شناسهٔ خبر: 28880406 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درخشش فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره های جهانی

تهران - ایرنا - فیلم‌های کوتاه ایرانی در ادامه حضور خود در جشنواره‌های خارجی این هفته نیز در جشنواره‌های خارجی خوش درخشیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، در ادامه موفقیت های فیلم های کوتاه ایرانی این هفته نیز فیلم کوتاه «کل به جزء» ساخته وحید حسینی نامی به جشنواره کپنهاگ راه یافت.
فیلم کوتاه 12 دقیقه‌ای روایت سرنگونی مجسمه آهنی یک دیکتاتور است که بعد از ذوب شدن در قالب اشیایی کوچک تکثیر شده و به حیات خود در زندگی مردم ادامه می‌دهد.
این جشنواره 8 تا 11 نوامبر برابر با 17 تا 20 آبان ماه در دانمارک برگزار می‌شود.

**حضور «مثل بچه آدم» در 2 جشنواره جهانی
همچنین فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» به کارگردانی آرین وزیردفتری در ادامه نمایش‌های جهانی خود در ماه‌های اخیر در 2 جشنواره مورد تایید آکادمی اسکار به نمایش در خواهد آمد.
بیست و نهمین جشنواره فیلم «فویل» از 16 تا 20 نوامبر سال جاری در شهر دِری در ایرلند شمالی و شانزدهمین جشنواره فیلم «تیرانا» از 2 تا 9 نوامبر در شهر تیرانای آلبانی میزبان این فیلم کوتاه در بخش مسابقه خواهند بود.
از تازه‌ترین نمایش‌های جهانی این فیلم کوتاه 20 دقیقه‌ای می‌توان به شانزدهمین جشنواره فیلم «تافی‌فست» لهستان، نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه ازمیر ترکیه، پانزدهمین جشنواره «کینوفیلم» منچستر در بریتانیا، دوازدهمین جشنواره «لوبلین» در لهستان، سومین جشنواره «تروخیلو» در پرو و سومین جشنواره «کراسینگ د اسکرین» در بریتانیا اشاره کرد.
شادی کرم‌رودی، یزدان کوکبی صبا و نگار عابدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

**زنان ایرانی در جشنواره‌ای آمریکایی
اما فیلم سازان کوتاه زن ایرانی نیز این هفته در جشنواره های دیگر کشورها حضور پررنگی داشتند و چهار فیلم کوتاه از چهار فیلمساز زن ایرانی به جشنواره ای در آمریکا راه یافت.
فیلم کوتاه «فراموشی» ساخته فاطمه محمدی، «بی زمین» به کارگردانی سرور مهدی بیگی، «فرش صلح» به کارگردانی زیبا ارژنگ و «مرضیه» ساخته درناز حاجیها به دهمین دوره جشنواره فیلم اورگان آمریکا راه یافتند.
این جشنواره 5 تا 11 نوامبر برابر با با 14 تا 20 آبان ماه برگزار می شود.
جشنواره اورگان سعی می کند بهترین آثار را از سطح جهان جمع کند و به نمایش بگذارد به طوری که برخی از این فیلم ها اولین نمایش جهانی خود را در این جشنواره تجربه می کنند.
این جشنواره امسال در واکنش به استمرار تبعیض علیه زنان فیلمساز فقط پذیرای فیلم هایی از فیلمسازان زن است. فیلم های پذیرفته شده یک بار در طول جشنواره نمایش داده می شوند.

**«با من» در ایرلند
دیگر فیلم کوتاه موفق این هفته سینمای ایران «با من» ساخته آزاده قچاق است که به بخش مسابقه نوزدهمین دوره جشنواره Kerry ایرلند راه یافت.
این جشنواره از 17 تا 21 اکتبر برابر با 25 تا 29 مهرماه در ایرلند برگزار می شود.
این فیلم کوتاه به تهیه کنندگی داوود قچاق و مرتضی قیدی داستان فرار نافرجام دختری از گذشته‌اش است.
نگین معتضدی، علی مقصودی، مهتا سیدیان بازیگران فیلم کوتاه «با من» هستند.

**جوایز ایرانی از جشنواره‌ای تایلندی
اما در بخش فیلم بلند داستانی نیز سینمای ایران این هفته موفقیت هایی را داشته است به طوری که در چهارمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «بانکوک تای» سه جایزه به سینمای ایران رسید.
مجید گرجیان برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی، کاوه مظاهری برای کارگردانی فیلم کوتاه «روتوش» و وحید جلیلوند برای فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضا» جوایز خود را از این جشنواره‌ آسیایی دریافت کردند.
این جشنواره از 14 اکتبر برابر با 22 مهرماه در شهر بانکوک پایتخت تایلند آغاز شد و در مراسم پایانی این جشنواره 28 مهر با شناخت برگزیدگان به کار خود پایان داد.
چهارمین دوره جشنواره BangkokThai روز 25 مهرماه برابر با 17 اکتبر در شهر بانکوک به کار خود پایان داد.
فیلم سینمایی «کوپال» در ادامه‌ حضورهای بین‌المللی خود هفته‌ آینده نیز در پنجمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «هانوی» در کشور ویتنام و هجدهمین جشنواره‌ فیلم «ولِی» در کشور آمریکا به نمایش درمی آید.

**«چشم انداز خالی» در 2 جشنواره خارجی
در حوزه انیمیشن نیز انیمیشن کوتاه «چشم انداز خالی» ساخته علی زارع قنات نوی به بخش رقابتی جشنواره تخصصی انیمیشن TIAF راه یافت.
جشنواره Tbilisi International Animationl همه ساله در تفلیس برگزار می شود.
این جشنواره دوم تا چهارم نوامبر 2018 برابر با 11 تا 13 آبان ماه در شهر تفلیس پایتخت گرجستان برپا می شود.
همچنین این فیلم قرار است 19 تا 22 اکتبر برابر با 27 تا 30 مهرماه برای کسب جایزه بهترین فیلم، جایزه ویژه هیات داوران و جایزه تماشاگران در ششمین جشنواره بین المللی MY MUMBAI هند رقابت کند.
انیمیشن «چشم انداز خالی» به نویسندگی و کارگردانی علی زارع قنات نوی طی 2 سال و نیم تهیه شده و به داستان چشم انتظاری های مادری می پردازد که پسرش در جنگ است.
این فیلم از محصولات مدرسه کارگاهی سینما و شرکت فیلمسازی گلبرگ فیلم است.
فراهنگ**9246** 1418

نظر شما