شناسهٔ خبر: 28880528 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آسمان هفته

صاحب‌خبر -
 

اجرام آسمانی هفته
در جنوب «گامای آندرومدا» یک دوتایی آسان یاب تر به نام «۵۶ـ آندرومدا» وجود دارد که با همدم قدر ششم خود بدون ارتباط است و آن چنان جدا از هم قرار گرفته اند که با دوربین دوچشمی هم قابل تفکیک هستند. این جفت خورشیدهای غول ‌پیکر نارنجی در کناره NGC 752، خوشه ای بسیار باز با ستاره های کم نور و تعدادی ستاره غیر عضو قرار گرفته اند.
برای تلسکوپ های کوچک، آندرومدا یک سحابی سیاره ای آسان یاب به نام NGC 7662 دارد. می توانیم آن را به فاصله قطر کره ماه در کنار ستاره «۱۳- آندرومدا» با قدر ششم بیابیم که در نگاه نخست در قالب یک ستاره مات به نظر می رسد. اما با بزرگنمایی بیشتر به شکل یک بیضی با قرصی به اندازه مریخ، به رنگ سبز ـ آبی دیده می شود.
چیزی که در آندرومدا همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد، کهکشان بزرگ مارپیچی M31، یعنی همزاد کهکشان راه شیری است. اگر خطی را که از ستاره بتا به ستاره «موی آندرومدا» می رسد ادامه دهیم، به این کهکشان زیبا می رسیم. در آسمانی که تقریباً صاف است، M31با چشم غیر مسلح به صورت بیضی کم فروغی دیده می‌ شود. M31دورترین جرم قابل دید با چشم عادی در فاصله حدود ۲میلیون سال نوری است. در اندازه ‌گیری‌ های کنونی تخمین زده شده که کهکشان آندرومدا با سرعت ۱۰۰ تا ۱۴۰ کیلومتر در ثانیه به ما نزدیک‌ می‌ شود.
M31دارای دو همدم کهکشانی قابل مشاهده با تلسکوپ های کوچک است. در جنوب M31به قطر یک ماه، M32 قرار دارد که در ظاهر مانند ستاره ای مات و کم نور با قدر هشتم به نظر می رسد. دیگری M110است که به فاصله دو برابر، در سمت شمالی واقع شده که مشاهده آن مشکل تر است.
برای پیدا کردن سایر کهکشان ها می‌ توانیم به مرز آندرومدا با «صورت فلکی مثلث» نگاه کنیم. M33که یکی از کهکشان های مارپیچی و دورتر از M31است، در این قسمت قرار می گیرد. این کهکشان مقابل ما قرار دارد و سطحی بیش از قرص ماه کامل را می پوشاند، اما چون کم نور است به سختی دیده می شود. برای مشاهده M33باید آسمان بسیار تیره باشد و دوربین دوچشمی مناسب تر از تلسکوپ است، چرا که نور پراکنده آن را متمرکز می کند.
گروه کهکشانی Arp 273که در صورت فلکی آندرومدا و در فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد از دو کهکشان تشکیل شده ‌است. کهکشان مارپیچی بزرگ تر که UGC 1810نام دارد از دیسکی برخوردار است که به دلیل فشار گرانشی کهکشان همراه که UGC 1813نام دارد، به شکل گل رز درآمده است.

code

نظر شما