شناسهٔ خبر: 28878419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر ایران در پاکستان:

روابط تهران و اسلام آباد خلل ناپذیر است

اسلام آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: دو کشور در موضوعات دو جانبه ، منطقه ای و جهانی با یکدیگر همکاری نزدیک و روابط خلل ناپذیری دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، «مهدی هنردوست» در نشست با جمعی از فعالان رسانه ای پاکستان با بیان اینکه نگاه مثبت به کشورهای منطقه و همسایه به وِیژه پاکستان در اولویت سیاست خارجی ایران است ، افزود: دو کشور ایران و پاکستان در سطح منطقه ای و بین المللی دارای اهداف مشترک هستند.
وی با تشریح برخی مشکلات در توسعه روابط دوجانبه، گفت: هر چند ظرفیت های غنی برای گسترش همکاری های اقتصادی بین دو کشور وجود دارد، اما نبود اطلاعات برای فعالان اقتصادی دو کشور به مانع اصلی توسعه روابط تبدیل شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تاکید کرد: دامن زدن به اختلافات، شرایط را برای حضور و دخالت بیگانگان در منطقه فراهم می کند.

*** گسترش مبادلات تجاری دوجانبه با وجود مشکلات بانکی
هنردوست با اظهار خرسندی از توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور، گفت: میزان مبادلات تجاری بین دو کشور از 500 میلیون دلار طی دو سال گذشته به 1.3 میلیارد دلار افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه دستاورد اقتصادی با وجود موانع متعدد از جمله نبود کانال های بانکی بین دو کشور حاصل شده است، افزود: اطمینان دارم که آینده روابط اقتصادی بین دو کشور بسیار روشن است و دو کشور می توانند به هدف تجاری پنج میلیارد دلاری برسند.

*** ظرفیت رسانه های ایران و پاکستان برای گسترش مناسبات
سفیر جمهوری اسلامی ایران با تشریح ظرفیت و توان موثر رسانه ها در راستای نزدیکی دو ملت، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه فیلم و سریال های ایرانی برای پخش در رسانه های خصوصی پاکستان است.
هنردوست با تاکید بر لزوم آشنایی نسل جوان پاکستانی با فرهنگ و هنر ایرانی و زبان فارسی گفت: تعمیق روابط دیرینه فرهنگی، تاریخی زبانی و هنری مشترک می تواند نسل جوان پاکستان را از تاثیر مخرب فرهنگ غربی نجات دهد.
وی با تبیین توان علمی ایران و رشد علوم مختلف در این کشور، گفت: دانشمندان ایرانی در برخی علوم روز از جمله نانو و بیوتکنولوژی حتی از کشورهای غربی نیز پیشتاز هستند و ایران از انتقال تجربیات خود به دانش پژوهان پاکستانی دریغ نمی کند.
وی به علاقه مندی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به ملت مسلمان پاکستان اشاره کرد و گفت: ایشان همیشه از مسئولان ایرانی می خواهند برای گسترش روابط با پاکستان برنامه ریزی و قدم موثر کنند.
سفیر ایران با بیان اینکه دو کشور مستحق روابط بهتر در بخش اقتصاد و تجارت هستند، افزود: اگر بتوانیم روابط اقتصادی را گسترش دهیم، به یقین فرصت های جدید شغلی نیز ایجاد شده و این دستاورد، به نفع دو ملت همسایه است.
وی یادآور شد: ایران و پاکستان برای امضاء توافقنامه تجارت آزاد تلاش می کنند.

*** گاز ایران و پاکستان و نقش آن در رونق اقتصاد پاکستان
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین اجرای خط گاز رسانی از ایران به پاکستان موسوم به «آی - پی» را باعث شکوفایی اقتصاد کشور دانست و گفت: بزرگترین مانع توسعه اقتصاد پاکستان نبود انرژی در این کشور است و ایران به آسانی می تواند این مشکل را برطرف کند.
وی با تشریح برخی فشارها از سوی برخی قدرت های غربی و منطقه ای به پاکستان برای شکست طرح گاز رسانی 'آی -پی'، گفت: نباید منافع خود را فدای منافع غربی ها کنیم.

