شناسهٔ خبر: 28880024 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابتکار: با خواب آشفته ترامپ مقابله می کنیم

تهران – ایرنا - معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، گفت: هر فردی در هر مسئولیتی باید در جهت تحقق کارآمدی بیشتر نظام، با صداقت و شفافیت گام بردارد تا با روند خواب‌های آشفته ترامپ مقابله کنیم.

صاحب‌خبر -

معصومه ابتکار در سفر خود به شهرستان دماوند و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان که عصر شنبه در فرمانداری این شهر برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت در پیش بودن ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: اربعین حسینی متعلق به حضرت زینب (س) به عنوان پیام‌آور کربلاست و راهپیمایی اربعین و حضور میلیونی مردم از تمامی نقاط جهان نشان از زنده بودن قیام عاشورا و معنادار بودن این پیام در جهان امروز دارد.
وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمانی امام حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است و روز به روز اصالت این پیام برای بشر روشن می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه امروز جایگاه کنونی ما در تحقق آرمان های انقلاب و کار آمدی نظام تعریف شده است، بیان داشت: هر فردی در هر مسئولیتی، رسالت سنگینی را بر دوش دارد و آن تحقق کارآمدی نظام است.
این مقام مسئول گفت: امروز حکومت ها را تحت عنوان ملاک های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ابعاد سیاسی، مردم سالاری و اجرای قانون، شفاف سازی و پاسخگویی، اخلاق مداری، مسیر دستیابی به قدرت توسط مردم و با خواست مردم و امانت داری می سنجند.
ابتکار تصریح کرد : امروز ایران، دولت، حکومت، تمامیت اراضی و یکپارچگی ملت از سوی غرب مورد هدف قرار گرفته و سرسختانه در تلاش هستند تا کشورمان را تخریب و تضعیف کند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: غرب در بعد اقتصادی با خروج از برجام و عهد شکنی غیرقانونی، ایران را در شرایط سخت تحریم های جدید و جامعه ما را در معرض جنگ روانی تمام عیار قرار داده تا مردم هرچه بیشتر به سمت ناامیدی سوق داده شوند و اینها هدفی جزو آسیب زدن ندارند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه امروز شاهد تلاش های دولت و تحولات مهم در عرصه بین المللی هستیم، خاطرنشان ساخت: سخنرانی حقوقی و ارزشمند رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان یک دستاورد و پیروزی برای ایران، برگزاری نشست شورای امنیت در جهت سیاست‌های ایران و حذف نماینده آمریکا از این شورا، دعوایی که در دیوان حقوقی لاهه برای حفظ منافع ایران شکل گرفته بود و استمرار این روند و همچنین رای موقت به FATF و تصویب هرچه زودتر CFT با تأیید شورای نگهبان، از جمله این تلاش ها است.

** توجه به عدالت جنسیتی ضروری است
ابتکار یکی از موضوعات مهم از ابتدای انقلاب را توجه به عدالت در تمامی عرصه ها دانست و گفت: این مقوله ابعاد مختلفی دارد و تنها مختص به مسائل اقتصادی نیست بلکه یکی از زمینه های مهم در حوزه عدالت، عدالت جنسیتی است زیرا انسان ها اعم از زن و مرد از نفس واحده خلق شده اند و آن چیزی که امتیاز محسوب میشود، تقوای الهی است و لزوما جنسیت ملاک نمی باشد.
وی با بیان اینکه موضوع عدالت جنسیتی به عنوان یکی از برنامه های کلان ملی در دستور کار است، بیان داشت: این برنامه تنها متعلق به معاون زنان و خانواده نبوده بلکه متعلق به همه دستگاه های دولتی، بخش های مختلف است تا خدماتی که در حوزه ورزش و دیگر حوزه ها ارائه می شود برای تمامی مردان و زنان برابر باشد.
ابتکار گفت: سواد بانوان ایرانی در قبل از انقلاب نزدیک به 40 درصد بود ولی امروز بالای 85 درصد زنان ایرانی باسواد هستند و حتی قبل از انقلاب حدود 5درصد از زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی داشتند ولی امروز نزدیک به 27 درصد از زنان تحصیلات عالی دارند.
وی موضوعات همچون مباحث اشتغال، حقوقی، خانواده، عدم داشتن مهارت های زندگی و اختلال داخلی در خانواده را از جمله محدودیت برای بانوان دانست و افزود: موضوع انتصاب زنان به مسئولیت های مدیریتی که رئیس جمهوری ابلاغی کردند، 30 درصد از پست های مدیریت دولت باید در اختیار بانوان بر اساس توانایی و شایستگی آنان قرار گیرد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به طرح هایی همچون تاب آوری اجتماعی اشاره کرد و گفت: این طرح کمک می کند به جوامع آسیب پذیر که توانمندی های خود را بشناسند و می توان در سطح شهرستان ها نیز گسترش داد.
این مقام مسئول توان افزایی سازمان های مردم نهاد و حمایت از آنان در حوزه های اجتماعی را از دیگر طرح های این معاونت دانست و خاطرنشان کرد: سیاست دولت حمایت از جامعه مدنی برای تقویت تشکل های مردمی و گسترش آن است.
وی به دیگر طرح ها در حوزه زنان روستایی، نهضت سوادآموزی، عشایر و توجه به سلامت آنان اشاره و تصریح کرد: تا جامعه مدنی شکل نگیرد توان لازم برای مقابله با آسیب های اجتماعی را نخواهیم داشت.
ابتکار همچنین در نشست با احزاب و تشکل های غیردولتی شهرستان دماوند که حول محور گفت و گوی ملی خانواده و بین نسلی در فرمانداری شهرستان برگزار شد، یکی از موضوعات مهم و مورد توجه را برنامه ریزی در مقوله خانواده دانست و اظهار داشت: نخستین معضل کنونی در شرایط موجود، اقتصادی و اشتغال در سطح خانواده است که دولت با برنامه ریزی ویژه از محل صندوق ارزی هم برای روستایی ها و شهری ها تهمیداتی را اندیشیده و همچنین توجه به زنجیره تولید برای اشتغال پایدار و بازار یابی مدنظر دولت قرار دارد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه خانواده دچار آسیب های حقوقی نیز هست، خاطرنشان کرد: ضعف در قوانین و معضلات موجود، ناشی از قوانین نانوشته است که دولت گام های موثری در این خصوص برداشته و لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بعد از 10 سال در مجلس تصویب شد و بعد از تایید شورای نگهبان، دولت آماده اجرا است.
وی به پیگیری لایحه تامین امنیت زنان برابر خشونت، اشاره کرد و گفت: گرچه کمبود هایی نیز وجود دارد ولی با همکاری دانشگاه و تشکل های اجتماعی می توان گام های موثری برداشت.
ابتکار به طرح ملی گفت وگوی خانواده اشاره کرد و گفت: این نوع طرح، مهارتی است که از فرد شروع می شود و بعد این مهارت ارتباطی در بین اعضای خانواده و در سطح جامعه و بعد در سطح جهان گسترش می یابد.
این مقام مسئول ادامه داد: امروز گفت وگو در بین خانواده ها با وجود شبکه های اجتماعی به 20 دقیقه رسیده است در حالی که در 10 سال پیش 2 ساعت بود؛ عصر دیجیتال یک فرصت برای آموزش و پاسخگویی است اما آسیب هم دارد و مهارت های ارتباطی اگر نباشد ممکن است فرد در دام بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: با ارتقا مهارت های ارتباطی و شناخت معضلات خانواده و مسائل بومی با کمک ارگان ها می توانیم تاثیرگذار باشیم.
تهرام/7246//1348

نظر شما