شناسهٔ خبر: 28878120 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در فارس:

جریان سازی در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند تحمل دیگری است

شیراز- نماینده ولی فقیه در فارس گفت: برای جریان سازی در عرصه فرهنگ و هنر باید دیگری را تحمل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس، آیت الله لطف الله دژکام ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تحمل یکدیگر نه بدین معناست که هدفمان را گم کنیم بلکه ذهن مدیر باید در افقی بالاتر سیر کند.

وی افزود: گاهی به کار هنری اشتغال می ورزیم و گاهی به تحلیل جریانات هنری می پردازیم گرچه تحلیل جریانات هنری نیز نیازمند ذوق است و بی بهره بردن از ذوق نمی توان به تحلیلی جامع دست یافت. با تحلیل است که می توان به افق های پیش رو نظر افکند و دریافت که چه در پیش رو داریم؟

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: ما در راستای هنر انقلاب اسلامی نیازمند به محتوای مناسب هستیم. البته باید توجه داشت ما به عنوان تولید کنندگان هنری خود تولید کننده محتوا نیستیم

وی افزود: محتوا در دو نهاد حوزه های علمیه و دانشگاه ها تولید می شود. این دو نهاد باید کار کرده و تولید محتوا کنند تا ما آن فکر ارزشمند تولید شده را با یک قالب هنری فاخر ارائه دهیم.

آیت الله دژکام اظهار داشت: اگر ما در همان نقطه ای که تولید فکر و محتوا می شود اقدام به ارائه خدمات هنری کنیم غیر از آنکه  خودمان در جریان سازی دخیل می شویم تولیدکنندگان فکر و محتوا را نیز با خود همراه می کنیم چرا که  فکر خودشان را در آن دخیل می بینند.

وی ادامه داد: تا وقتی که کار هنری انجام دهید و حوزه و دانشگاه با آن احساس قرابت کنند می توانید به جریان سازی امید  داشته باشید  و الا حتی اگر کارتان از نظر قالب بسیار هم قشنگ باشد باز جواب نمی دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: باید با مراکز تولید فکر و محتوا همراهی و همفکری کنید گاهی اوقات سلیقه هایمان نیز با همدیگر جور نیست و ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشیم اگر این اختلاف را نپذیریم و در برابر طرف مقابل مقاومت کنیم او هم  مقاومت می کند.

وی تصریح کرد: در مدیریت باید بگذارید افراد کار کنند به آنها سفارش دهید و بگذارید مطابق نیاز شما کار کنند. اگر به افراد میدان دهید مثل گل می شکفند و اگر میدان ندهید گل نمی کنند.

آیت الله دژکام گفت: افراد را باید بین این دو مفهوم به کار بگیرید که هم اجازه میدانداری داشته باشند و هم شما کلیت کار را مدیریت کنید و بداند که از او چه می خواهید.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر به بسیاری از بچه های دانشگاه پروژه ای بسپارید اهل خدمت هستند اما معمولا ما آنها را به کار نمی گیریم. جریان سازی مد نظر مقام معظم رهبری با اینکه ما بخواهیم خودمان به تنهایی کار کنیم محقق نمی شود.

 نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با بیانی تمثیلی گفت: ما مانند کوزه هستیم اگر آب های این کوزه ها روی هم ریخته شود رود به وجود می اید و این رود جریان ساز می شود و جریان می یابد.

وی تصریح کرد: مشکل ما این است که با کوزه بودن خودمان می خواهیم جریان بسازیم حال آنکه جریان یافتن و جاری شدن در گرو رود شدن است اینگونه است که نمی گندی و کم نمی شوی. ما باید کوزه مان را در رود بریزیم این کار مقداری زیرکی اخلاق و از خود رد شدن می خواهد کاری که متاسفانه ما هنوز در آن گیر داریم.

