شناسهٔ خبر: 28881763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نشانه‌های هشداردهنده پوکی استخوان کدامند؟

پوکی استخوان یا استئوپروز شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است که به واسطه کاهش قدرت استخوان‌ها انسان را مستعد شکستگی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نگار میرزاد مسوول واحد مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: با توجه به اینکه استحکام استخوان‌ها به وراثت ارتباط دارد اما شیوه زندگی می‌تواند اثر زیادی بر سلامت استخوان‌ها داشته باشد.

وی افزود: رشد طولی استخوان‌ها تا قبل از ۲۰ سالگی کامل و متوقف می‌شود، اما افزایش استحکام استخوان‌ها بعد از سن ۲۰ سالگی همچنان ادامه دارد.

میرزاد با بیان اینکه بین سن بیست تا سی سالگی استخوان‌ها ضخیم و عریض می‌شوند و در سن ۳۰ سالگی به بالاترین حجم تراکم استخوانی خود می‌رسند، بنابراین هر چه در سن پائین ذخیره توده استخوانی ما بیشتر باشد، در سنین بالا از استخوان‌های قوی تری برخوردار هستیم.

مسوول واحد مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز تصریح کرد: از جمله موارد هشداری در خصوص بروز پوکی استخوان بروز شکستگی در اثر ضربه یا زمین خوردن، مصرف قرص‌های حاوی کورتون به مدت سه ماه، کوتاه شدن قد به میزان بیش از سه سانتی متر، مصرف نوشابه‌های الکلی، مصرف روزانه بیش از ۱۰ نخ سیگار، بروز یائسگی تا پیش از ۴۵ سالگی در بانوان، قطع عادت ماهیانه بانوان به مدت یک سال و مشکلات جنسی ناشی از کمبود هورمون تستوسترون در مردان است.

میرزاد یادآور شد: تشخیص پوکی استخوان باید از سوی پزشک و با بررسی و سنجش تراکم استخوان انجام شود.

این پزشک عمومی گفت: با افزایش امید به زندگی در سال‌های اخیر در ایران، تعداد افراد سالخورده و در نتیجه شیوع استئوپروز در جامعه رو به افزایش است، بیست و هشتم مهر، به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است.

میرزاد افزود: هدف از این نامگذاری، افزایش آگاهی تیم درمانی و افراد جامعه و همچنین جلب توجه سیاستگذاران بهداشتی در مورد این بیماری خاموش است.

وی، روز جهانی پوکی استخوان را فرصتی دانست تا ضمن افزایش آگاهی عمومی نسبت به این معضل خاموش، توجه سیاستگذاران سلامت، پزشکان، پرستاران و سایر دست اندرکاران سلامت نسبت به این بیماری جلب شود.
انتهای پیام/ر

نظر شما