شناسهٔ خبر: 28880606 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

چهل سال پیش…

تمامی مطالب از روزنامه اطلاعات روز شنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۵۷ (برابر با ۱۸ ذیقعده ۱۳۹۸، ۲۱ اکتبر ۱۹۷۸) نقل شده است

صاحب‌خبر -
ملاقات زاهدی با حضرت آیت‌الله‌العظمی خمینی تکذیب شد
پاریس ـ خبرگزاری فرانسه ـ یک مقام آگاه در پاریس گفت که حضرت آیت‌الله‌العظمی خمینی درنظر دارند فرانسه را ترک گفته و در کشمیر اقامت کنند.
حضرت آیت‌الله ظاهراً دعوتنامه‌ای از کشمیر دریافت کرده‌اند و میخواهند قبل از عزیمت به کشمیر اطمینان حاصل کنند در آنجا خواهد توانست آزادانه فعالیت کنند.
عده‌ای از شخصیت‌های لبنانی نیز از حضرت آیت‌الله دعوت کرده‌اند که به لبنان بروند ولی رهبر شیعیان معتقدند که اوضاع کنونی لبنان اجازه نمی‌دهد،‌ به این دعوت پاسخ مثبت بدهند.
اردشیر زاهدی دیشب قبل از عزیمت به پاریس بار دیگر به پیشگاه شاهنشاه شرفیاب شد سفیر شاهنشاه در واشنگتن بامداد امروز به پاریس می‌رود تا پس از یک اقامت دو روزه در پاریس، رهسپار محل ماموریت خود شود.
اطرافیان آیت‌الله‌العظمی خمینی قبلاً گفته بودند که ایشان از ملاقات با نماینده دولت ایران خودداری خواهند کرد.

لغو خرید جنگنده اف۱۴ به سفارت آمریکا ابلاغ شد
واشنگتن ـ‌ خبرگزاری فرانسه وزارت خارجه آمریکا از تایید یا تکذیب این گزارشها که دولت ایران تصمیم دارد خرید ۷۰ شکاری اف ـ ۱۴ اضافی و
اف ‌ـ‌ ۱۶ را به تعویق بیاندازد خودداری کرده است.
بر طبق پاره‌ای گزارش‌ها دولت ایران بر آنست تا هزینه خرید این هواپیما‌ها را برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور اختصاص دهد، تصمیم دولت ایران در این زمینه هفته گذشته به سفارت آمریکا در تهران ابلاغ شده است.

پالایشگاه نفت آبادان، در خطر تعطیلی قرار گرفت
اعتصاب و کم‌کاری هنوز در برخی شهرها ادامه دارد و با اینکه گروهی از کارمندان و کارگران در سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی با دستیابی به قسمتی از خواست‌هایشان سرکار بازگشته‌اند، اما کم و بیش گروههای دیگری برای دستیابی به خواستهای خود، به صف اعتصابیون می‌پیوندند.
کارمندان پالایشگاه و عملیات غیرصنعتی شرکت ملی نفت ایران در آبادان و کارمندان شرکت سهامی خاص خدمات صنعت نفت در اهواز، از سه روز پیش، اعتصاب کردند و پالایشگاه نفت آبادان، در خطر تعطیل شدن قرار گرفته است.

ضرب بیست ریالی جدید
بانک مرکزی ایران به منظور همکاری و کمک به پیشرفت هدف‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد تعداد محدودی مسکوک بیست ریالی که در یک روی آن تمثال شاهنشاه آریامهر و روی دیگر آن شیر و خورشید و عبارت «روستانی حماسه‌آفرین طبیعت است» با حروف اختصاری سازمان خواربار و کشاورزی(اف.آ.او) و سال ضرب (۱۹۷۸ـ۱۳۵۷) ضرب نموده از تاریخ ۲۲ مهرماه ۱۳۵۷ مقارن با سالروز تولد علیاحضرت شهبانوی ایران بجریان گذارده است.

اعتصابات در ایران بصورت واگیر درآمده است
دیشب رادیو لندن در بخش فارسی خود دو تفسیر پیرامون اوضاع ایران پخش کرد در تفسیر نخستین که اختصاص به کم‌کاریها و اعتصابات داشت گفته شد: در عرض سه هفته گذشته اپیدمی اعتصابات پی‌درپی برای دریافت اضافات دستمزد هم‌اکنون بصورت بیماری واگیری درآمده که حتی بخش خصوصی صنعتی ایران را که روی هم رفته از نظر دستمزد در سطح بهتری نسبت به کارگران صنعتی بخش دولتی قرار دارند دربر گرفته است. در حال حاضر تقریباً تمام واحدهای مختلف گروه صنعتی بهشهر که بزرگترین مجتمع صنعتی خصوصی در ایرانست در حال اعتصاب بسر میبرند.

تظاهرات فلسطینی‌ها به نفع ملت ایران
بیروت ـ خبرگزاری فرانسه: «وفا» خبرگزاری فلسطین گزارش داد که سازمان مقاومت فلسطین روز دوشنبه بمنظور پشتیبانی از قیام ملت ایران میتینگی در بیروت تشکیل خواهد داد.
خبرگزاری وفا اضافه کرد که یاسر عرفات رئیس کمیته اجرائی سازمان آزادی‌بخش فلسطین رهبری این میتینگ را شخصاً بعهده خواهد داشت.

code

نظر شما