آیت الله دژکام ادامه داد: مدیران ما باید نیشتری به خود بزنند و بعد هماورد بطلبند. شما بزنید آنوقت من سپر می شوم و نمی گذارم فراتر از این من که کسی نیستم آنکه بالاتر از همه ماست می داند چه می کنید و او از شما حفاظت می کند.

 نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: باید کوزه ها را روی هم بریزیم تا صدای شرشر رود را بشنویم وقتی با سایر کوزه ها رود شدیم و یکی شدیم می توانیم جهت دهی کنیم اگر نتوانیم چنین کنیم و بخواهیم یکدیگر را حذف کنیم جریان نخواهیم شد.

وی ادامه داد: بعضی اوقات ما یک ملت نیستیم بلکه فقط گروه خودمان هستیم باید یک ملت شد. دقت کنید که مقام معظم رهبری چه دارد که ملت را چون رود می کشد و جهت دهی می کند همانطور که امام خمینی (ره) چنین کرده بود

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه به قول اهالی اندیشه در حال شیفت پارادایم هستید و می خواهید مبانی را تغییر دهید گفت:  تا این قدرت را نشان ندهید جریان سازی صورت نخواهد گرفت.

وی در پایان سخنان خویش اظهار داشت: اگر سخن تازه  بگوییم دو جهان تازه می شود در فضای رفتن و آمدن است که سخن تازه گفته می شود حال انکه ما احتیاط می کنیم البته احتیاط تا حدودی خوب است اما بالاخره  روزی باید طفل در آب بیفتد تا بتواند شنا را یاد بگیرد.

پیش از این سخنان محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس وحید فرجی قائم مقام و معاون فرهنگی و هاشم کرونی مدیر آفرینش های ادبی و روابط عمومی حوزه هنری در سخنان جداگانه ای گزارشی از فعالیت های حوزه هنری بیان کردند.

محمد کرم اللهی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در این دیدار اظهار داشت: فعالیت های امام جمعه شیراز در همین مدت کوتاه مایه مباهات و افتخار فارسی ها علی الخصوص شیرازی هاست.

وی ادامه داد: شیراز مرکز فرهنگی ایران زمین و حرم سوم اهل بیت و فارس مهد فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و ما به عنوان نهاد زیرمجموعه مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ و هنر آماده ایم در اجرای فعالیت های فرهنگی شما همراهی تان کنیم.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: فارس سرزمین هنر و اندیشه است و حوزه هنری تلاش داشته همزمان عرصه های مختلف ادب و هنر و حکمت و اندیشه را مد نظر قرار دهد.

وی افزود: در بحث تولید گفتمان و نظریه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی تلاش های جدی داشته ایم و سعی کرده ایم نقش تاریخی فارس را به عنوان مرکز نظر و اندیشه حفظ کنیم.

کرم اللهی در پایان سخنان خویش اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف حوزه هنری فارس جریان سازی در عرصه فرهنگ و هنر است که بنا به سفارش و تاکید صریح مقام معظم رهبری به حوزه هنری فارس است.

وحید فرجی قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس نیز در این دیدار اظهار داشت: حوزه هنری انقلاب اسلامی توانسته است رابطه ای گرم و مبتنی بر اندیشه را بین حوزه های علمیه استان و حوزه هنری ایجاد کند که نماد آن برگزاری هفته اشراق و سمینار هنر اسلامی بوده است.

وی افزود: اخیرا نیز ارتباط خوبی با مراکز دانشگاهی ایجاد کرده ایم علی الخصوص در حوزه پژوهش و حوزه ادبیات و هنر کودک و نوجوان که ان شاءالله در هفته پژوهش نخستین ثمرات آن عرضه خواهد شد.

قائم مقام حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: با عنایت به برگزاری موفق سمینار هنر اسلامی امیدواریم بتوانیم زمینه ارتباط مدرسه اسلامی هنر و مراکز دانشگاهی و هنری فارس را فراهم کنیم.

نظر شما