شناسهٔ خبر: 28884016 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

عربستان سعودی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری‌اش را پذیرفت

هیچ‌کس باور نکرد

در اطلاعیه‌ای که مقامات سعودی منتشر کرده‌اند، ادعا شده جمال خاشقجی در پی یک مشاجره به قتل رسیده است. در این گزارش اولیه، به جزئیات نحوه کشته شدن این روزنامه‌نگار سعودی اشاره‌ای نشده، این در حالی است که در داخل کنسولگری دوربین‌های مداربسته تمامی آنچه را که در آن روز اتفاق افتاده است، ثبت و ضبط کرده‌اند و استفاده از آن نیاز به زمان دیگر و گزارش دیگری نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سرانجام پس از گذشت 18 روز از ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی ساکن آمریکا، ریاض رسما کشته شدن خاشقجی را تایید کرد. در اطلاعیه ریاض آمده: «این روزنامه‌نگار سعودی در پی یک مشاجره در داخل کنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسیده است.»

این روایت کوتاه سعودی‌ها از پرونده‌ای که امروز وسعت جهانی پیدا کرده، همان‌قدر قابل‌قبول است که ادعای پیشین‌شان درباره خروج خاشقجی از کنسولگری. البته غیر از نویسندگان گزارش و حاکمان سعودی، یک نفر دیگر این روایت را پذیرفته است؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همان فردی است که حاضر شده گزارش سعودی‌ها درباره قتل خاشقجی را تایید کند. او که هفته پیش و پس از گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان، به دفاع از ریاض پرداخته بود و متهمان قتل خاشقجی را عده‌ای خودسر خوانده بود، گفته که به گزارش سعودی‌ها اعتماد دارم و آن را باور می‌کنم.

حالا با انتشار این گزارش، شاید همه باید منتظر گزارش دادستانی ترکیه از این ماجرا باشند. هفته قبل پلیس جنایی ترکیه پس از گذشت بیش از 13 روز از ناپدید شدن خاشقجی توانست وارد کنسولگری عربستان شود و تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کند. مقامات ترکیه اعلام کردند ظرف سه روز گزارش خود از این ماجرا را منتشر خواهند کرد، اما پنج روز پس از آغاز تحقیقات، هنوز گزارشی از سوی آنان منتشر نشده است تا احتمال رایزنی‌های پشت پرده مقامات سعودی برای پرداخت باج به ترکیه در این‌باره افزایش پیدا کند.

براساس این گزارش، شامگاه روز جمعه تلویزیون دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که براساس نتایج اولیه تحقیقات، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در جریان یک دعوا در داخل کنسولگری عربستان کشته شده است. عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد براساس نتایج حاصل از تحقیقات انجام‌شده، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، پس از ورود به ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه با برخی افراد حاضر در این ساختمان درگیری لفظی و فیزیکی پیدا کرده که این درگیری منجر به کشته شدن او شده است.

طبق اعلام عربستان سعودی طی ۱۷ روز گذشته برخی افراد در تلاش بوده‌اند مرگ خاشقجی را پنهان نگاه دارند. در رابطه با این پرونده تاکنون ۱۸ نفر دستگیر و چندین مقام امنیتی عربستان از کار برکنار شده‌اند و کمیسیونی متشکل از برخی مقام‌های امنیتی عربستان و وزرای کشور و خارجه این کشور تحقیق‌های بیشتر در مورد مرگ آقای خاشقجی را آغاز کرده‌اند. در همین حال، پادشاه عربستان نیز با ابراز تاسف از این رخداد ناراحت‌کننده، خواستار شفاف شدن ابعاد پرونده و اطلاع‌رسانی عمومی نتایج بررسی‌ها درخصوص آن شده است. همزمان یک هیات ویژه‌ دولتی به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که متهم اصلی این پرونده به حساب می‌آید، موظف شده نسبت به بازسازی ساختار دستگاه اطلاعاتی این کشور اقدام کند.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، صحت آن را تایید کرد. ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به توضیحات عربستان در این‌باره اعتماد دارد یا خیر، گفت: «اعتماد دارم. البته هنوز زود است. ما هنوز بررسی‌ها و تحقیقات خود را کامل نکرده‌ایم، اما فکر می‌کنم این یک گام نخست بسیار مهم است. به نظر من تفسیر سعودی قابل‌اعتماد و مرگ خاشقجی غیرقابل قبول است.»

البته غیر از رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون هیچ مقام اروپایی و غربی حاضر به تایید صحت این گزارش نشده‌اند. در آمریکا هم البته بسیاری از نمایندگان نه‌تنها در صحت گزارش تشکیک کرده، که آن را رد کرده‌اند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و نزدیک به ترامپ در همین رابطه در توئیترش نوشت: «ابتدا به ما گفته شد آقای خاشقجی ساختمان کنسولگری را ترک کرده و هرگونه احتمال دخالت از سوی سعودی‌ها انکار شد. حالا آنها می‌گویند دعوایی داخل ساختمان درگرفته و او بدون هیچ‌گونه اطلاع ولیعهد سعودی، داخل ساختمان کنسولگری کشته شده است.» باب کورکر، رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس سنا هم در این مورد نوشت: «روایتی که سعودی‌ها درباره ناپدید شدن خاشقجی گفته‌اند، روزبه‌روز عوض شد، بنابراین ما نباید تصور کنیم داستان جدید آنها هم موثق باشد.»

 چطور خاشقجی را کشتند؟

در اطلاعیه‌ای که مقامات سعودی منتشر کرده‌اند، ادعا شده جمال خاشقجی در پی یک مشاجره به قتل رسیده است. در این گزارش اولیه، به جزئیات نحوه کشته شدن این روزنامه‌نگار سعودی اشاره‌ای نشده، این در حالی است که در داخل کنسولگری دوربین‌های مداربسته تمامی آنچه را که در آن روز اتفاق افتاده است، ثبت و ضبط کرده‌اند و استفاده از آن نیاز به زمان دیگر و گزارش دیگری نداشته است.

به نظر سعودی‌ها تلاش کردند با انتشار این گزارش کلی از آنچه در داخل کنسولگری رخ داده، برای نوشتن یک داستان جنایی فرصت بخرند. اما با این حال و با فرض صحت این ادعای سعودی‌ها، اگر خاشقجی بر اثر مشاجره در داخل کنسولگری به قتل رسیده است، چرا در روزهای ابتدایی این اتفاق را تکذیب کردند؟ چرا تایید این اتفاق دو هفته به طول انجامید و آنان در همان روزهای اول آن را اعلام نکردند؟ چرا تلاش کردند مرگ او را مخفی و جنازه او را تکه‌تکه کرده و به خارج از کنسولگری منتقل کنند؟ چه کسی دستور تکه‌تکه کردن خاشقجی را صادر کرده است؟ تیم 15 نفره‌ای که در همان روز از ریاض به استانبول رفتند، در این پرونده چه نقشی داشتند و چرا این تیم که برخی از نزدیکان بن سلمان در آن حضور داشتند، واقعیت ماجرا را اعلام نکردند؟ چرا آنان پس از قتل خاشقجی، اقدام به رنگ‌آمیزی مجدد و نظافت کنسولگری کردند؟ پاسخ به این ابهامات می‌تواند واقعیت‌هایی را که سعودی‌ها سعی در مخفی کردن آن دارند، افشا کند.
 

نظر شما