شناسهٔ خبر: 28883582 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

سازمان امور استخدامی نمی‌تواند بگوید به کجا دانشجو بدهید؟

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی گفت: سازمان امور استخدامی در اقدامی عجیب با تعیین تکلیف پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها و با دور زدن نقش شورایعالی انقلاب فرهنگی، مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی را تعطیل کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: محمدعلی اخوان بهاباد معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشستی خبری با تشریح فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه گفت: طبق تکلیف قانون برنامه ششم توسعه کشور نظام آموزش عالی مکلف شده که سهم آموزش‌های مهارتی از کل نظام آموزش عالی را تا سقف ۳۰ درصد تا سال ۱۴۰۰ افزایش یابد.

وی در توضیح بیشتر گفت: در سال ۱۴۰۰ یعنی انتهای برنامه ششم توسعه پیش‌بینی می‌شود ۴ میلیون دانشجو در ایران وجود داشته باشد که دولت و وزارت علوم برهمین اساس مکلف هستند ۳۰ درصد تعداد دانشجویان آن زمان یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آموزش‌های مهارتی فرا گیرند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: محور اصلی و نهاد متمرکز آموزش عالی کشور دانشگاه جامع علمی کاربردی با ۶۰ درصد از آموزش‌های مهارتی کشور است و بقیه این درصد هم مربوط به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، سما دانشگاه آزادی اسلامی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی است.

فراگیری آموزش‌های مهارتی برای ۶۰ درصد دانشجویان تا ۱۴۰۰

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ باید ۶۰ درصد رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو یعنی ۷۲۰ هزار نفر دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی آموزش‌های مهارتی را فرا گیرند، اما این در حالی است که امسال فقط ۵۰ هزار دانشجو وجود دارد که دلیل آن به نظام آموزشی ۶-۳-۳ باز می‌گردد چرا که فارغ‌التحصیلی در خردادماه سال جاری در این نظام وجود نداشته است، اما باید در پایان برنامه ششم توسعه این تعداد به ۷۲۰ هزار نفر برسد.

اخوان بهابادی تصریح کرد: در کشور‌های مختلف دنیا اهتمام ویژه‌ای به آموزش‌های مهارتی وجود دارد، این در حالی است که یکی از چالش‌های اصلی کشورمان، بحران بیکاری است، اما با توجه به تلاش‌ها و اقدامات زیاد بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور همچنان با این بحران مواجه است این در حالی است که با شعار؛ نمی‌توان مشکل بیکاری را حل کرد.

وی گفت: یکی از راه‌های اصولی برای رفع مشکل بیکاری گسترش کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی در ایران است. این در حالی است تا حدود ۸۵ درصد آموزش‌های کشور‌های موفق دنیا در بخش آموزش‌های مهارتی صورت می‌گیرد.

سهم آموزش مهارتی ۱۲ درصد است، ولی باید به ۳۰ درصد برسیم

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: درسال ۹۷ کل سهم آموزش کشور در نظام آموزش مهارتی پایین بوده و در حدود ۱۲ درصد است که رساندن این میزان به ۳۰ درصد تا پایان برنامه ششم توسعه بسیار سخت است.

وی گفت: در بسیاری از کشور‌های موفق دنیا کار‌ها به افراد متخصص و دارای گواهینامه‌های حرفه‌ای داده می‌شود ضمن اینکه افراد دارای مدارک دانشگاهی هم باید هر ساله دانش حرفه‌ای خود را به‌روز کرده و دوره‌های کوتاه مدت و میان‌مدت را بگذرانند.

اخوان بهابادی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۷۱ برای پاسخگویی به نظام آموزش‌های مهارتی و رفع این دغدغه ایجاد شد. ضمن اینکه رسالت اصلی این دانشگاه با وظایف دیگر دانشگاه‌ها متفاوت است. چرا که از اهداف اصلی این دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص بخش‌های مختلف جامعه است.

اقدام سازمان امور استخدامی در ورود به مباحث دانشگاهی خلاف قانون است

وی گفت: براساس بند «ب»‌ماده ۶۵ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مؤظف به افزایش سهم دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی و بالا بردن سهم آموزش‌های مهارتی در کشور است. در حالیکه در اقدامی غیرقانونی تمام مراکز این دانشگاه که وابسته به دستگاه‌های اجرایی بودند توسط سازمان امور استخدامی کشور تعطیل شد. این در حالی است که این رفتار مغایر با اسناد بالادستی و مخالف نص صریح اساسنامه دانشگاه علمی کاربردی، قوانین مجلس و منافع دانشجویان است. چرا که دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی و دولتی دارای امکانات، تجهیزات و محیط کار بسیار خوبی هستند که می‌توان به دانشگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌های نیرو، نفت، صمت، جهاد کشاورزی، کار، ارشاد و قوه قضاییه و سازمان بهزیستی و جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در حالیکه دانشجویان نظری در دانشگاه‌های دولتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری گاهاً تا ۱۰ سال پیاپی شهریه پرداخت نکرده و از همه امکانات نظیر اسکان، تغذیه و... استفاده می‌کنند از یارانه دولتی بهره‌مند هستند، ولی دانشجوی مهارتی که از قشر مستضعف محسوب می‌شود و عمدتاً در مقطع کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل می‌کند از دریافت این یارانه محروم است. آیا این تفاوت‌ها ظالمانه نیست؟

درخواست تخصیص بودجه دولتی ویژه پرداخت ۳۰ درصد شهریه دانشجویان محروم

اخوان بهابادی گفت: ۲ سال است که دانشگاه جامع علمی کاربردی از دولت و مجلس می‌خواهد که فقط ۳۰ درصد شهریه دانشجویان مناطق محروم این دانشگاه از محل اعتبارات دولتی تأمین شود، اما این امر تا کنون محقق نشده است.

وی تصریح کرد: در دوم دی‌ماه سال گذشته شورای عالی اداری در مصوبه‌ای عجیب، پذیرش دانشجو در مراکز آموزشی علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی را ممنوع کرد و آن‌ها را وادار کرد تا پایان خرداد سال ۹۷ یا منحل شوند یا به مراکز خصوصی واگذار شوند، اما با آنکه این مصوبه در ۱۷ اسفند ۹۶ ابلاغ شده است، اما از بهمن‌ماه یعنی یک ماه قبل از ابلاغ این نامه از پذیرش دانشجو ممانعت به عمل آوردند در حالیکه ان مصوبه با قانون ششم توسعه که دولت را به افزایش سهم آموزش‌های مهارتی مکلف می‌کند مغایرت دارد.

۱۰ مرکز علمی کاربردی دولتی ردیف بودجه دولتی نداشته، تعطیل شدند

اخوان بهابادی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دلیل سازمان امور استخدامی کشور که به شورای عالی امور اداری اعلام کرده آن بوده است که مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی بار مالی اضافی به دولت وارد می‌کنند در حالیکه از ۱۲ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی که به نوعی از امکانات، تجهیزات و محیط کار خاص استفاده می‌کنند ۱۰ مؤسسه هیچ ردیف بودجه‌ای از بودجه عمومی کشور نداشته و ندارند و براساس شهریه دریافتی خود را اداره کرده و حتی به آن دستگاه هم کمک می‌کنند و فقط مؤسسه صنعت آب و برق وابسته به وزارت نیرو و مؤسسه جهاد کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی ردیف بودجه مستقل دولتی داشتند که البته به مأموریت‌های ابلاغ شده مربوط به قبل از تأسیس آن‌ها بازمی‌گردد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: از ۳۷۸ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی که دانشجو دارند و از بهمن ۹۶ دانشجوی جدید پذیرش نکردند فقط برای ۳۰ مرکز متقاضی واگذاری وجود دارد و اصولاً‌بقیه مراکز امکان واگذاری ندارند چرا که محیط کار، تجهیزات و امکانات آن‌ها خاص است. در حالیکه دانشگاه جامع علمی کاربردی از این ظرفیت خالی آن‌ها استفاده کرده و باری را به دوش دولت وارد نمی‌کند.

وی گفت: با توجه به امکانات و تجهیزات سنگین موجود در مراکز علمی کاربردی وابسته به دولت عملاً بخش خصوصی توان خریداری آن‌ها را ندارد و پتانسیل‌ها هم به هدر خواهد رفت.

سازمان امور استخدامی نمی‌تواند بگوید به کجا دانشجو بدهید؟

اخوان بهابادی گفت:‌در ابتدای آغاز برنامه ششم توسعه سهم آموزش‌های مهارتی ۲۰ درصد عنوان شد که مقام اجرا ۱۵ درصد بود، ولی با حذف مراکز دولتی وابسته به نظام‌های آموزشی مهارتی این سهم در حال حاضر ۱۲ درصد است.

وی گفت: در مهر ۹۶ حدود ۱۳۹ هزار دانشجوی جدید جذب دانشگاه جامع علمی کاربردی شدند، اما در مهر ۹۷ کل پذیرفته‌شدگان این دانشگاه حدود ۵۰ هزار نفر بوده است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: با آنکه قانون‌گذار آموزش عالی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ولی در حال حاضر سازمان امور استخدامی کشور تعیین و تکلیف کرده و اوست که می‌گوید به کجا دانشجو بدهید و کجا دانشجو ندهید و شخص رئیس سازمان امور استخدامی کشور سلیقه‌ای رفتار می‌کند، اما ما به دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم گلایه‌ها و دلایل خود را اعلام کرده‌ایم.

اخوان بهابادی خاطرنشان کرد: در حالیکه وزرای نیرو، ارشاد، کار و برخی سازمان‌ها مانند بهزیستی تلاش زیادی برای لغو مصوبه سازمان امور اداری و استخدامی کشور مبنی بر انحلال یا واگذاری دانشگاه‌های علمی کاربردی وابسته به آن‌ها کرده‌اند، اما می‌گویند، چون امضای رئیس جمهور پایین این نامه است لغو آن بسیار سخت است. این در حالی است که این تصمیم نابخردانه خسارت بزرگی را به نظام آموزش مهارتی کشور وارد کرده است و تاکنون اقدامی از طرف وزارت علوم در این خصوص نشده است.

