شناسهٔ خبر: 28876404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب : سرخوشی به قیمت مرگ؛

خبرگزاری صداوسیما

مسمومیت و مرگ و میر ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست ساز با طعم متانول منجر به نگرانی برخی خانواده ها در کهگیلویه و بویراحمد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، سرخوشی به قیمت مرگ این شاید چکیده حادثه هولناکی باشد کهگزارش مکتوب : مرگ با چاشنی الکل متانول در استان این روزها در برخی شهرهای کشورمان اتفاق می‌افتد، مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز تاکنون جان افراد زیادی را در شهرهای مختلف کشورمان گرفته است.
گزارش‌های رسیده از مرگ دست کم 26 نفر در استان های هرمزگان، خرسان شمالی البرز و کهگیلویه و بویراحمد حکایت دارد .
طی روزهای گذشته ده‌ها نفر از کهگیلویه و بویراحمد با علائم ناشی از مسمومیت به بیمارستان‌ها مراجعه ‌کرده‌اند، مسمومیت‌هایی که همگی یک علت دارند: «مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز.»به بیمارستان امام سجاد یاسوج رفتم ناله‌های سوزناک همراهان یک بیمار در بیمارستان امام سجاد یاسوج توجه ما را به خودش جلب کرد، کمی جلوتر رفتم ، متوجه شدم آنها مادر و خواهر یکی از افراد مسموم شده ی ناشی از مصرف همین مشروبات الکلی دست ساز هستند.
آری مشروبات الکلی دست‌ساز، بلای تازه‌ای‌ است که به جان مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی افتاده‌ است، طی ماه‌های اخیر اخبار متعددی از مسمومیت و مرگ مصرف‌کنندگان این نوع مشروبات الکی به گوش می‌رسد.
یکی از پزشکان متخصص داخلی سریع بر بالین فرد مسموم شده می‌آید. مادر و خواهر فرد مسموم می‌گویند:تا همین یک ساعت پیش که (ر) در خونه بود وضعیت جسمانی اش خوب بود و به هیچ وجه مشکلی نداشت و به بهانه خرید از منزل خارج شده، اما ساعتی بعد از اورژانس بیمارستان با ما تماس گرفتند که حال فرزندتان مناسب نیست و باید به اینجا بیاین و حالا هم از علتش چیزی نمی‌دانیم.
از خانم رباب صادق مسئول بخش اتفاقات بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج که دلیل را جویا شدم گفت:بیمارمذکور به دلیل مصرف مشروبات الکلی دست ساز ـ که در این چند روز اخیر خیلی‌ها را روانه بیمارستان‌ها کردهت ـ حالش بد و در بخش بستری شده است.
خانواده بیمار با گریه ادامه دادند نمی‌دانستیم که پسرمان مشروب مصرف می‌کند، اما چند روزی است از رسانه‌ها شنیدیم چندین نفر در کشور به علت مصرف مشروبات الکلی دست ساز یا مسموم شدند و یا فوت کردند و حدسمان این است که حال پسر ما هم به احتمال قوی به همین علت بهم خورده باشد
مسمومیت ۲۹۰ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز
داستان مشروبات الکلی دست ساز و به صدا درآمدن ناقوس مسمومیت و مرگ از ابتدای مهرماه در استان هرمزگان شروع شده و حالا چهار استان کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد را درگیر خودش کرد و تاکنون موجب فوت ۲۴ نفر، مرگ مغزی ۳ نفر و مسمومیت ۲۶۳ نفر در کشور شده است. معمای مشروبات الکلی دست ساز تهیه شده از متانول ظاهرا تمامی ندارد و همچنان در استان‌های مختلف قربانی می‌گیرد و روز به روز بر آمار مسموم شده‌ها و فوتی‌های ناشی از آن می‌افزاید.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد هم از مسمومیت ۲۲ نفر، فوت ۲ نفر و مرگ مغزی یک نفر در استان خبر داد و گفت:تا هفته پیش ۳ نفر دچار مرگ مغزی شده بودند که ۲ نفر از آن‌ها فوت کرد.
پوران فرد با بیان اینکه ۶ نفر از آن‌ها طی چندین نوبت دیالیز شده و همچنان تحت درمان و مراقبت‌های پزشکی هستند می‌گوید:از مجموع ۲۲ نفر، ۲ نفر از آن‌ها دچار اختلال بینایی شده و یک نفر دیگر هم با مشکل حرکتی در پای چپش مواجه شده است و یک نفر هم دچار مرگ مغزی شده بود که با تلاش تیم پزشکی سطح هوشیاری آن از ۳ به ۱۳ افزایش یافت.
وی با بیان اینکه هنوز ۶ نفر از افراد مسموم شده در بیمارستان‌های امام خمینی (ره) دهدشت، شهیدگزارش مکتوب : مرگ با چاشنی الکل متانول در استان رجایی گچساران و امام سجاد (ع) یاسوج بستری شده است گفت: از خون و ادرار افراد مسموم شده با این مشروب جهت انجام آزمایشات تخصصی و بررسی دقیق‌تر نمونه گیری و به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و پزشکی قانونی استان تحویل داده شد.
