شناسهٔ خبر: 28879914 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

در نشستی مطرح شد؛

تجاری سازی ماشین‌آلات کشاورزی

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی گیلان با تأکید برلزوم تجاری سازی محصولات کشاورزی تولید داخل، گفت: تجاری سازی درست محصولات داخلی یکی از عوامل موفقیت در بازار است.

صاحب‌خبر -
به گزارش  رجانیوز به نقل از مهر، بعدازظهر شنبه نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی گیلان در اتاق سرمایه گذاری اداره کل دارایی این استان برگزار و در این نشست به ظرفیت‌های ایجاد سرمایه‌گذاری خوشه صنعتی برنج و چالش‌های تولید ماشین‌های کشاورزی اشاره و بررسی شد.
 
مرتضی زنگنه عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در این نشست با اشاره به اینکه سیاست گذاران، واردکنندگان- تولید کنندگان، تامین کنندگان اجاره ماشین های کشاورزی و تامین کنندگان خدمات تعمیر و نگهداری چهار عنصر اصلی در ارائه خدمات مکانیزاسیون کشاورزی هستند، اظهارکرد: پرداخت تسهیلات بانکی برای هزینه‌های مواد اولیه و نیروی انسانی، خرید محصولات کارگاه‌های ساخت ماشین‌ آلات برنج، افزایش مبلغ و کاهش سود تسهیلات و جلوگیری از واردات ماشین‌ آلات کشاورزی می تواند به حمایت از تولید داخلی کمک کند.
 
زنگنه راه حل جلوگیری از واردات ماشین ‌آلات کشاورزی را ثبت طرح صنعتی دستگاه‌های ساخته شده در استان گیلان دانست و افزود: نبود امنیت شغلی، کمبود نیروی انسانی متخصص، قاچاق ماشین‌های کشاورزی، وجود رقبای زیاد، استفاده برخی رقبا از ارز ارزان قیمت برای واردات و کاهش قدرت خرید کشاورزان از جمله مشکلاتی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم.
 
وی با تأکید برلزوم تجاری سازی محصولات کشاورزی تولید داخل، گفت: تجاری سازی درست محصولات یکی از عوامل موفقیت در بازار است که در سایه شناخت کافی از بازار و رقبا به دست می آید.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در ادامه بیان کرد: مهمترین معیارهای انتخاب ماشین آلات کشاورزی از سوی کشاورزان در دو استان گیلان و مازندران قیمت، کیفیت ساخت و قطعات، شرایط فروش  است.
 
وی به حضور پررنگ شرکت های واردکننده ماشین آلات کشاورزی در داخل کشور اشاره کرد و افزود: تکمیل بودن زنجیره تامین این شرکت‌ها سبب رضایت مشتری داخلی بوده این درحالی است که شرکت‌های داخلی دارای این ویژگی مهم نیستند.
 
ضرورت بهره‌گیری از توان و فناوری داخلی در حوزه کشاورزی
 
در ادامه این جلسه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه تشکیل یک خوشه صنعتی با اتکا به سرمایه گذاری می تواند سبب افزایش کیفیت تولید یک ماشین شود، اظهارکرد: برای رسیدن به چنین سطحی از تولید و بدست آوردن بازار نباید منتظر گذشت زمان بود بلکه باید با بازاریابی ورود سرمایه گذاران به این عرصه رافراهم کرد.
 
منصور مولایی پور با تأکید براینکه باید بتوانیم با استفاده از توان و فناوری داخلی در استان گیلان فضای تولید و زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کنیم، گفت: فراهم کردن این شرایط سبب تشکیل خوشه صنعتی در حوزه کشاورزی می شود.
 
تخصیص اعتبارات و یارانه برای حمایت از تولیدکنندگان حوزه کشاورزی
 
مدیر اداره فناوری سازمان جهاد کشاورزی نیز در ادامه این نشست افزود: در سال‌های گذشته از اعتبارات ملی برای حمایت از تولید و خرید ماشین آلات یارانه و کمک‌های بلاعوض تخصیص داده شده است.
 
حیدر کامیاب ادامه داد: در صورت استانی کردن این اعتبارات توسط سازمان برنامه و بودجه گیلان و حمایت بانک کشاورزی امکان اعطای تسهیلات بلاعوض و کم بهره به تولیدکنندگان و خریداران در استان وجود دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما