شناسهٔ خبر: 28881446 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پزشکی خانواده مرهمی بر زخم های درمان - نجمه حسنی*

کرمان - ایرنا - پزشکی خانواده به عنوان یکی از اقدامات شایسته وزارت بهداشت، مرهمی بر زخم های درمان نشده بخش درمان به شمار می رود به طوری که اکنون با رسوخ پزشکان و ماماهای خانواده در روستاها، محلات و شهرها توانسته بسیاری از بیماران را غربالگری و از بروز بیماری ها پیشگیری کند.

صاحب‌خبر -

حضور گام به گام کادر پزشکی از جمله پزشک و ماما در زندگی افراد و تشکیل پرونده سلامت برای افراد به منظور ثبت سوابق بیماری ها اقدامی است که توانسته از هزینه کردهای سرسام آور در درمان دیرهنگام بیماری ها جلوگیری کند.
حالا سلامت خانواده و البته جامعه در دستان و رویکرد حکیمانه پزشکان خانواده خلاصه می شود.
هر چند ظرفیت ارزشمندی مانند پزشکی خانواده هنوز آنطور که باید در بین مردم حداقل شهرها شهرها جای خود را باز نکرده و آنطور که باید و شاید از آن بهره برداری نمی شود اما این ظرفیت می تواند دردهای زیادی را از دل جامعه بردارد.
به عنوان مثال مراجعه اولیه بعد از بروز هر درد و بیماری به پزشک خانواده از هدر رفت هزینه های بیشتر و تشخیص های نادرست افراد ناآگاه و در نتیجه مراجعه بی فایده و هزینه بر به پزشکان متخصص جلوگیری می کند.
پزشک خانواده با تشخیص صحیح درد و تجویز داروی مورد نیاز و یا معرفی به پزشک متخصص مربوطه روند و سیر درمان را کم هزینه تر و کوتاه تر می کند.
اما اینکه هنوز از این ظرفیت مهم در جامعه ما استفاده نمی شود به کم کاری رسانه ها بر می گردد شاید معرفی و باز کردن طرح پزشک خانواده، افراد را نسبت به مزایای این طرح آگاه و برای حضور در مراکز درمانی و تعیین پزشک خانواده ترغیب کند.
حالا اراده دولت بر این قرار گرفته که 85 درصد از درمان مردم به دست پزشکان خانواده انجام شود و 10 تا 15 درصد بیماران به پزشکان متخصص ارجاع شوند در حالی که اکنون این آمار در کرمان بیش از 25 درصد است.
هر چند تغییر شیوه زندگی مردم در اولویت نخست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد اما رسانه ها با ترویج شیوه های سلامت زندگی در تنویر افکار عمومی و البته تامین سلامت جامعه نقش بسزایی دارند.
مصرف چربی ها، فست فود، نمک، قند و بی تحرکی از جمله دلایل بروز امراض و بیماری هایی همچون فشار خون، دیابت، بیماری های کلیوی و البته انواع سرطان و سکته ها است که می طلبد مسئولان با همکاری رسانه ها جامعه را بیش از پیش از این خطر آگاه کنند.
*خبرنگار ایرنا
3029/1772

نظر شما