شناسهٔ خبر: 28880584 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا در دفاع از عربستان منزوی شده است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از نیویورک تایمز ؛ آمریکا در دفاع از عربستان سعودی منزوی شده است.
پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با فاصله گرفتن از نهادهای اطلاعاتی خود به نظر می رسد که توضیح عربستان سعودی را مبنی بر کشته شدن اتفاقی جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در نزاعی در کنسولگری عربستان در استانبول پذیرفته است. این در حالی است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به طور فزاینده ای به این نتیجه رسیده اند که خاشقجی به دستور مسئولان بلندپایه دیوان پادشاهی سعودی ترور شده است.
ترامپ که با حمایت گسترده از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، عربستان را محور اصلی استراتژی خود در خاور میانه قرار داده است، به شدت بیزار است انگشت اتهام را به سوی این شاهزاده سعودی بگیرد. این در حالی است که مدارک موجود بن سلمان را با تیم ماموران سعودی مرتبط می کند که در روز ناپدید شدن خاشقجی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده بودند. ترامپ هنگام بازدید از پایگاه هوایی آریزونا در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا توضیح عربستان سعودی درباره خاشقجی را معتبر می داند گفت بله همین طور است. رئیس جمهور آمریکا گفت وی همچنان سؤالاتی برای پرسش از بن سلمان دارد و کشته شدن خاشقجی را غیر قابل قبول خواند. ترامپ همچنین احتمال اعمال تحریم ضد عربستان را مطرح کرد. با این حال وی گفت امیدوار است کنگره قراردادهای چندین میلیارد دلاری فروش سلاح به این پادشاهی را متوقف نکند که وی به عنوان سندی دال بر ائتلاف دو کشور امضا کرده است. برای رئیس جمهور آمریکا، عربستان سعودی به متحدی کلیدی و همزمان شریکی مشکل زا تبدیل شده است. حمایت عربستان از تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران حیاتی است، اما ترامپ همزمان شاهد اقدامات این شاهزاده سعودی در پیگیری جنگی پر تلفات با یمن، دشمنی شدید با قطر، زندانی شدن مخالفان زن و صدها شخصیت متمول سعودی بوده است.
جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ مناسبات نزدیکی با بن سلمان برقرار کرده است که از نظر سنی نیز به وی نزدیک است. وی امیدوار است که بن سلمان در پیشنهاد روند موسوم به صلح میان اسرائیل و فلسطین وی را یاری و مشاوره دهد. در بحث های بین المللی، کوشنر از رئیس جمهور و مشاورانش خواسته است که بن سلمان را رها نکنند. با این حال مسئولان ترکیه جزئیاتی از قتل وحشیانه خاشقجی و تکه تکه کردن جسد وی ارائه کرده اند که کاخ سفید را به طور فزاینده ای در دفاع از عربستان سعودی منزوی کرده است.

نظر شما