شناسهٔ خبر: 28884503 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نتایج ناامیدکننده در ۴ وزن اول کشتی آزاد قهرمانی جهان

صاحب‌خبر -
 

تیمهای ملی کشتی کشورمان برای اعزام به مسابقات جهانی مجارستان مشکلات و استرس‌های فراوانی را پشت سر گذاشتند تا جائیکه مشخص نبود بصورت کامل اعزام شوند. امّا پس از حمایتهای وزارت ورزش و جوانان، متولیان کشتی قول دادند تیمهایی کامل به این مسابقات اعزام می‌شوند و همین هم شد در حالیکه نهایتاً‌ بنی‌تمیم نایب رئیس فدراسیون کشتی از عدم تعلق ارز ثانویه ۱۰ هزار تومانی و عدم حمایت لازم بانک مرکزی خبر داد با این وجود حضور کامل تیم ملی در این مسابقات حیثیتی بود چراکه در دوره گذشته این مسابقات در فرانسه، تیم کشورمان با ضعیف‌ترین عملکرد و رسیدن فقط به یک مدال در رتبه نهم قرار گرفت تا اظهارنظرهای عجولانه محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش کدورتهایی را برای متولیان کشتی بوجود آورد هرچند که در مدت زمانی کوتاه، داورزنی برای جبران موضع‌گیری خود، حمایت مجدد وزارت خانه را از کشتی اعلام کرد.

بنابر این رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی که هدایت تیم فعلی را نیز برعهده دارد تمام تلاش خود را کرد تا تیمی کامل را به این مسابقات اعزام کرده و با جبران شکست گذشته نشان دهد که نباید نسبت به کشتی، مدال‌آورترین ورزش کشور، عجولانه قضاوت کرد و کم‌لطف بود! تیم انتخابی برای این مسابقات از ترکیبی جوان و باتجربه تشکیل شد که جوانانی مثل یخکشی، مقصودی و امامی برای اولین‌بار مسابقات جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کنند و برخی از نامداران دیگر، برای چندمین بار.

برگ برنده ایران هم در این مسابقات حسن یزدانی اعجوبه طلایی کشورمان بود که قطعی‌ترین شانس مدال طلا به حساب می‌آمد اگر اتفاق خاصی نمی‌افتاد. امّا اتفاق خاصی هم نیفتاد و یزدانی در اولین دیدار خود مقابل تیلور آمریکایی که در جهانی کرمانشاه هم به او باخته بود شکست خورد تا شوک بزرگی برای ملی‌پوشان ایران باشد. شروع رقابتها با مسابقه یزدانی بدون شک می‌توانست برای سایر کشتی‌گیران روحیه‌بخش باشد به شرط اینکه پیروزی‌های مقتدرانه را به همراه داشته باشد امّا شکست او در همان مسابقه اول مقابل کشتی‌‌گیری که در صفحات مجازی خود بارها برای یزدانی کُری خوانده بود، همه را غافلگیر کرد تا امیدواری به رسیدن تیلور آمریکایی به فینال، شانس مدال برنز را برای یزدانی،‌ زنده نگه دارد.

در روز اول رقابتها که دیروز برگزار شد باقر یخکشی در ۶۱ کیلوگرم، مصطفی حسین‌خانی در ۷۴ کیلوگرم،‌ پرویز هادی در ۱۲۵ کیلوگرم و حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم به مصاف حریفان رفتند و امروز رضا عطری در ۵۷ کیلو، امیر مقصودی در ۶۵ کیلو، عزت‌الله اکرمی در ۷۹ کیلو و علیرضا کریمی در ۹۲ کیلو به مصاف حریفان خود خواهند رفت تا نهایتاً یونس امامی در ۷۰ کیلو و مجتبی گلیج در ۹۷ کیلو دو وزن آخری باشند که در کشتی آزاد فردا و در آخرین روز رقابتها، به مصاف حریفان می‌روند.

