شناسهٔ خبر: 28881382 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درخواست اردني‌ها براي بازپس گيري اراضي «الباقوره و الغمر» از رژيم صهيونيستي/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مردم اردن با برگزاري تظاهراتي در امان از دولت اين کشور خواستند، زمين‌هاي «الباقوره و الغمر» را از رژيم صهيونيستي پس بگيرد.
تظاهرکنندگان اعتراض خود را به سکوت دولت در خصوص اراضي «الباقوره و الغمر» با وجود نزديک شدن به مهلت تمديد قرارداد اجاره اين اراضي با رژيم صهيونيستي، اعلام کردند.
محافل رسانه اي اردن اعلام کردند که دولت اين کشور تنها يک هفته مهلت دارد تا عدم تمايل خود براي تمديد اجاره زمين‌هاي الباقوره و الغمر به رژيم صهيونيستي را اعلام کند و در غير اين صورت اين قرارداد به مدت 25 سال ديگر تمديد خواهد شد.
اخيرا بيش از50 نماينده پارلمان اردن نيز با امضاي يادداشتي از دولت اين کشور خواستند تا قرارداد اجاره زمين‌هاي الباقوره و الغمر به رژيم صهيونيستي را لغو کند.
موقعيت مناطق الغمر و الباقوره
الغمر يک منطقه مرزي است که در استان العقبه در جنوب «بحر الميت» واقع شده و به منطقه مورد منازعه اردن و رژيم صهيونيستي معروف است و پس از امضاي معاهده صلح بين دو طرف در سال 1994 موسوم به «وادي عربه»، اين منطقه به رژيم صهيونيستي اجاره داده شده است.
منطقه الباقوره نيز يک شهرک مرزي اردن است که در شرق رود اردن واقع شده و وضعيت آن نيز همانند الغمر است.
دولت اردن در سال 1994 با رژيم صهيونيستي معاهده صلح «وادي عربه» را امضا کرد که با وجود گذشت ربع قرن، هنوز حاکميت اردن بر تمامي خاک خود ناقص مانده است.
پس از امضاي معاهده «وادي عربه»، هنوز منطقه الباقوره در شمال اردن تحت سيطره رژيم صهيونيستي باقي مانده و اين رژيم مدعي مالکيت بر اين منطقه و منطقه الغمر واقع در جنوب «بحرالميت» است.
در اين معاهده حق بهره‌برداري از الغمر با موافقت اردن به مدت 25 سال به رژيم صهيونيستي داده شد که در صورت اتمام اين مدت چنانچه هيچ يک از طرفين خواستار اتمام آن نشود، قرارداد به صورت خودکار تمديد خواهد شد.
رژيم صهيونيستي در سال 1950 به خاک اردن يورش آورده و اراضي الباقوره را اشغال و 1390 هکتار از آن را تحت سيطره خود درآورد تا اينکه معاهده «وادي عربه» در سال 1994 بين دو طرف اردني و اسرائيلي امضا شد و اردن به موجب آن 560 هکتار از اراضي اشغالي را پس گرفت، اما بقيه اراضي (830 هکتار) در مالکيت رژيم صهيونيستي باقي ماند.
رژيم صهيونيستي مدعي مالکيت بر اراضي منطقه الغمر نيز هست و به موجب معاهده وادي عربه، حق استفاده از چهار هزار هکتار از اراضي الغمر به مدت 25 سال به اين رژيم اعطا شده که به صورت خودکار قابل تمديد است.
«جميل النمري»، از فعالان سياسي و حزبي اردن نيز در گفت وگو با روزنامه اردني العرب‌اليوم، تاکيد کرد، قرارداد سازش «وادي عربه» بين اردن و رژيم صهيونيستي، صلحي با خود نياورد، بلکه با شروط خود دست و پاي اردن را بست و به سياست اسرائيل در ظلم کردن به ملت فلسطين تداوم بخشيد.
طرح هاي صلح، در مسير سياست هاي اشغالگرانه رژيم صهيونيستي
تحولات منطقه نشان مي دهد که نتيجه طرح هاي به اصطلاح صلح چيزي جز هموارتر کردن سياستهاي اشغالگرانه رژيم صهيونيستي و جنبه قانوني دادن به اين اشغالگري و قبولاندن آن به طرف هاي عربي نبوده است.
ضمن آنکه رژيم صهيونيستي در قالب طرح هاي سازش از شگردهايي نظير اجاره اراضي طرفهاي عربي جهت تثبيت و بسط اشغالگري خود در منطقه استفاده است.
اين مسائل باعث شده است که ملتهاي منطقه با حساسيت بيشتري رفتار هاي رژيم اشغالگر قدس را رصد کنند و برگزاري تظاهرات اعتراض آميز مردم اردن و تاکيد آنان بر لغو قرارداد سازش اردن با اسرائيل و قطع مناسبات با اين رژيم اشغالگر مويد چنين واقعيتي است.
نويسنده: بيژن نجفي
116/118
کليدواژه رژيم صهونيستي اردن

نظر شما