رشد چهار برابری تعداد مراکز علمی کاربردی از سال ۸۴ تا ۹۴

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: از بهمن ۹۶ در جلسات مختلف، غیرقانونی بودن مصوبه صدهشتادمین شورای عالی اداری مورخ ۲ دی ۹۶ درباره انحلال مؤسسات و واگذاری یا انحلال مراکز آموزش عالی اعلام کرده‌اند.

وی گفت: از سال ۷۳ که دانشگاه علمی کاربردی افتتاح شد تا سال ۸۴ فقط ۳۱۳ مرکز علمی کاربردی در کشور وجود داشت، اما از سال ۸۴ تا ۹۴ که ۲ سال آن مربوط به ابتدای دولت آقای روحانی است این تعداد با رشد چهار برابری به ۱۱۷۰ مرکز رسید این افزایش حتی در برخی موارد بدون رعایت استاندارد‌های لازم صورت گرفته است.

اخوان بهابادی گفت: تعداد کل رشته‌محل‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در قبل از سال ۹۷ فقط ۱۶ هزار کدرشته محل بود. اما در مهر ۹۷ این تعداد به ۵ هزار و ۶۴۰ کدرشته محل رسید، اما با سیاست جامع که مدیریت فعلی دانشگاه علمی کاربردی آن را اجرایی کرده است در حال از رده خارج کردن مراکز بی‌کیفیت و بدون محیط کار بودیم که به ۹۴۰ مرکز علمی کاربردی در کشور رسیدیم، اما به یکباره به مصوبه شورای عالی اداری رسیدیم که منجر به حذف ۳۸۰ مرکز شده و در حال حاضر ۵۵۹ مرکز علمی کاربردی در ایران داریم.

نابودی پتانسیل محیط کار تخصصی با تجهیزات عالی با مصوبه اخیر

وی گفت: مهم‌ترین مؤلفه نظام آموزش مهارتی، محیط کار است و اگر این محیط وجود نداشته باشد دانشگاه علم کاربردی هم مانند دیگر نظام‌های آموزشی خواهد شد در حالیکه عملاً با حذف محیط‌های کار دولتی در مراکز علمی کاربردی وابسته به دولت این محیط را از دست داده‌ایم.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد:‌متأسفانه اعضای کمیسیون تلفیق مجلس به خوبی توجیه نبودند چرا که با تصویب بودجه‌ای خاص برای سازمان برنامه بودجه در مورد آموزش‌های مهارتی دانشجویان سال آخری و یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های نظری موافقت کردند در حالی که بهتر بود بودجه ویژه دانشگاه علمی کاربردی که اوصولاً تخصص آموزش‌های مهارتی دارد داده شود.

وی درباره افتتاح مرکز بین‌المللی آموزش‌های مهارتی تصریح کرد: قرار است این مرکز با همکاری آلمان راه‌اندازی شود که البته به نظر می‌رسد برای سال آینده این امر محقق شود.

تکلیف ظرفیت برای همه زیر نظام‌های آموزشی به جز دانشگاه علمی کاربردی

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: امسال تنها سالی بود که تلاش ویژه‌ای صورت گرفت تا پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی در زمان مقرر انجام شود به همین دلیل پذیرش سال‌جاری دانشجو از سایر زیرنظام‌ها در دانشگاه علمی کاربردی زودتر از دیگران و در مهرماه محقق شد، اما با توجه به محدودیت ایجاد شده در پذیرش، با آنکه با خیلی از مؤسسات علمی کاربردی درخواست تکمیل ظرفیت دادند، اما با این درخواست موافقت نشد، ولی ما همچنان رایزنی را ادامه دادیم تا اینکه در آیین بیست و ششمین سالگرد تأسیس دانشگاه علمی کاربردی، وزیر علوم حضور پیدا کردند و با او گفتگو و با تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه موافقت شد. این در حالی است که تکمیل ظرفیت در دانشگاه آزاد اسلامی انجام و مهلت تکمیل ظرفیت دانشگاه غیرانتفاعی چهارماهه و تکمیل ظرفیت دانشگاه پیام نور هم اجرایی شد.

وی گفت: برای تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی سازمان سنجش فقط تا ۳۰ مهر این زمان را تأیید کرد این در حالی است که فقط ۲ روز تا پایان این مهلت زمان باقی است.

تعیین تکلیف تکمیل ظرفیت شاید روز‌های آینده

در ادامه این نشست اعلا مدیر مرکز سنجش و آزمون دانشگاه علمی کاربردی گفت: ۲ هزار کدرشته محل مربوط به مراکز علمی کاربردی به دلیل عدم رسیدن به حدنصاب کلاسی را تشکیل نداده‌اند که بعد از رایزنی با سازمان سنجش و آموزش کل کشور قرار شد با حذف این ۲ هزار کدرشته محل، تکمیل ظرفیت برای مابقی کدرشته محل‌ها انجام شود.

وی در پایان گفت: تعیین تکلیف اجرای تکمیل ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی تا روز‌های آینده مشخص خواهد شد.

نظر شما