از اتفاقات ناخوشایند در جریان رقابتهای جهانی کشتی در بوداپست مجارستان، رسیدن کرسی رسول خادم در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی به «ژانگ‌ژیا» داور زن چینی بود. رسول خادم سال گذشته از سمت خود در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی استعفا داده بود. بنابر این در جریان کنگره سالیانه اتحادیه جهانی و پس از انتخابات مجدد اعضای هیئت رئیسه، جای خالی او با داور زن چینی پر شد.

امّا در جریان همین مراسم، منصور مهدیزاده پیشکسوت پرافتخار کشتی کشورمان به عضویت تالار مشاهیر کشتی جهان درآمد و از سوی رئیس اتحادیه جهانی کشتی، لوح یادبود خود را دریافت کرد.

شوک یزدانی به کشتی

حسن یزدانی نخستین مصاف خود در رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان را با شکست برابر حریف قدرتمند آمریکایی خود پشت سر گذاشت.به گزارش خبرنگار مهر‌ رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان با مصاف مدعیان چهار وزن در شهر بوداپست مجارستان آغاز شدکه طی آن حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به میدان رفت.حسن یزدانی در نخستین دیدار خود در این مسابقات در دور اول به مصاف دیوید تیلور ملقب به «شعبده باز» از آمریکا رفت که در نهایت با نتیجه ۱۱ بر ۶ مغلوب شد.یزدانی دو سال قبل در رقابتهای جام جهانی در کرمانشاه هم به این حریف امریکایی باخته بود که با ناکامی امروز نتوانست انتقام آن شکست را بگیرد.

حسین‌خانی حذف شد

با توجه به شکست جردن باروز، مصطفی حسین‌خانی از گردونه مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان حذف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در وزن ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسین خانی با توجه به شکست حریفش از گردونه مسابقات کنار رفت.حسین‌خانی در دور نخست مقابل دی لومائو از جزایر پالائو قرار گرفت و در یک کشتی برتر و یکطرفه با نتیجه ۱۱ بر صفر به برتری رسید تا در دور بعد به مصاف جردن باروز، قهرمان جهان و المپیک از آمریکا برود. حسین‌خانی در دور دوم در حالی‌که با نتیجه ۳ بر ۳ از جردن باروز، قهرمان جهان و المپیک از آمریکا پیش بود‌ مثل همیشه ترک عادت نکرد و در ثانیه‌های پایانی با نتیجه ۳ بر۴ شکست خورد که با توجه به شکست حریفش در دور بعد از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.باروز در ثانیه‌های پایانی با نتیجه ۶ بر ۵ مغلوب زائوربک سیداکوف از روسیه شد.

یزدانی در شانس مجدد

نماینده وزن ۸۶ کیلوگرم کشورمان با پیروزی حریفش در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات جهانی کشتی آزاد، به گروه شانس مجدد رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن یزدانی آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم با پیروزی حریفش در مرحله نیمه‌نهایی، به گروه شانس مجدد رفت.در این وزن یزدانی در نخستین مسابقه خود با نتیجه ۱۱ بر ۶ مغلوب دیوید تیلور از آمریکا شد که با توجه حضور حریفش در فینال، یزدانی شانس حضور در گروه شانس مجدد و کسب مدال برنز را پیدا کرد.یزدانی که آخرین شکستش به رقابت‌های جام جهانی در سال ۲۰۱۷ در کرمانشاه برمی‌گشت نیز مغلوب همین تیلور آمریکایی شده بود.طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی، مسابقات هر وزن در ۲ روز برگزار خواهد شد که رقابت‌های مقدماتی تا مشخص شدن فینالیست‌ها در روز اول و رقابت‌های شانس مجدد‌ رده‌بندی و فینال در روز دوم انجام خواهد شد.

یخ‌کشی هم به شانس مجدد رفت

نماینده وزن ۶۱ کیلوگرم کشورمان با حضور حریفش در فینال به گروه شانس مجدد رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان راه یافت.به گزارش خبرگزاری فارس، در وزن ۶۱ کیلوگرم محمدباقر یخکشی با حضور حریفش در فینال به گروه شانس مجدد رفت.در این وزن که ۲۳ نفر شرکت کرده‌اند، محمدباقر یخکشی پس از استراحت در دور نخست‌ در دور دوم عباس رحمان اُف، دارنده مدال برنز آسیا از ازبکستان را با نتیجه ۷ بر صفر شکست داد اما در دور سوم در حالی که تا دقایق پایانی با نتیجه ۸ بر ۶ مقابل خولیس بونه رودریگوئز دارنده مدال برنز جهان از کوبا پیش بود در ثانیه‌های پایانی با نتیجه ۱۰ بر ۸ باخت که با توجه به حضور حریفش در فینال به شانس مجدد رفت.

