شناسهٔ خبر: 28876658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهم خواهی جعجع تشکیل دولت لبنان را با مانع روبرو کرد

بیروت-ایرنا- در حالی که بیشتر نشانه ها و پیش بینی ها حاکی از آن بود که تا امروز (شنبه) کابینه لبنان تشکیل می شود، اما باری دیگر حزب «نیروهای لبنانی» به رهبری «سمیر جعجع» با اصرار بر سهم خواهی خود، کار را دچار مشکل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان از سهم خواهی های این حزب مسیحی همواره به عنوان یکی از مهم ترین گره های داخلی تشکیل دولت لبنان یاد می شد.
فراکسیون «جمهوری قدرتمند» در پارلمان لبنان وابسته به یاران جعجع دارای 15 عضو است. آنها از سوم خرداد ماه که «سعد الحریری» از سوی «میشل عون» رئیس جمهوری ماموریت یافت تا کابینه لبنان را تشکیل دهد، همواره اصرار داشتند تا 4 یا 5 وزیر را در دولت آینده داشته باشند؛ همچنین نیروهای لبنانی علاوه بر طلب کردن این تعداد وزرا، همواره اصرار داشت تا یا یکی از وزارت های کلیدی «دفاع، خارجه، کشور و دارایی» را داشته باشد یا منصب معاون نخست وزیر که معمولا سهم رئیس جمهوری است، به آنها اختصاص یابد.
اما خواسته های نیروهای لبنانی با مخالفت رئیس جمهوری و دیگر گروه ها روبرو شد و شهریور ماه که الحریری پیشنویسی از تشکیل کابینه را به عون تحویل داد، دفتر رئیس جمهوری در بیانیه ای این ساختار را به دلیل عدم رعایت معیارهای لازم رد کرد، و منابع خبری نیز گفتند که بیشترین اعتراض عون به سهم یاران جعجع بوده است.
سرانجام میشل عون هفته گذشته برای هموار کردن راه تشکیل کابینه از موضع خود یک گام عقب نشینی کرد و راضی شد تا سه وزیر بعلاوه منصب معاون نخست وزیر در کابینه به نیروهای لبنانی واگذار شود اما وزارت دادگستری که همواره خواسته جعجع بوده را جزو سهمیه خود نگه دارد.
در حالی که گمانه زنی بسیاری از شخصیت ها و مقام های سیاسی حاکی از تولد کابینه در روز شنبه بود، دیشب و امروز منابع خبری لبنانی، پافشاری جعجع و یارانش روی گرفتن وزرات دادگستری را به عنوان مانع و گره ای جدید در تشکیل سومین کابینه الحریری عنوان کردند.
«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله دیروز ضمن ابراز امیدواری از پیشرفت در مسیر تشکیل دولت، اعلام مهلت و تعیین زمان برای تشکیل کابینه را اشتباه دانست چراکه همچنان مسائلی در رابطه با تقسیم مناصب وزارتی وجود دارد.
پیش بینی نصرالله ساعتی بعد تحقق یافت و «ملحم الریاشی» وزیر رسانه لبنان و از سران ارشد نیروهای لبنانی، شبانه با سعد الحریری دیدار کرد و پیام جعجع را به او ابلاغ کرد.
رسانه های لبنانی نقل کردند که جعجع به الحریری گفته که اگر وزارت دادگستری را نداشته باشیم، در کابینه نیز حضور نخواهیم یافت. پس از آن الحریری گفت وگویی تلفنی با جعجع داشته و فعلا نتوانسته او را راضی کند.
روزنامه «النهار» لبنان از تعبیر کشیده شدن ترمز حرکت تشکیل دولت استفاده کرده و نوشت در شرایطی که دیدارهای دیشب الحریری با نمایندگان گروه های سیاسی باید به نهایی شدن اسامی وزرا منجر می شد، اما به انجماد لبخندها و خوشبینی ها ختم شد.
روزنامه لبنانی «الاخبار» با اشاره به واکنش منفی عربستان سعودی و آمریکا به صحبت ها از دولتی که نیروهای لبنانی در آن حضور ندارند، نوشت: تهدید نیروهای لبنانی به خروج از دولت و پافشاری روی وزارت دادگستری، سعد الحریری نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه را در برابر گزینه ای دشوار یعنی توقف فرایند تشکیل دولت قرار داد.
روزنامه «الجمهوریه» نیز به نقل از منابع خود نوشت که عون معتقد است عصب های حکومت، سه عنصر (وزارت امنیتی، اقتصادی و قضایی) است؛ وزارت دارایی در اختیار جنبش امل شیعی، سکان وزارت کشور در دست جریان اهل سنت «المستقبل» است و وزارت دادگستری باید تحت نظارت و اشراف او باشد.
حال باید دید که آیا کابینه لبنان طبق خوشبینی ها پیش از پایان ماه میلادی تشکیل خواهد شد، یا گره ها باری دیگر کورتر می شود.
خاورم**2054

نظر شما