شناسهٔ خبر: 28878794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاستی هایی که در انتخابات افغانستان خود را نشان داد

کابل - ایرنا - طی شش ماه گذشته تلاش های گسترده ای صورت گرفت تا سومین دوره انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان بدون نقص برگزار شود و دراین راه مردم و نهادهای نظامی و امنیتی در انجام وظیفه خوش درخشیدند اما بروز کاستی هایی نشان داد که کمیسیون انتخابات تدابیر لازم را نیاندیشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از 25 فروردین ماه امسال طبق تقویم انتخاباتی خود شروع عملیات فرآیند برگزاری انتخابات مجلس را به عنوان یک رخداد مهم سیاسی اعلام کرد و امروز شنبه 28 مهر ماه همه این تلاش ها و برنامه ریزی ها به سنگ محک اجرا خورد.
مراحل مختلف و مقدماتی برای اجرای برنامه امروز خود بدون تنش و انتقاد مسیرش را طی نکرده و کمیسیون انتخابات در این راه چالش های زیاد و تنش های سختی را با احزاب ، افکار عمومی و نقایص قانونی تجربه کرد.
اما با وجود همه آن کشمکش ها روز برگزاری انتخابات فرا رسید و مردم از ساعت شش بامداد منازل خود را به طرف مراکز رای گیری ترک کردند تا تک رای خود را به تک نماینده مورد نظرشان بدهند.
گزارش ها از مراکز رای گیری در سراسر افغانستان حاکی از حضور گسترده مردم در صف های طولانی برای استفاده حق رای خود و مشارکت در انتخاب نمایندگان مجلس است و تاکنون خبری مبنی بر وقفه کار بر اثر رخداد یک پدیده جدی امنیتی منتشر نشده است که این امر نشانگر موفقیت نیروهای نظامی ، انتظامی و امنیتی در تامین امنیت امروز است ولی به جای این همه کاستی هایی اجرایی گزارش شده است که نه تنها در برخی حوزه های رای گیری کار را به فردا موکول کرد بلکه ابهاماتی در سلامت انتخابات هم ایجاد کرد که تقصیر را متوجه مجریان می کند
در حالی شروع انتخابات امروز با انداختن رای « محمد اشرف غنی » در راس ساعت هفت صبح به وقت محلی در 32 استان اعلام شد که تا ساعت 13 در برخی مراکز رای گیری کار اجرایی آغاز نشد .
حجم زیادی از شکایت های مردمی در روند برگزاری انتخابات از سوی مردم در رسانه های جمعی و صفحات اجتماعی منتشر کرده اند ، بیشتر به کم کاری کمیسیون انتخابات اشاره دارد و می توان گفت که از نهادهای امنیتی و مجریان در پای صندوق شکایت اندکی وجود دارد.
رسانه های افغانستان و ناظران گزارش داده اند که در برخی شعبه های رای گیری فهرست رای دهندگان اشتباه رسیده و مثلا به جای فهرست رای دهندگان شهر کابل فهرست استان زابل توزیع شده است .
در برخی گزارش ها آمده است که در فهرستی که بر اساس حروف الفبا برای یافتن نام رای دهندگان تنظیم شده برخی از حروف در فهرست نیست و هنگام چاپ حذف شده اند.
در افغانستان پیش از برگزاری انتخابات مجلس از شهروندانی که تصمیم داشتند در این دوره، رای بدهند، ثبت نام شد تا هم حوزه انتخابیه افرادی که رای خواهند داد مشخص شود که در واقع هر استان همان حوزه انتخابیه است و همچنین با این روش تعداد واجدین شرایط که مشارکت خواهند کرد برای چاپ برگه های رای گیری که در بر گیرند اسامی تمام نامزدهای یک حوزه انتخابیه است، مشخص می شود.
استفاده از دستگاه های ثبت بیومتریک رای دهندگان که یکی از شروط احزاب برای جلوگیری از تقلب بود و مقرر بود برای تأمین شفافیت هفدهمین دوره انتخابات مجلس در تاریخ افغانستان استفاده شود خود در برخی شعب مشکل ساز شد و از بیشتر استان ها گزارش شد که کارکرد این سیستم اجرای درستی نداشت.