*** حضور بیگانگان در منطقه، عامل بیشتر مشکلات
هنردوست به حضور نظامیان کشورهای غربی در منطقه اشاره کرد و گفت: آنچه که ما در افغانستان سوریه و یمن شاهد هستیم، خشونت، قتل عام مردم بیگناه و ویرانی است و این مشکلات به دلیل دخالت کشورهای غربی در امور داخلی این کشورهاست و به یقین، آنها مسئول بحران های منطقه ای هستند.
سفیر ایران گفت: قدرت های غربی عامل تفرقه در منطقه هستند و متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی نیز به عامل غرب تبدیل شده اند.
وی با اشاره به توطئه های آمریکا در منطقه گفت: آمریکا با ایران هراسی و اسلام هراسی می خواهد به اهداف منطقه ای خود که همان حمایت و تقویت رژیم صهیونیستی است برسد.
هنردوست با اشاره به سیاست ضد امپریالیسمی و ضد استکباری جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه اشاره کرد و گفت: آمریکا به دلیل مقاومت مردم و دولت ایران در برابر زورگویی هایش از اهرم تحریم اقتصادی استفاده می کند.
وی با انتقاد از سیاست سود رسانی به آمریکا که از سوی برخی کشورهای عربی در منطقه اجرا می شود، گفت: چرا برخی کشورهای اسلامی منافع غرب را به منافع جهان اسلام ترجیح می دهند و پولی را که باید در راه رفاه مسلمانان خرج شود در راستای منافع آمریکا هزینه می کنند و چرا این پولها به جای حمایت از مردم فقیر یمن و دیگر کشورهای اسلامی باید به جیب آمریکا برود؟
هنردوست به تشریح نقش غرب در اعزام و حضور هزاران تروریست غربی در سوریه، پرداخت و گفت: متاسفانه اشتباهی که برخی از کشورهای اسلامی در سوریه مرتکب شدند در یمن بار دیگر تکرار می کنند.
هنردوست با بیان اینکه مردم ایران تجربه های تلخی از دخالت آمریکا در امور داخلی کشورشان دارند، گفت: ایران هیچ گاه به دنبال بمب اتم نبوده و نخواهد بود.

*** خروج یکجانبه آمریکا از برجام
وی به تحریمها و فشارهای آمریکا در 40 سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از 10 سال مذاکره، توافقنامه هسته ای ایران حاصل شد اما آمریکا به راحتی این توافقنامه بین المللی را نقض کرد.
سفیر کشورمان در پاکستان افزود: دولتمردان آمریکایی هیچگاه برای مردم و دولت ایران قابل اعتماد نبوده اند و همیشه علیه جمهوری اسلامی ایران توطئه کرده اند.
وی گفت : آمریکا با ایجاد گروه های تروریستی در خاورمیانه دو کشور عراق و سوریه را به ویرانی کشاند.

*** فرهگ ایرانی در شبه قاره
مهدی هنردوست به نقش فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در رشد فرهنگ و زبان در شبه قاره هند اشاره کرد و گفت: نسل جوان در پاکستان اطلاعات بسیاری کمی از زبان فارسی و فرهنگ ایرانی دارد.
وی سعدی و حافظ را شاعران کل جهان اسلام خواند و گفت: متاسفانه حذف تدریجی فارسی از شبه قاره و جایگزین شدن انگلیسی به جای آن با اهداف سیاسی صورت گرفته بود.
وی به مشکلات مرزی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: هر دو کشور باید با اقدامات و تدابیری قاطع جلوی اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و قاچاقچیان انسان را بگیرند تا مرزهای امنی داشته باشند.
هنردوست بر تعمیق ارتباط مردمی بین دو کشور تاکید کرد و گفت:آنچه که باعث گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور می شود گسترش رفت و آمدهای مردمی بین ان دو کشور است و ایران و پاکستان به دلیل داشتن برخی مزیت ها از جمله حق همسایگی می توانند از ظرفیتهای فیمابین استفاده کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در خصوص طرح کریدور اقتصادی مشترک چین و پاکستان نیز گفت: طرح «سی پک» نقش مهمی در توسعه اقتصادی و شکوفایی منطقه ای خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران مخالفتی با حضور کشورهای عربی در این طرح ندارد.
آساق**6125**1663**

نظر شما