شناسهٔ خبر: 28882868 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 درخواست استاندار تهران از وزارت نفت ؛

محاسبه سهم شهرداري از صرفه‌جويي مصرف انرژي

استاندار تهران با تأکيد بر اينکه بايد به شهردار تهران کمک کنيم تا به اهدافش براي اداره شهر برسد، از وزارت نفت در خواست کرد تا از محل صرفه‌جويي مصرف انرژي سهم شهرداري را محاسبه کند.

به گزارش ايسنا، محمد حسين مقيمي در مراسم افتتاح نيمه شمالي بزرگراه صياد شيرازي تا بزرگراه ارتش با بيان اينکه با افتتاح اين پروژه گوشه‌اي از مشکلات ترافيکي مردم حل مي‌شود، گفت: در چند ماهي که آقاي افشاني شهردار تهران شده، مي‌بينيم که مديريت شهري نگاه متوازني بر شهر دارد، به گونه‌اي که هم به کيفيت هواي تهران توجه مي‌کند و هم مسائل فرهنگي و اجتماعي برايش مهم است و به حوزه بازآفريني شهر و مسائل شهرسازي نيز دقت دارد و اين نگاه متوازن باعث ايجاد نگاهي پايدار و همگون به مسائل شهر شده است، ‌اما در رأس همه مسائل ترافيک و آلودگي هوا است.

وي با بيان اينکه بايد به شهردار کمک کنيم تا به اهدافش براي اداره شهر برسد، تصريح کرد: از وزارت نفت مي‌خواهيم حالا که با اجراي طرح‌هاي ترافيکي، مصرف سوخت کم مي‌شود طبق قانون از محل صرفه‌جويي در مصرف انرژي، سهم شهرداري محاسبه شود و به آن‌ها تخصيص داده شود و اميدواريم وزارت نفت نيز قدم‌هاي بزرگي در اين رابطه بردارد.

پيش از اجراي تحريم‌ها؛

حجم بي‌سابقه‌اي از نفت ايران به چين رفت

حجم بي‌سابقه‌اي از نفت ايران به سمت چين ارسال شد تا اين ماه و اوايل نوامبر، قبل از اجراي تحريم‌هاي آمريکا، در بندر داليان تحويل گردد.

به گزارش مهر به نقل از رويترز، طبق اطلاعات ارائه شده از سوي يک منبع آگاه از درون کشتيراني ايران و داده‌هاي ريفينيتيو ايکون، حجم بي‌سابقه‌اي از نفت ايران ارسال شده است تا اين ماه و اوايل نوامبر، قبل از اجراي تحريم‌هاي آمريکا، در بندر داليان چين تحويل داده شود.

يک منبع آگاه از شرکت ملي نفتکش‌هاي ايران گفت که اين شرکت بيش از 20 ميليون بشکه نفت خام را به داليان چين ارسال کرده است.

اين منبع آگاه بدون توضيحات بيشتر گفت: همان‌طور که رهبران ما گفتند متوقف کردن فروش نفت ايران غيرممکن است. ما راه‌هاي گوناگوني براي فروش نفت خود داريم و وقتي نفتکش‌هاي ما به داليان برسند، تصميم خواهيم گرفت که نفت خود را به خريداران ديگر و يا به خود چين بفروشيم.

طبق آن‌چه داده‌ها نشان مي‌دهد، تا به حال 22 ميليون بشکه نفت خام ايران در ابرنفتکش‌هاي تحت مالکيت شرکت ملي نفتکش‌هاي ايران بارگيري شده است و انتظار مي‌رود در ماه اکتبر و نوامبر به داليان برسند. طبق داده‌هاي ثبت شده از ژانويه 2015 تاکنون، داليان معمولا بين 1 تا 3 ميليون بشکه در ماه نفت از ايران دريافت مي‌کند.

در طول دوره قبلي تحريم‌هاي آمريکا در سال 2014، ايران نفت خام خود را در داليان انبار کرد و سپس اين نفت به کره‌جنوبي و هند فروخته شد. برخي از بزرگترين پالايشگاه‌ها و انبارهاي تجاري نفت خام چين در داليان واقع شده‌اند.

در 8 اکتبر، يکي از 11 ابرنفتکش بسيار بزرگ ايران، نفت خود را در يک مخزن امانتي در بخش شين‌گنگ بندر داليان تخليه کرد، درحالي که يک ابرنفتکش بزرگ ديگر ايران هم در 13 اکتبر موقعيت‌نماي خود را در نزديکي بندر خاموش کرد.

اين کشتي در حالي که محموله خود را تخليه کرده بود، دوباره در نزديکي تايوان در موقعيت‌نماها آشکار شد.

تحريم نفت ايران بلوف سياسي است

خبرگزاري رسمي چين گزارش کرد تحريم نفتي ايران که آمريکا به دنبال آن است تنها يک بلوف سياسي بوده و هرگز عملي نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاري شينهوا در گزارشي نوشت 'دونالد ترامپ' رييس جمهوري آمريکا فشار زيادي به عربستان و برخي از کشورهاي ديگر وارد
مي کند تا توليد نفت را افزايش داده و راهي بازار مصرف کنند تا بتوان تحريم نفتي ايران را عملي کرد.

اين گزارش ادامه مي دهد تهران تاکيد کرده است به رغم تلاش ها و تحريم هاي بانکي و نفتي آمريکا عليه ايران، اين کشور هيچ مشکلي براي فروش نفت و دريافت ارز حاصله از آن نخواهد داشت.

شينهوا مي نويسد ايران تاکيد دارد نيازي نيست در صورت بروز مشکل، ارز حاصله از فروش نفت به دلار دريافت شود هر زمان لازم باشد اين ارز به يورو دريافت مي شود و مشکلي از اين بابت بروز نخواهد کرد.

در اين گزارش آمده است که ايران به فروش نفت خود ادامه مي دهد و همزمان تلاش مي کند تا با خنثي کردن تحريم هاي آمريکا، در اين بازار حضوري فعال داشته باشد.

خبرگزاري رسمي چين افزوده است که از نگاه ايران تنها بلوف هاي سياسي دولت آمريکاست که جنگ رواني ايجاد مي کند ولي در واقعيت فروش نفت و دريافت ارز ادامه مي يابد.

شينهوا نوشت آمريکا اميد زيادي به توليد نفت بيشتر از سوي عربستان و روسيه بسته است با اين وصف بازار نفت اکنون پرنوسان شده و قيمت ها رو به افزايش است.

مناقصه احداث اولين واحد توليد LNG کشور بزودي برگزار مي‌شود

يک مقام مسئول گفت:مجوز احداث اولين واحد ميني LNG به ظرفيت 30 تن در روز در کرمان دريافت شده و مناقصه هاي اين پروژه براي جذب سرمايه گذار به زودي برگزار مي شود.

سعيد پاک سرشت، مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران در گفتگو با مهر گفت: مجوز احداث اولين واحد ميني LNG به ظرفيت 30 تن در روز در کرمان از هيات مديره شرکت ملي گاز دريافت شده و مناقصه هاي اين پروژه براي جذب سرمايه گذار به زودي برگزار مي شود.

وي در پاسخ به اين سوال که با وجود بومي سازي حداکثري صنعت گاز آيا فناوري لازم براي احداث واحدهاي بزرگ مقياس ال. ان. جي در ايران وجود دارد گفت: مشکل واحدهاي بزرگ ال ان جي، تکنولوژي است. تکنولوژي ال ان جي با توجه به پيچيدگي که دارد گلوگاه احداث واحدهاي آن است. وي با اعلام اينکه تکنولوژي لازم براي احداث واحدهاي بزرگ ال. ان. جي در ايران وجود ندارد، افزود: فناوري لازم براي احداث واحدهاي کوچک مقياس ال ان جي در کشور وجود دارد. اين در حالي است که مشکل اصلي ابتر ماندن پروژه ايران ال ان جي که به منظور توليد ال ان جي احداث شده بود، عدم واردات فناوري مورد نياز به کشور است.

به گفته اين مقام مسوول اقلام و تجهيزات مورد نياز احداث واحد ال. ان. جي دردوران تحريم هاي قبلي يکي از موارد فهرست تحريم ها بود.

برچسب‌ها:

نظر شما