همچنین در برخی شعب رای گیری از جمله در شهر کابل پایتخت افغانستان، مواد انتخاباتی با چهار ساعت تأخیر به این مراکز رسید یا در برخی دیگر از شعب مجریان کمیسیون به وقت حضور نیافتند.
«عبدالبدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان ساعت 12 و 30 دقیقه امروز در یک نشست مطبوعاتی حضور یافت و بروز این مشکلات را تایید کرد و گفت که در برخی شعبه ها ، کارمندانی که از وزارت آموزش و پرورش از جمله معلمان استخدام شده بودند، پای صندوق حضور نیافتند و در برخی مراکز هم دستگاه بیومتریک و فهرست رای دهندگان با مشکل مواجه شد.
وی افزود که در مراکزی که انتخابات با سه ساعت تأخیر آغاز شد روند انتخابات تا ساعت 20 امشب ادامه خواهد یافت و در مراکزی که تا ساعت 13 روند رای گیری آغاز نشد کار رای گیری فردا انجام خواهد شد.
«نعمت احمدی» از استان بدخشان گزارش داده است که در برخی مراکز این استان حدود 500 رای دهنده در ساعت 13 و 36 دقیقه در صف ایستادند اما تنها 20 نفر قادر به رای دهی شدند و روند رای گیری بسیار به کندی پیش رفته است.
برخی رسانه های افغانستان که مسیرهای ویژه ای را برای شکایت مردم در صفحات اجتماعی باز کرده اند ، گزارش می دهند که تاکنون هفت هزار شکایت از کم کاری و ضعف مدیریت کمیسیون انتخابات ثبت کرده اند.
«محمد ناطقی» یکی از نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان یک بار دیگر کمیسیون انتخابات را به ناتوانی و نداشتن ظرفیت لازم برای اجرای وظایف متهم کرد و گفت که گزارش هایی که تاکنون رسیده ، همه از بی کفایتی کمیسیون انتخابات است.
وی گفت که مردم در پشت صندوق ها حضور گسترده یافته اند و در صف های طولانی منتظر استفاده از حق رای خود هستند اما در مرکز رای دهی یا مواد انتخاباتی نرسیده یا هم دستگاه های بیومتریک و فهرست رای دهندگان مشکل دارد.
ناطقی از کمیسیون خواست که هر چه زودتر این مشکلات را برطرف کنند و نگذارند مردم از انتظار در صف ها خسته شوند و بدون استفاده از رای شعب را ترک کنند.
«علی رضا روحانی» سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی افغانستان هم ساعت 15 و 38 دقیقه در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که باز شدن مراکز رای دهی ساعت ها با تأخیر انجام شد، نرسید مواد لازم در زمان معین، کار نکردن درست دستگاه های بیومتریک در برخی مراکز از چالش های جدی کمیسیون انتخابات در امروز بود.
وی گفت که ممانعت از حضور شماری از ناظران در برخی مراکز رای گیری، جلوگیری از حضور نمایندگان کمیسیون شکایت های انتخاباتی و عدم همکاری لازم با آنها در شماری از مراکز ، کوتاهی های کمیسیون انتخابات را نشان می دهد.
وی گفت که این چالش ها جدی و قابل توجه است و اگر کمیسیون برای رفع آن اقدام جدی و عاجل نکند، می تواند شفافیت انتخابات را زیر سوال ببرد.
«سلیمان حسینی» استاد دانشگاه نیز از کمیسیون انتخابات انتقاد کرد و تمام مشکلات را ناشی از کارکرد ناسالم کارمندان کمیسیون دانست و تاکید کرد که آنها آشنایی با دستگاه های بیومتریک نداشته اند.
انتخابات امروز مجلس افغانستان سومین دور از این نوع انتخابات پس از سقوط طالبان در سال 2001 میلادی و هفدهمین دور مجلس از زمان تشکیل قوه مقننه در افغانستان است.
مجلس افغانستان 250 کرسی دارد که دو هزار و 563 نامزد برای نشستن بر این کرسی ها رقابت می کنند و هشت میلیون و 800 هزار رای دهنده اعلام آمادگی کرده اند که هر یک از آنها از میان این تعداد نامزد یک تن را راهی مجلس کنند.
آساق*291*1104*1663**

نظر شما