شناسهٔ خبر: 28881909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

۲۹ و ۳۰ آبان؛

اولین همایش فناوری‌های جدید مدیریت آب در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود

همایش ملی مدلسازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب ۲۹ و ۳۰ آبان در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دانشگاه بیرجند، نشست خبری دکتر ابوالفضل اکبرپور، دبیر همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب گفت: ۲۹ و ۳۰ آبان ۹۷ اولین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب، در دانشگاه بیرجند با حضور محققان آب کشور برگزار می‌شود.

دبیر همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید ، این همایش را به عنوان یکی از رویداد‌های علمی که چالش‌های اصلی مدیریت منابع آب را مورد توجه قرار می‌دهد، معرفی کرد و اظهار داشت: مشکل آب گریبان گیر جامعه ما شده است، و این امر نشان دهنده کمبود آب در استان است.

اکبرپور افزود: میزان بارندگی‌ها در استان خراسان جنوبی ۱۷۰ میلی متر در سال بوده است که در سال زراعی گذشته میزان بارندگی‌های به ۷۸ میلی متر رسیده؛ که این امر نشان می‌دهد با کمبود و بحران آب مواجه هستیم.

دبیر همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب به آمار وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: ۳۰۹ دشت کشور وضعیت بحرانی دارند که از این تعداد می‌توان به دشت‌های استان کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و اصفهان اشاره کرد.

اکبرپور با بیان اینکه ۲۵ دشت خراسان جنوبی جزو دشت‌های ممنوعه هستند، اعلام کرد: ۸۵ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است و این امر نشان از کشاورزی‌های ناکارآمد دارد.

وی با اشاره به پرت ۳۰ درصدی شبکه توزیع آب اعلام کرد: اگر برای این وضعیت چاره اندیشی نشود، با تنش آبی رو به رو می‌شویم.

دبیر همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب بیان کرد: در ۲۰ سال گذشته میزان آب استحصال شده از سفره‌های آب زیر زمینی ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بوده که این مقدار امروز به ۱۰۶ میلیارد متر مکعب رسیده است.

اکبرپور آگاهی بخشی به مردم در مدیریت مصرف آب و کاهش مصرف آب را از جمله اهداف این همایش دانست و تصریح کرد: مدلسازی و مدیریت آب‌های زیرزمینی، مدلسازی و مدیریت آب‌های سطحی، سیستم‌های انتقال آب، پدافند غیر عامل در آب، هیدروانفورماتیک و محاسبات نرم در مهندسی آب، فناوری‌های نوین در پایش کیفی آب از جمله محور‌های اصلی این همایش ملی است.

وی افزود: تاکنون ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که ۳۲ داور، این مقاله‌ها را داوری خواهند کرد.

محمد اکبری، دبیر اجرایی همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب نیز در این نشست اظهار کرد: دانشجویان با حضور در این همایش، امتیازات مثبتی را کسب خواهند کرد.

دبیر اجرایی همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی از جمله بحث انتقال آب از دریای عمان به استان، برگزاری چهار کارگاه تخصصی و عملیاتی در حوزه مدیریت آب و ایجاد نمایشگاه تخصصی آب از جمله برنامه‌های جانبی این همایش است.

نظر شما