شناسهٔ خبر: 28884279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

احساس مصونیت، دلیل جنایات محمد بن سلمان است

احساس مصونیت ولیعهد عربستان، ناشی از دیپلماسی دسته چک و خریدهای میلیاردی از آمریکا، دلیل اصلی آزادی عمل وی در اقداماتی نظیر کشتار غیرنظامیان در یمن و قتل خاشقجی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار؛ ریاض مرگ جمال خاشقجی خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را تایید کرد. بنا به اعلام سعودی ها درگیری بین کارکنان کنسولگری و خاشقجی به مرگ وی منجر شده است. عربستان سعودی از دستگیری هجده نفر در این رابطه خبر داد. دو تن از نزدیکان محمد بن سلمان نیز برکنار شده اند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از دو هفته سکوت روایت مطرح شده از سوی سعودی ها را معتبر توصیف کرد.

اردوان امیرارسلانی وکیل و نویسنده کتاب «عربستان سعودی از سلطه تا انحطاط» درباره ماجرای قتل خاشقجی گفت: عربستان سعودی از ابتدای این ماجرا روایات زیادی مطرح کرده است. اما چه کسی این حرف ها را باور می کند. آن ها در ابتدا گفتند که خاشقجی کنسولگری را ترک کرده است. بعد گفتند که وی بر اثر جراحات وارده کشته شده و بعد از درگیری در کنسولگری سخن به میان آوردند.

وی افزود روایات مطرح شده از سوی سعودی ها ساعت به ساعت تغییر می کند. نمی توان گفت که کدام یک از این داستان ها را باید باور کرد. آن چه که مسلم است، این است که این خبرنگار بیست روز پیش وارد کنسولگری شده و دیگر کسی وی را ندیده است. این را هم می دانیم که پانزده تبعه عربستان سعودی که چهار یا پنج نفرشان از نزدیک ترین محافظان شخصی بن سلمان هستند، به استانبول رفته اند. آن ها به وسیله جتی که به ولیعهد عربستان سعودی تعلق دارد، همان روز به ترکیه رفته و نیمی از آن ها پس از کشته شدن خاشقجی به عربستان بازگشته اند. این چیزی است که ما می دانیم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2749738" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2258047/2749738?width=340&height=240"></script></div>

مجری پرسید: اگر درگیری دلیل مرگ خاشقجی بوده، جسد وی کجاست؟ آیا جسد کالبد شکافی شده است؟
کارشناس پاسخ داد: از اتفاقات جالب این است که گروهی که از عربستان به ترکیه رفته بودند، یک پزشک قانونی نیز را با خود به همراه برده بودند. به گفته منابع ترک، وقتی جسد خاشقجی مثله می شد، این پزشک حضور داشته است. به نظر می رسد که مقامات ترکیه در خصوص این ماجرا اطلاعات دقیقی در اختیار دارند. وانگهی، اگر خاشقجی کشته شده، جسد وی کجاست؟ با در اختیار داشتن جسد می توان دانست که چه اتفاقی برای این خبرنگار افتاده است.

مجری گفت: این سوال مطرح است که جسد خاشقجی به کجا منتقل شده است.
کارشناس پاسخ داد: به گفته مقامات ترک جسد خاشقجی تکه تکه شده است. اگر وی کشته شده، باید خبر مرگ وی اعلام می شد. در کل با نگاهی به این ماجرا می توان گفت که همه چیز به احساس مصونیت عربستان سعودی و ولیعهد این کشور باز می گردد. این احساس مصونیت با خریدها از آمریکا تقویت شده است. سعودی ها یک صد و بیست میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا خریداری کرده و چهارصد میلیارد دلار با آمریکایی ها تجارت کرده اند. وقتی از آغاز تحریم های جدید آمریکا از چهارم ماه نوامبر سخنی به میان می آوریم، عملا باید به نیاز آمریکا به عربستان سعودی و افزایش تولید نفت توسط ریاض و جبران تولید نفت ایران اشاره کنیم.

وی افزود عربستان سعودی امروز در عرصه سیاست بین المللی به طور نامتناسبی نقشی بزرگ و بسیار بزرگ تر از اهمیت واقعی اش ایفا می کند. این وضع به عربستان سعودی اجازه داده است که به راحتی از دیپلماسی دسته چک استفاده کند. وزیر امور خارجه کانادا چند ماه پیش به زنی زندانی که برای آزادی در عربستان سعودی مبارزه می کند، اشاره کرد. عربستان تمامی دانشجویان خود را از کانادا فراخواند و سرمایه گذاری میلیاردی خود در این کشور را به حالت تعلیق در آورد. در ماه مه گذشته اتفاقی مشابه برای آلمان رخ داد. اما جهان ساکت مانده است. چرا؟ برای این که همه امیدوارند که شاید روزی عربستان سعودی با آن ها قراردادی میلیاردی امضا کند و همین وضع، مسئله را غیرقابل تحمل کرده است.

مجری گفت: شما به حضور نزدیکان و افراد بسیار نزدیک به ولیعهد عربستان سعودی در استانبول اشاره کردید. آیا این احتمال وجود دارد که محمد بن سلمان از این جابجایی اطلاع نداشته است؟
امیرارسلانی پاسخ داد: خاطر نشان می کنم که سعودی ها در ابتدای ماجرا همه چیز را انکار کردند و گفتند که خاشقجی از کنسولگری خارج شده است. اما امروز اعتراف کردند که وی توسط ماموران سعودی کشته شده است. هم اکنون با تعلیق دو تن از نزدیکان بن سلمان، از آن ها به عنوان سپر بلا استفاده کرده اند. البته یکی از این دو تن دست راست محمد بن سلمان در امور امنیتی است. این کمترین کاری است که باید انجام می گرفت. اما مسئله اساسی مسکوت مانده است. مسئله اصلی این است که ولیعهد عربستان سعودی بلافاصله پس از آن که ثابت شود که پشت این ماجرا قرار داشته، باید برکنار شود. اما چه می توان کرد. وی عنوان وزارت دفاع عربستان سعودی را تصاحب کرده و عنوان استثنایی ولیعهدی را در اختیار دارد. وی عنوان ریاست شورای توسعه اقتصادی عربستان سعودی را تصاحب کرده است.

وی افزود محمد بن سلمان در شورای نظارت بر آرامکو که موتور اقتصادی این کشور است حضور دارد. هر تصمیمی که محمد بن سلمان اتخاذ کرده به زیان این کشور پادشاهی تمام و به یک تراژدی مبدل شده است: تحریم قطر، دستگیری چهارصد تن از شخصیت های سلسله پادشاهی قبلی، دستگیری شخصیت های برجسته کشور، شکنجه کردن و کتک زدن آن ها و توقیف یک میلیارد دلار از دارایی های شان، جنگ یمن و با ده تا پانزده هزار کشته غیرنظامی با استفاده از سلاح های خریداری شده از آمریکا. موارد دیگری هم هستند.

نویسنده کتاب «عربستان سعودی از سلطه تا انحطاط» ادامه داد همه این ها به این دلیل است که محمدبن سلمان احساس مصونیت می کند، البته این احساس دروغ نیست و وی از این مصونیت استفاده کرده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای اولین بار از سیاست هایی سنتی که از صد سال پیش اعمال می شد، فاصله گرفت و به جای سفر به مکزیک و کانادا در اولین سفر خارجی خود به عربستان سعودی رفت. به همین دلیل می توان دلایل احساس مصونیت محمد بن سلمان را می توان درک کرد. محمد بن سلمان احساس می کند که بزرگترین قدرت اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی جهان پشت وی قرار دارد و این حمایت به ولیعهد سعودی این احساس را داده است که برای انجام هر کاری آزاد است و او نیز به چنین اقداماتی دست می زند.

نظر شما