شناسهٔ خبر: 28880071 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام های ترکیه تاکید کردند؛

همه ابعاد پشت پرده قتل خاشقچی را اعلام می کنیم

آنکارا ـ ایرنا ـ مقامات سیاسی ترکیه در واکنش به بیانیه حکومت آل سعود در اعتراف به قتل جمال خاشقچی تاکید کردند که آنکارا همه ابعاد و واقعیات پشت پرده قتل این روزنامه نگار مشهور در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را افشا و اعلام خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، مقامات آل سعود بامداد شنبه به کشته شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.
اعتراف به قتل 'جمال خاشقچی' در نتیجه یک جدال لفظی و دعوای فیزیکی ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول از سوی مقامات ریاض موجی از واکنش ها را در میان سیاسیون و اصحاب رسانه ترکیه برانگیخت به طوری که مواضع سیاسیون ترک نارضایتی آنها از این بیانیه آل سعود و عمیق تر بودن ماجرا را نشان داد.
سخنان رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بلافاصله پس از انتشار بیانیه حکومت ریاض گویای این واقعیت است به رغم تلاش پادشاه عربستان در مختومه کردن پرونده این جنایت، افکار عمومی جهان در روزهای آینده اخبار جدیدی را از واقعیات این ماجرا خواهد شنید.
اردوغان در نخستین واکنش به اعتراف به قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول از سوی آل سعود گفت: 'این کار را نیمه کاره رها نمی کنیم.'
وی همچنین اظهار کرد: 'وظیفه خود را برای روشن شدن این رویداد انجام داده و همه ابعاد موضوع را بررسی خواهیم کرد.'
عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه آنکارا تحقیقات مستقل خود را درباره قتل جمال خاشقجی را ادامه خواهد داد، اظهار کرد: 'کسی تردیدی نداشته باشد که ترکیه هر آن چیزی را که اتفاق افتاده است، اعلام خواهد کرد.'
چلیک، قتل خاشقچی را مساله‌ای بسیار هولناک توصیف کرد و افزود: 'این مساله، افکار عمومی جهان را خدشه دار کرده است و باید بگویم که ما کسی را پیش از پایان تحقیقات درباره قتل خاشقچی متهم نمی‌کنیم، اما اجازه نمی دهیم کوچک ترین مساله‌ای در این خصوص مخفی بماند.'
سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه تصریح کرد: شفاف سازی مرگ خاشقچی وظیفه مهم آنکارا است و ما با به کارگیری همه امکانات به آشکار کردن حقیقت این ماجرا می پردازیم و اراده و رویکرد رئیس جمهوری نیز همین گونه است.
لیلا شاهین اوستا معاون حقوق بشر حزب حاکم ترکیه نیز امروز در حاشیه کنفرانسی در قونیه به خبرنگاران گفت: پیش از این در جریان پیگیری های قضایی ـ امنیتی ترکیه مدارک و اسنادی از جنایت علیه خاشقچی به دست آمده بود و اگر مقامات آل سعود زودتر به قتل این روزنامه نگار اعتراف می کردند، باارزش تر بود چرا که با کنار رفتن پرده ها، دیگر آنها وادار به اعتراف شدند.
به نوشته این رسانه، شاهین اوستا از افشای ابعاد دیگری از این حادثه تلخ در آینده نزدیک خبر داد.
نعمان کورتولموش معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز طی مراسمی در قونیه به خبرنگاران گفت: ترکیه به هیچ عنوان پیگیری ابعاد گوناگون این ماجرای غیر اخلاقی، غیر انسانی و وحشیانه را رها نخواهد کرد.
به گزارش ایرنا، مقامات آل سعود بامداد شنبه طی بیانیه ای به کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.
در متن بیانیه آل سعود، نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده و آمده است: عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد.
بر اساس بیانیه صادر شده، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده است.
محتوای بیانیه ریاض نشان می دهد که این حکومت، قتل خاشقچی را ناشی از یک حادثه و توسط عوامل خودسر معرفی کرده اند اما واکنش مقامات و رسانه های ترک حاکی از دست داشتن عالی ترین مقامات سیاسی عربستان در این حادثه است.
با اعلام قتل خاشقچی توسط آل سعود، ایالات متحده در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با 'ابراز تاسف'، از بیانیه صادر شده درباره سرنوشت وی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که 'ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو به هنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم.'
رسانه های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل جمال خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
انتشار مواضع رییس سابق سرویس اطلاعاتی انگلیس توسط رسانه های ترکیه نشان می دهد که بیانیه ریاض افکار عمومی جهان را اقناع نکرده است و همه اتهام ها متوجه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است.
'سر جان ساورز' که از سال 2009 تا 2014 ریاست ام آی 6 را بر عهده داشت در گفت و گو با گاردین اعلام کرد همه شواهد نشان می دهند که بن سلمان مسئول کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول است.
دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.
گزارشگر سازمان ملل متحد نیز توضیح عربستان سعودی درباره اعدام خودسرانه خاشقچی را غیر قابل قبول دانست و اعلام کرد: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد.
خاورم/1905/1436/

نظر شما