شناسهٔ خبر: 28880236 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتشار مصاحبه ضدسعودی خاشقجی با نیوزویک پس از تایید خبر مرگ او

نشریه نیوزویک آمریکا به تازگی مصاحبه‌ای از جمال خاشقجی را منتشر کرده است که به واسطه محتوای ضد سعودی و پیامد‌های منفی آن برای وی، از انتشارش در زمان حیات این روزنامه‌نگار خودداری کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی میل، نشریه نیوزویک آمریکا به تازگی مصاحبه ای از جمال خاشقجی، روزنامه نگار و تحلیلگر منتقد سعودی را منتشر کرده که  پیش از حضور و قتل او در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انجام شده است و این نشریه به واسطه محتوای ضد سعودی و پیامدهای منفی آن برای خاشقجی از انتشار آن در زمان حیات وی خودداری کرده بود.

در این مصاحبه، خاشقجی 59 ساله به شدت از «حکومت استبدادی» محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی انتقاد کرده است.

انتشار مصاحبه ضدسعودی خاشقجی با نیوزویک پیش از قتل در کنسولگری عربستان

خاشقجی در بخشی از این مصاحبه گفت: «من خواستار سرنگونی رژیم نیستم، زیرا می دانم که این امکان پذیر نیست و بسیار خطرناک است. من فقط خواستار اصلاح رژیم هستم.»

او با اشاره به اینکه محمد بن سلمان  از نوین گرایی فراری است و به دنبال اجرای سنت های اجداد خود در عربستان است، او را «رئیس یک قبیله سنت گرای قدیمی» دانست و افزود: «گاهی اوقات احساس می کنم او می خواهد از میوه های مدرنیته، [فناوری های] سیلیکون ولی (منطقه ای در آمریکا که مقر اصلی شرکت های فناوری در آن قرار دارد)، سینما ها و هر چیز دیگری لذت ببرد ولی در عین حال می خواهد عربستان را همانند پدربزرگش اداره کند. او هنوز مردم را نمی بیند. زمانی او قادر به دیدن مردم خواهد بود که اصلاحات واقعی را اجرا کند.»

او برخی از همدستان بن سلمان از جمله ترکی الشیخ، مشاور حوزه ورزش و سعود القحطانی، مشاور رسانه ای سابق او را «آدمکش» توصیف کرد و معتقد بود بن سلمان از مشاوران مناسبی که او را راهنمایی کنند، برخوردار نیست. او گفت: مردم از آنها هراس دارند. زمانی که آنها را به چالش بکشند، راهی زندان خواهند شد.

انتشار مصاحبه ضدسعودی خاشقجی با نیوزویک پیش از قتل در کنسولگری عربستان

خاشقجی در انتهای مصاحبه اش با نیوزویک گفت: بن سلمان عربستان سعودی را به سوی آنچه خودش می خواهد حرکت می دهد؛ عربستانی مطابق شیوه محمد بن سلمان.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار و تحلیلگر منتقد محمد بن سلمان در سال 2017 و در اوج وحشیگری های حکومت ولیعهد سعودی علیه روشنفکران و روزنامه نگاران، عربستان را به مقصد آمریکا ترک کرد و فعالیت خود را در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست علیه حکومت سعودی ادامه داد.

او روز 2 اکتبر [10 مهر] برای تنظیم اسناد ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفت ولی موفق به خروج از آن نشد. دولت عربستان پس از 18 روز تحمل فشارهای بین المللی به قتل او اعتراف کرد و مدعی شد وی بر اثر درگیری در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما