شناسهٔ خبر: 28880066 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بررسی یک سناریو: بیت کوین کلاهبرداری باشد و ارزش تمام ارزهای دیجیتال صفر شوند !

بررسی یک سناریو: بیت کوین کلاهبرداری باشد و ارزش تمام ارزهای دیجیتال صفر شوند !Reviewed by نیما جعفری on Oct 20Rating: 5.0در طی سال‌های متمادی، بسیار از

صاحب‌خبر -
بررسی یک سناریو: بیت کوین کلاهبرداری باشد و ارزش تمام ارزهای دیجیتال صفر شوند !Reviewed by نیما جعفری on Oct 20Rating: 5.0

در طی سال‌های متمادی، بسیار از مدیران بانکی به بیت کوین بی‌اعتنا بوده و انتقادات زیادی را دربارهٔ ارزهای دیجیتال مطرح کرده‌اند.

نوریل روبینی، اقتصاددان آمریکائی و کارشناس مالی برجسته‌ای که بحران مالی سال ۲۰۰۸ را پیش‌بینی کرده بود، با اطمینان بر اینکه سناتورهای ایالات‌متحده، هشدار وی را نادیده نخواهند گرفت، دیدگاه جنجالی خود را در مورد ارزهای دیجیتال، این‌گونه بیان کرد:

بلاک چین، در خصوص دموکراسی و تمرکززدایی نیست. در مورد حرص و طمع است!

شکی نیست که صدها طرح کلاه‌برداری، از طریق ICO ها صورت گرفته و تقلب‌های فراوانی در دنیای ارزهای دیجیتال رخ‌داده است. حتی جیمی سانگ، معتقد است که ایاس (EOS)، کلاه‌برداری بوده و اتریوم یک طرح کاملاً ناشیانه است. بحث در مورد ارزهای دیجیتال در بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ از داغ‌ترین مناظره‌ها، در دنیای تکنولوژی بوده است.

اگر بیت کوین واقعاً کلاه‌برداری باشد، چه؟

بررسی یک سناریو: بیت کوین کلاهبرداری باشد و ارزش تمام ارزهای دیجیتال صفر شوند !

بنابر گزارش‌ها، روبینی در طی جلسهٔ رسیدگی به امور بانکی و مسکن، در مجلس سنا گفت:

ارزهای دیجیتال مادر همه حباب‌ها و کلاه‌برداری‌های تاریخ است!

وی که فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و مدرس دانشکده مالی و تجاری دانشگاه نیویورک می‌باشد، همیشه از منتقدین صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین بوده است. البته وجود منتقدین اقتصادی و بانکی، به‌عنوان سوختی برای جلو راندن کشتی ایمان به دارایی‌های دیجیتال و به کارگیری بلاک چین است.

با این حال ممکن است نظریه روبینی صحت داشته و بسیاری از ارزهای دیجیتال، ارزشی نزدیک به صفر داشته باشند. ایاس نیز یک شت‌کوین باشد و این خارج از قلمرو احتمال نیست. اغراق نیست اگر بگویم قیمت بیت کوین دستکاری‌شده و پرنوسان (فرار) است که ظاهرا گردندگانی همچون CNBC می‌توانند بر جهت آن تاثیرگذار باشند.

در سال ۲۰۱۸ آموختیم که سرنوشت ارزهای باثبات این است که به هنگام سقوط و تورم سنگین مالی، اقتصاد را از فروپاشی نجات دهند. می‌توانید فعلاً سخنان روبینی را نادیده بگیرید که به کنگره گفت:

وقتی حباب تشکیل شود، به خوبی می‌توانم تشخیصش دهم. و برای من، فضای ارزهای دیجیتال، پدر و مادر همه حباب‌های اقتصادی است که البته در مرز ترکیدن قرار دارد.

بنابراین اگر اخیراً بیت کوین خریداری کرده‌اید، برای مثال در مدت‌زمانی که در اوج قیمت خود بود، به‌احتمال زیاد اکنون ۷۰ درصد سرمایه خود را از دست داده‌اید. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، نوعی قمار است که شبیه به یک بازی با ریسک بالا، و پاداش فراوان می‌باشد که بیشتر، مردان جوان مستعد آن هستند.

بررسی یک سناریو: بیت کوین کلاهبرداری باشد و ارزش تمام ارزهای دیجیتال صفر شوند !

به نقل از کسی که خودش را کارشناس بازارهای مالی بین‌المللی و حباب‌های پولی و اعتباری، و سقوط آن‌ها می‌نامید، اولین نشانه وقتی پدیدار شد که بیت کوین در اواخر سال گذشته، به مرز ۲۰ هزار دلار رسید. با این حال، به نظر می‌رسد که باور مردم به ارزهای دیجیتال، قوی‌تر از باورهای سیاسی و مذهبی آنهاست و هنوز هم برایشان نقش ابرقهرمان را بازی می‌کند. اگر این طمع نیست، پس چیست؟

بیشتر بخوانید: بررسی بزرگترین حباب‌های اقتصادی تاریخ/ جایگاه بیت کوین کجاست؟

شبکه CNBC همواره از کسانی در برنامه‌های خود استفاده می‌کند که به ارزهای دیجیتال بدبین هستند. این کار، تبلیغات کذب و هدف‌دار را شعله‌ور خواهد ساخت و ثمرهٔ آن، دقیقاً همان محیطی است که به دست‌کاری قیمت‌ها برای کسب سود خواهد انجامید. این جریان، ارتباطی به خوب و بد بودن خبرگزاری ندارد ولی قطعاً طعمهٔ کلیکی است. با همه ابزار موجود در امریکا، اینترنت وسیله‌ای برای تبلیغات کذب است. گرچه با ETF بیت کوین، آیندهٔ اتریوم، راه‌اندازی Bakkt و بسیاری از عوامل دیگر، می‌توانیم شاهد جهش دیگری در ارزش بیت کوین باشیم. چه مخالف باشید، چه موافق، این جریان وجود داشته و به‌تدریج باعث قانونی شدن دارایی‌های دیجیتال خواهد شد که شاهد تعدادی از آنها در سطوح کلان خواهیم بود.

بررسی یک سناریو: بیت کوین کلاهبرداری باشد و ارزش تمام ارزهای دیجیتال صفر شوند !

آیا واقعاً جهان به بلاک چین های عمومی، حریم خصوصی، ارزهای با ثبات و شت‌کوین‌ها نیاز دارد؟ احتمالاً نه! بدون همه این چیزها مشکلی نخواهیم داشت. آیا بلاک چین صنعتی است که با اغراق زیادی از آن بحث شده که اکثر مردم چیزی از آن نمی‌فهمند؟ بدون شک بله!

CNBC به نقل از روبینی گفت:

به‌خصوص افرادی که دانش اقتصادی ندارند و اشخاصی که حتی نمی‌توانند تفاوت میان سهام و اوراق عرضه را تشخیص دهند، وارد شور و هیجانی دیوانه‌وار برای خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌شوند. اگر دانش اقتصادی ما کافی بود، آیا سرمایه‌گذاری در وال‌استریت را که ابزاری برای غنی‌تر کردن ثروتمندان است را بجای آن انتخاب می‌کردیم؟ آیا بسیاری از ما حتی توان مالی این کار را داریم؟ ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری بیچارگان است که در آن بیت کوین به یک بُت تبدیل شده است! و این حرص و طمع، واقعاً نمادی از بدبختی ماست!

در نقل قول‌های مطرح‌شده، لزوماً حق با نوریل روبینی نیست. حتی اگر تمرکززدایی واقعی در طول زندگی ما محقق نشود، بلاک چین همانند هوش مصنوعی، می‌تواند اقتصاد جهانی را تقویت نموده و انعطاف‌پذیری آن را افزایش دهد. از آنجایی که ارزهای دیجیتال، هنوز برای تمرکززدایی آماده نیستند، جهانیان می‌توانند آنها را به تمسخر بگیرند. پس چه چیزی باقی خواهد ماند؟ احتمالاً کلاه‌برداری‌ها و طرح‌های پانزی!

منبع: Medium
print
امتیاز خوانندگان
[Total: 0 Average: 0]

نظر شما