شناسهٔ خبر: 28881900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی کنترل پرواز/

تیزچشمانی که پرواز را مراقبت می کنند

مشهد- ایرنا- مراقبت پرواز از پراسترس ترین مشاغل دنیاست و به منزله نگهبانی از جان هزاران انسانی است که با اطمینان و اعتماد به تیزچشمان برج های کنترل، مسیرهای هوایی را برای جابه جایی برمی گزینند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فدراسیون جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی روز 28 مهر برابر با 20 اکتبر را روز جهانی 'مراقبت پرواز' نام گذاشته است تا در این روز یاد و سپاسی از فعالان عرصه پراسترس کنترل ترافیک هوایی شود.
خلبانان و کنترلرهای مراقبت پرواز بالهای ایمنی پرواز هستند، که با هوشیاری و دقت ایمنی سفرهای هوایی را برای مسافران رقم می زنند، این در حالی است که فقط کمی تعلل در این حوزه حادثه ای بسیار تلخ و حتی داغدار شدن یک ملت را رقم می زند.
روز جهانی مراقبت پرواز و روز حافظان فضای پروازی را که با تیزبینی و هوشیاری در فراز آسمان سفرهای امن را رقم می زنند باید ارج نهاد.
برای کنترلر پرواز اشتباه هیچ معنایی ندارد و اولین اشتباه می تواند به معنای آخرین نفس های عده ای زن ، مرد و کودک روی آسمان آبی باشد.
حدود 60 فرودگاه در کشور فعال است که در این میان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به عنوان پرترددترین فرودگاه کشور پس از فرودگاه مهرآباد تهران با 60 نیروی فعال در بخش کنترل و مراقبت پرواز، می کوشد امن ترین پروازها را برای مسافران فراهم کند.

* امنیت هوایی با تلاش و تخصص نیروی انسانی و تجهیزات راداری مدرن
مدیر کل شرکت فرودگاه های خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: 28 مهر ماه روز جهانی مراقبت پرواز و روز بزرگ مردان بی ادعایی است که با تعهد و تخصص خود یکی از ارکان اصلی خدمت رسانی در صنعت هوانوردی کشور هستند و با چشمان همیشه بیدار خود امنیت آسمان ایران زمین را به ارمغان می آورند.
محمد باقر قاسم زاده افزود: فرودگاه بین المللی مشهد از سال 85 مجهز به سایت رادار تقرب پرواز شد.
وی اظهار داشت: افزایش سطح ایمنی پروازها، افزایش ظرفیت پروازی، پوشش کامل فضای فرودگاه برای تمام پروازها، ارائه سرویس مراقبت پرواز با استفاده از رادار، ارائه مسیرهای مستقیم به پروازها، کاهش زمان پرواز و کاهش خطاهای انسانی در کنترل ترافیک هوایی از مزایای این سایت راداری است.
وی گفت: همچنین از پارسال با فعال شدن مسیر دوم در فرودگاه مشهد، مسیر ورود و خروج هواپیما از مشهد جدا شد که با موازی شدن مسیرهای پروازی امکان برخورد 2 هواپیما به صفر می رسد.
مدیرکل شرکت فرودگاه های خراسان رضوی افزود: با اقدامات صورت گرفته در زمینه مراقبت پرواز و افزایش ایمنی پرواز طی سالهای گذشته در فرودگاه مشهد هیچ گونه سانحه هوایی نداشتیم.
وی با اشاره به فعالیت 60 نفر در بخش مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی مشهد اظهار داشت: این فرودگاه پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه پرترافیک کشور است که بطور میانگین روزانه 180 پرواز و در زمان اوج مسافرتها روزانه تا 250 پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می شود.
وی گفت: پارسال حدود 11 میلیون مسافر از طریق فرودگاه مشهد جابه جا شدند که افزایش روزافزون پروازها و مسافران آن مرهون شتاب در توسعه زیرساخت ها، تخصیص امکانات و خدمات رسانی مطلوب به مسافران است.
قاسم زاده افزود: برای افزایش روزافزون کیفیت خدمات و رضایتمندی مسافران بیش از پیش تلاش خواهیم کرد.

*شغلی منحصر به فرد
رئیس اداره مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کنترلر پرواز شغل منحصر به فردی است و داشتن اقتدار شخصیتی، تجسم فضایی، جزئی نگری، انگیزه و مهارت کافی، حافظه خوب، انتقاد پذیری، توانایی حل مشکل در لحظه و تصمیم گیری درست و به موقع از خصوصیات کنترلرهای پرواز است.
محمود صداقت افزود: یک کنترلر پرواز باید بتواند در شرایط بحرانی بهترین تصمیم را با الزام به رعایت قوانین ساختاری بگیرد، هوشیاری کنترلر پرواز از وقوع یک فاجعه جلوگیری می کند.
وی اظهار داشت: دستورالعمل، آموزش و تکنولوژی لایه های چندگانه دفاعی در کار مراقبت پرواز است که برای پیشگیری از وقوع حادثه باید مد نظر باشد.
وی گفت: کنترلرهای پرواز به صورت دائمی در حال آموزش هستند، دستورالعمل های پرواز دستورالعمل های بین المللی و یکسانی هستند که باید به صورت مداوم بررسی و آموزش داده شود.

* کنترل صفر تا صد پرواز
رئیس اداره مراقبت پرواز فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در باره ماهیت کار مراقب پرواز افزود: هر پرواز قبل از روشن شدن موتور هواپیما تا پس از رسیدن به مقصد و خاموش شدن موتور در اختیار مراقبت پرواز قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: مراقبت پرواز شامل واحد کنترل زمینی، برج مراقبت، تقرب پرواز و مرکز کنترل فضای کشور است که هر یک در مراحلی پرواز را کنترل می کنند.
وی گفت: در واحد کنترل زمینی، استارت پرواز و مواردی نظیر ارتفاع، سرعت و مسیر برای خلبان خوانده می شود و پس از بازخوانی صحیح این موارد توسط خلبان پرواز تایید و در اختیار کنترلر برج مراقبت قرار می گیرد.
صداقت افزود: هر هواپیمایی نمی‎ تواند در هر مسیر پرواز کند بلکه برای هواپیماها، درجه، جهت، ارتفاع، سرعت و سایر حریم ها توسط گروه مراقبت پرواز تعیین می شود و خلبان باید عین دستورات و موارد تعیین شده را اجرا کند.
وی اظهار داشت: برای هر پرواز یک باند اختصاص می یابد که تمام موارد در باند باید توسط برج مراقبت چک شود و مجوز تیک آف برای خلبان صادر شود که پس از بازخوانی مجوز تیک آف توسط خلبان پرواز انجام و از باند جدا می شود و در فضای تقرب پرواز قرار می گیرد.
وی گفت: پروازها در فرودگاه مشهد تا فاصله 60 مایلی توسط این فرودگاه کنترل می شود، وقتی پرواز توسط واحد فضای تقرب پرواز از برج مراقبت تحویل گرفته می شود و در مسیر پروازی قرار می گیرد این پرواز به واحد کنترل فضای کشور تحویل می گردد.
رئیس اداره مراقبت پرواز فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد گفت: کنترلر پرواز با هوشیاری و تیزبینی صفر تا 100 ایمنی سفر هوایی و پروازها را با همکاری خلبان تامین می کند لذا هیچ تعللی در این حرفه جایز نیست.
7505/ 6053

نظر شما