شناسهٔ خبر: 28882314 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

معرفی کتاب

صاحب‌خبر -
 

چهره‌های ماندگار

شماره۲۲ ماهنامه «چهره‌های ماندگار» منتشر شد؛ نشریه‌ای دیداری، شنیداری و مستقل که به طور ویژه به نخبگان و نام‌آوران عرصه دانش و فرهنگ می‌پردازد، به گونه‌ای که مبنای اصلی‌اش دیدار، گفت و شنود،‌ مناظره و گپ و گفت با اهالی فرهنگ و اندیشه است.

در این شماره مطالب زیر به چاپ رسیده است: زبان‌فارسی و معضل اسامی خارجی، هنگام خروش وجوشش ماست (گفتگو با استاد احمد بیرشک)، خرد، پشتوانه علمر تأملی در باب هوش و خرد و نسبتشان با زمان (دکتر رضا داوری اردکانی)، موقعیت شعر و داستان در مصر (گفتگو با احمد عبدالمعطی حجازی و حسن طلب، شاعران معاصر مصر)، حلقه ماه؛ آمیختگی توصیف و حرکت (استاد عبدالعلی دستغیب)، نثر داستان‌ها جذاب است (کامران پارسی‌نژاد در نقد کتاب «ابر می‌بارید و باران نه»)، نباید وقت کلمات را گرفت، محیط زیست رویکرد به معماری و مهندسی عمران (دکتر حسین زمرشیدی)، مسلمانان اندلس؛ اندیشه و رفتارها (دکتر ثریا الهی)، زن از نگاه ابن‌عربی (دکتر محسن جهانگیری)، چهره‌های ماندگار؛ راه ماندگار، به زنان فرهیخته بیشتر توجه شود (استاد محمدعلی کشاورز)، چهره‌ غربی خیام مخدوش است (گزارش نخستین نشست هزاره خیام)، رویدادهای علمی و فرهنگی.

در نخستین مطلب این شماره آمده است: «جامعه ما نیاز دارد افرادی مانند استاد احمد بیرمشک را بشناسند. این الگوها برای جوانان ما بسیار لازم است. ایشان بسیار متواضع، عمیق و پرکار بوده و هستند و شغل معلمی را تنها برای ارتزاق انتخاب نکرده‌اند بلکه واقعا به این شغل عشق می‌ورزیده‌اند، استاد بیرشک تقویم ایرانی را درست کردند که بزرگترین اثر نجوم است و در دومیلیون و سیصدهزار سال فقط یک روز اشتباه کاری در آن هست. بیرشک بیشتر از صد اثر اعم از ترجمه و تألیف دارند. کتاب‌های درسی ایشان مخصوصا در قسمت هندسه و خدمت‌های علمی بزرگی که به جامعه علمی و فرهنگی ما کردند، بسیار باارزش است. شخصیتی هستند دانشمند، با پیشتکار، فعال وقتی تصمیم به انجام کاری می‌گیرند تا فرجام آن از پای نمی‌نشینند. در ضمن، طنزپرداز خوبی هستند.»

گنج سعادت

چهل درس ادبی ـ اخلاقی از دیوان حافظ

محتشم مؤمنی

ناشر: شهرآرا، اراک

چاپ اول: ۱۳۹۶

۱۱۶ص ـ ۸هزار تومان

با مروری گذرا بر اشعار حافظ، به‌خوبی آشکار می‌شود که او حکیمی فرزانه، عالم دینی و معلم قرآن بوده و از همین روی نکات و آموزه‌های اخلاقی و عرفانی بسیاری را در شعر خود آورده و برای هر چه بهتر زیستن به انسان‌ها یادآور شده است. در میان غزلیات ناب او صدها نکته اخلاقی و عرفانی وجود دارد که هر یک از آنها برای همه اعصار و به خصوص عصر حاضر، که دوران التهاب و اضطراب است، درس‌آموز بوده و انسان‌ها را در این وانفسای مادی‌گری به کار آمده و آرامش و آسایش را به او هدیه می‌دهد.

مؤلف از میان، مواردی را که بیشترین کاربرد در زندگی را دارد و می‌تواند گره‌گشا باشد، ‌انتخاب کرده است. این کتاب در چهل درس تهیه و تدوین یافته که عناوین برخی از آنها بدین‌قرار است: آزادی و آزادگی، ادب‌ورزی، امید و امیدواری و پرهیز از ناامیدی، انفاق، بهره‌برداری از نعمت جوانی، پرهیز از آزار دیگران، پرهیز از ریا و مذمّت ریاکاری و ریاکاران، پرهیز از غرور و عجب، تواضع و فروتنی، توکل، حیا و آزرم، خیر و خوبی، دعاو نیایش، رازداری و رازگویی، رضا و تسلیم، شادی و شادمانی، رضا و تسلیم، صبر و بردباری، قناعت، کار و تلاش، مدارا با مردم، مراقبت از پاکی چشم، عشق ورزی و محبت، همنشینی و موانست با کتاب، هنرآموزی و آراستن خود به زیور هنر، وحدت و تعاون و همکاری، وفا به عهد و پیمان.

اسلام میان حقیقت

و تجلی تاریخی

دکتر عبدالمجید شرفی

ترجمه دکتر عبدالله ناصری‌طاهری

نشر کویر

چاپ دوم: ۱۳۹۴

۲۱۶ص‌ـ ۱۳هزار تومان

این کتاب ثمرة سی سال تحقیق و بررسی نویسنده است. بررسی و تدریس اندیشه اسلامی در آغاز به دانشگاه‌های مذهبی سنتی محدود می‌شد و بعد به حوزة دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی وارد شد.

نویسنده که انحراف از قرآن را در طول تاریخ بررسی می‌کند، می‌کوشد این میراث غنی را بشناسد. در مقدمة او بر ترجمه فارسی آمده است: «نباید گمان کرد فاصله گرفتن از قرآن و انحراف از مسیر آن فرضیه‌ای از پیش تعیین شده است که کتاب مذکور در رد یا اثبات آن نوشته شده، چرا که نویسنده پس از بررسی موشکافانة ویژگی‌های آثار تفسیری، حدیثی، فقهی، اصولی و کلامی، در پرتور مقایسة آن با تاریخ ادیان بدین‌نتیجه می‌رسد. مورخ خردمند به‌روشنی درمی‌یابد خطوط اصلی تفسیری که تجلیات گوناگون و دروغین حال به هم پیوستة اندیشه اسلامی براساس آن فهم می‌شود، مشابه با تفسیری است که تطور اندیشه در دو دین توحیدی قبل از اسلام بر مبنای آن درک می‌گردد. زیرا روشن است که ادیان توحیدی در مسیر تکامل سه مرحلة بارز را پشت سرگذارده‌اند…»

نظر شما