هادی از حضور در فینال بازماند

نماینده وزن ۱۲۵ کیلوگرم با شکست مقابل نفر سوم المپیک شانس حضور در فینال مسابقات جهانی کشتی آزاد و کسب مدال طلا را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه مسابقات اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان که در شهر بوداپست مجارستان آغاز شده است، پرویز هادی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم که تنها شانس ایران برای حضور در فینال بود، در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب حریف گرجستانی شد و به دیدار رده‌بندی رفت.در وزن ۱۲۵ کیلوگرم پرویز هادی در دور اول با نتیجه ۱۱ بر صفر از سد روبرت باران‌ دارنده مدال برنز اروپا از لهستان به پیروزی رسید. وی در دور دوم نیز با نتیجه ۱۱ بر ۲ مقابل ابراگیم سعیداف، دارنده مدال برنز المپیک از بلاروس به پیروزی رسید و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. هادی در این مرحله به مصاف طاها آکگول، قهرمان المپیک و جهان از ترکیه رفت و با ارائه یک کشتی برتر با نتیجه ۳ بر ۲ حریف را شکست داد و گام به نیمه نهایی گذاشت.وی در این مرحله به مصاف گنو پتریاشویلی، قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک از گرجستان رفت که با نتیجه ۱۳ بر ۶ مغلوب شد و به دیدار رده بندی رفت. در این وزن ۲۲ نفر حضور دارند.

کرسی خادم در اتحادیه جهانی کشتی به زن چینی سپرده شد

کنگره هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی در نشست خود در بوداپست مجارستان، «ژانگ ژیا» داور زن چینی را به جای رسول خادم که بهمن ماه سال گذشته از هیات رئیسه این اتحادیه استعفا کرده بود، به عضویت این نهاد درآورد.

به گزارش ایرنا به نقل از اتحادیه جهانی کشتی‌ ‌‌کنگره اتحادیه جهانی کشتی و انتخابات این نهاد در آستانه رقابتهای قهرمانی جهان در بوداپست برگزار شد و در این اجلاس موضوعات مهمی همچون تعیین شهرهای میزبان مسابقات تا سال ۲۰۲۱ مشخص شد.از نکات قابل توجه در این نشست از دست رفتن کرسی ایران در اتحادیه جهانی کشتی بود که در نهایت خانم ژانگ ژیا داور بین المللی کشتی چین پس از ناکامی اولیه در مرحله دوم با کسب آرای لازم تا سال ۲۰۲۲ به عضویت هیات رئیسه در آمده و جایگزین خادم شد.

مهدیزاده عضو تالار مشاهیر اتحادیه جهانی کشتی شد

پهلوان منصور مهدیزاده از قهرمانان کشتی آزاد جهان طی مراسی در بوداپست مجارستان به عضویت تالار مشاهیر اتحادیه جهانی در آمد.

به گزارش ایرنا، در مراسم ویژه ای در مجمع عمومی اتحادیه جهانی کشتی در شهر بوداپست مجارستان محل برگزاری رقابت های قهرمانی جهان، مهدی زاده دارنده سه مدال طلا و یک برنز جهان، طلای بازی های آسیایی و نفر چهارم المپیک ۱۹۶۴ توکیو به عضویت تالار مشاهیر این اتحادیه درآمد.در این مراسم از سوی نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی‌ لوح یادبود و مدالی به مهدی زاده اهدا شد.رسول خادم‌ مهدی خالدی، عبدالله موحد، امامعلی حبیبی و جهان پهلوان غلامرضا تختی از دیگر نام آوران کشتی ایران هستند که در تالار مشاهیر اتحادیه جهانی کشتی حضور دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما