شناسهٔ خبر: 28881721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

آیت الله دژکام:

توجیه گری کار ائمه جمعه نیست/نمی توان بدون علم و از روی سلیقه شخصی تصمیم گرفت/دشمنان تلاش می کنند که شبکه مساجد نباشد

صاحب‌خبر -
به گزارش شیرازه ، آیت الله دژکام در نشست ائمه جمعه شهرستانهای منطقه شمال استان فارس که در شهرستان اقلید برگزار شد گفت: ما باید کیفیت بخشی را تعریف کنیم.ما طلبه ها اول هر بحث، درس و نکته ای می گوییم تعریف کنیم یعنی باید بدانیم می خواهیم چه کار کنیم.یک مفهوم دقیق از حرفی که می زنیم باید داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما اگر با روش مرسوم روحانیت موضوعات روز جامعه را برای مردم شرح و بسط داده بودیم بسیاری از مسائل و بحرانهای امروز حل شده بود. گاهی برخی از ما، مطالبی را می گوییم که مربوط به سنت روحانیت نیست و نمیدانیم آن مطالبی که طرح می شود چه هدفی دارد و چه چیزهایی را می خواهد بگوید. جمع این دو مورد یعنی نه اینکه به روش خودمان کار کردیم و نه روشی را که به تقلید از دیگران انجام داده ایم درک کرده ایم شد ضرب المثلی که می گوید کلاغ آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد و راه رفتن خودش را نیز یادش رفت.


نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: امروز برخی از ما روحانیون نه سبک خودمان را داریم نه به سبک آنها کار میکنیم.در حالیکه قاعده کار این بود که هر چه آنها می گویند را در سبک خودمان تحلیل کنیم و سپس به روش خودمان کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) که می فرمایند "بِالْعِلْمِ يُطاعُ اللّه ُ" گفت: می خواهید فرمان خدا را ببرید نیاز به علم دارید.بدون علم نماز می خوانید کار خراب است.

آیت الله دژکام بیان داشت: امام صادق(ع) فرمود برخی از دوستان ما بیش از 60 سال نماز خواندند اما یک نمازی که بشود آن را امضا کرد و قبول باشد در این 60 سال وجود ندارد چون مشکلش علم است، نمی داند چه می خواند. این اطاعت از خدا در همه ابعادی که دین اسلام دارد می خواهد رخ دهد.دین اسلام جامع و روش زندگی بشر است و نماز جمعه در راس برنامه ریزی هایی که برای سبک زندگی اسلامی داریم باید بقیه امور را رخ ببرد. جایگاه نماز جمعه اینگونه است.این جایگاه را خود شارع مقدس قرار داده است.

امام جمعه شیراز افزود: در روایات فرموده اند خدای متعال می خواسته که پیامبر فرصتی برای موعظه مردمش داشته باشد و نماز جمعه این فرصت بوده است.هر چه در طول هفته در بین امت اسلامی رخ می دهد در روز آخر هفته فرصت موعظه و هماهنگی بین امت اسلامی است. در تریبون نمازجمعه، توجیه گری کار ما نیست بلکه هماهنگ سازی کار ماست.

آیت الله دژکام بیان داشت: اگر ناظر به مسائل شهر خود و کشور بخواهیم حرف بزنیم باید عالمانه و دقیق باشد.به نظر من می آید این وضعی که برای ما درست کرده اند و همه دشمنان از نظر تبلیغی و فضای مجازی به شدت بر علیه ما ائمه جمعه مشغول هستند، لازم است در نقطه مقابل کار علمی و نقد و تحلیلهایی که ما ارائه میدهیم باید دقیق تر و عالمانه تر باشد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری گفت: سیاست های کلی آموزش پرورش، آموزش عالی، اقتصاد مقاومتی، محیط زیست و... در همه ابعاد مختلف توسط ایشان ابلاغ شده است.وقتی نگاه میکنید به این حجم از علمی نگاه کردن مقام معظم رهبری به موضوعات مختلف می فهمیم که تنها دروس حوزوی تنها کافی نیست. پس نگاه ما برای اینکه بخواهیم کشور را برسانیم به آنجایی که رهبر می فرماید باید به گونه ای باشد که اگر کسر و کمبود از نظر اطلاعات داریم جبران کنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان داشت: باید مشاوران عالم در هر رشته و زمینه ای در کنار امام جمعه حضور داشته باشند. امروز اگر به اشتباه در خطبه نکته ای را بگوییم به سرعت در فضای مجازی پخش می شود که این مسئولیت ما را سنگین تر می کند. مشاور امام جمعه نیز باید بداند که اگر خطایی شد او هم درگیر است.در همه زمینه ها مشاور نیاز است.

وی افزود: امروز ظرفیت کشور به جایی رسیده است که نمی توان بدون علم و از روی سلیقه شخصی تصمیم گرفت.آنچه که در مجلس یا دولت یا قوه قضاییه انجام می شود بر روی حساب علمی است؟ کار آنها باید تبدیل شود به حرف های حساب و کتاب دار و علمی تا مخاطب بداند مواجه با هر مسئولی است که موضع منطقی و علمی دارد اما اگر مسئول هر چه دلش بخواهد بگوید این جواب نمی دهد و مردم اقناع نمی شوند.

آیت الله دژکام گفت: ستاد های نمازجمعه نیز باید عالمانه هدایت و اداره شود. سلیقه ای نمی شود. مسئول ستاد باید به گونه ای باشد که تمامی مدیران شهر روی مسئول ستادی که آگاه هست حساب باز کنند. جایگاه نمازجمعه نباید تنزل پیدا کند. شاید امروز این ذهنیت باشد که برخی مسئولان و سیاسیون خیلی به جایگاه نماز جمعه اهمیت نمی دهند.این کار ستاد است که باید محاسباتش را از نو شروع کند تا مشکل را پیدا کنیم که چرا اینگونه شده است؟ امام جمعه نیز نظارت می کند تا کار بر روی شرع و اخلاق باشد وگرنه اصل کار با عزیزان ستاد است.

آیت الله لطف الله دژکام بیان داشت: نگذارید کار به جایی برسد که قوی ترین اهرمی که امام به آن اتکا کرد و شاه را بیرون کرد بگویند نمی تواند تاثیر گذار باشد. امروز برای برخی مراسمات بی خاصیت که نه نفعی برای مردم دارد و نه دردی را دوا می کند بیشتر از نماز جمعه که سنت رسول الله است خرج می کنند.مشکل کار کجاست؟این یک نقاط و مشکلاتی است که جز با رویکرد عالمانه حل نمی شود.باید به گونه ای باشد که پاسخش به صورت طبیعی همه را قانع کند. امروز در این وادی کار زمین مانده زیاد داریم.

وی افزود: در اول انقلاب یک فرانسوی تحلیل کرده بود که شبکه مساجد در ایران ریشه شاه را خشکاند و شاه را بیرون کرد.امروز دشمنان تلاش می کنند که شبکه مساجد نباشد بلکه مسجد مسجد باشد و هر مسجد برای خود کار کند و شبکه مردمی و کار جبهه ای میان آنها نباشد.من در شهرستان این حس برای خودم پیش آمده بود که مرکز استان تافته جدا بافته است و شاید برای سایر ائمه جمعه نیز این حس ایجاد شود و اگر بوی این قضیه بلند شود دشمن این را تقویت می کند تا تفرقه ایجاد شود و حکومت کند.ما باید با هم باشیم، " وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا".

امام جمعه شیراز گفت: ایجاد ارتباط بین ستادها مطلوب است و به نوعی نظارت هم لازم دارد.این ارتباطات که با هم داد و ستد اطلاعات و آگاهی رسانی داشته باشند و از تجربیات هم استفاده کنند و هم افزایی داشته باشند مهم است و این نوع ارتباط باید ایجاد شود.

آیت الله دژکام افزود: اینکه هر جایی یک ستاد قوی باشد کافی نیست.اگر 80 ستاد در سطح استان داریم همه با هم بتوانیم کار کنیم و کار را جلو ببریم یعنی وحدت ایجاد شود، وحدت همان چیزی است که انقلاب را پیروز کرد.ایجاد وحدت و ارتباط بین ستاد های مختلف را که شروع می کنید با نگاهی باشد که واقعا برادرانه، عادلانه و صمیمانه کار می شود. تفرقه ما را زمین خواهد زد.این نگاه باید ایجاد کنیم که می خواهیم شبکه باشیم و شبکه بودن باید احساس شود که صمیمانه داریم کار میکنیم.اگر تفرقه باشد دشمن سوءاستفاد میکند.بار فشار اقتصادی که روی دوش مردم هست و با این تفرقه افکنی دشمن شرایط را برای ما سخت تر می کند.

امام جمعه شیراز بیان داشت: قبل از انقلاب برای گرم کردن خود نفت نبود اما مردم به فکر هم بودند و نفت را می فرستادیم مناطق سردسیر و خودمان چوب خشک و نخلی را می سوزاندیم و مردم همه با هم شعار می دادند ومتحد بودند و امام فرمود با یک ملت نمی توانند درگیر شوند برای همین امروز دشمن به دنبال ایجاد تفرقه است.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: امروز اگر نظام اسلامی بخواهد تضعیف شود همه ملت در برابر تضعیف کنندگان خواهند ایستاد.همه ملت یعنی همه افراد کشور؛ با هم یکی که شویم جلوی دشمن می توانیم بایستیم.این حس را باید الان القا کنیم.دشمن به نظرش رسیده که می تواند تفرقه ایجاد کند.ستادها باید این نقش بزرگ را ایفا کنند و در هر شهری اینقدر خوب رفتار کنند که شهر را پوشش دهند و شهرها با هم مرتبط شوند و آنگاه دشمن چاره ای ندارد و شکست خواهد خورد. اخلاق هم علم است.یعنی کار عالمانه و با اخلاق باید انجام گیرد.

نظر شما