پوران فرد افزود:مسمومیت و مرگ و میر ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست ساز با طعم متانول بار روانی زیادی را به خانوده ها وارد کرده است .
دکتر امینی مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه وبویراحمد هم با تایید مرگ ۲ نفر از هم استانی‌ها بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز گفت:پس از بررسی‌ها و آزمایشات انجام شده بر روی نمونه‌های ادرار و خون گرفته شده از افراد مسموم شده مشخص شد که نوع الکل استفاده شده از نوع متانول بوده است.
دکتر مسلم صداقت طلب متخصص داخلی می‌گوید: متاسفانه در بین مردم بویژه قشر جوان شایع شده است که استفاده از مشروبات الکلی موجب شستشوی معده و کلیه‌ها می‌شود، ولی زهی خیال باطل که نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه موجب کمبود مواد مغذی در بدن، نارسایی کلیوی و کبدی، آسیب رساندن به معده، مبتلا شدن به آلزایمر، کاهش سطح هوشیاری و در نتیجه باعث مرگ فرد مصرف کننده می‌شود.
دکتر صداقت طلب در ادامه گفت:امسال مصرف مشروبات الکلی ساخته شده با متانول که از همه نوشیدنی‌های الکلی مرگبارتر است و شبیه مشروبات الکلی تهیه شده از اتانول است افراد زیادی را در استان‌های مختلف کشور روانه بیمارستان کرده است.
وی می‌گوید: متانول یا همان (الکل چوب) که از واکنش دی اکسید کربن با هیدروژن و یا ترکیبی از کاتالیزور‌های حاوی مس، اکسید روی و آلومینیوم و همچنین از طریق گاز سنتر که مخلوطی از ۲H و co است در فشار ۱۰۰۰-۳۰۰ اتمسفر و دمای حدود ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود حتی نیم لیتر آن می‌تواند چندین نفر را به کام مرگ بکشاند.
مرگ ۲۴ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز و تهیه شده با متانول 
سرپرست اورژانس کشور مرگ این ۲۴ نفر را تا این لحظه تایید می‌کند و می‌گوید:تاکنون ۱۶ نفر در استان هرمزگان،۴ نفر در خرسان شمالی،۴ نفر در البرز فوت کردند و یک نفر هم در استان کهگیلویه و بویراحمد دچار مرگ مغزی شدند.
دکتر پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور با اشاره به مسمومیت عده‌ای با مشروبات الکلی و جان باختن تعدادی از آن‌ها اظهار کرد: براساس گزارش‌های رسیده ۲۶۳ نفر مسموم و ۲۴ نفر فوت و ۳ نفر دچار مرگ مغزی شدند.
وی در ادامه گفت: از مجموع ۲۹۰ نفر، ۲۴ نفر فوت، سه نفر دچار مرگ مغزی، ۴۶ نفر ترخیص از بیمارستان و ۲۱۷ نفر در مراکز درمانی بستری که ۱۵ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.
بیمارستان‌های امام سجاد (ع) یاسوج، شهید رجایی دوگنبدان و امام خمینی (ره) دهدشت، در استان کهگیلویه و بویراحمد تعدادی از افراد مسموم شده را پذیرش کردند.
دکتر مسلم صداقت طلب متخصص داخلی می‌گوید:بیشتر مراجعه کنندگان علائمی نظیر تهوع، استفراغ، سرگیجه و تاری دید را دارند که حاکی از مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست ساز تهیه شده از متانول را دارند. این مشروبات به اندازی مهلک و کشنده است که در حد چند دقیقه کلیه و کبد فرد را از کار انداخته و با کاهش سطح هوشیاری به میزان خیلی پائین آن‌ها را به کما برده و دچار مرگ فوری و یا مرگ مغزی می‌کند.
دکتر مسلم صداقت طلب متخصص داخلی می‌گوید:کسانی که در اثر مصرف این مشروب دچار اختلالات کوری شدند قابل درمان و برگشت به حالت اولیه نیستند.
وی می‌گوید:طی چندین نوبت افراد مسموم شده جهت پاکسازی سموم در بدن آن‌ها دیالیز شدند و همچنان برای بهبودی حالشان تحت مراقبت‌های ویژه و تا چند روز دیگر بستری هستند.
دکتر حسن زاده رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج می‌گوید:سن افراد مسموم شده بین ۲۰ تا ۲۳ سال است و بیشترین افرادی که در معرض خطر مصرف این نوع مشروبات هستند و در دام شیادان و سوداگران می‌افتند همین قشر جوان هستند که جا دارد خانواده‌ها بیشتر مراقب رفتار فرزندان خود باشند چرا که شاید اولین مصرف مشروبات الکلی برای آن‌ها آخرین مصرف باشد وآن‌ها را به کام مرگ بکشاند.
واقف نبودن مصرف کنندگان به خطرات مرگبار مشروبات الکلی دست ساز
رئیس گروه مطالعات اعتیاد و الکل سازمان پزشکی قانونی کشور هم گفت: متاسفانه کسانی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند به این پدیده واقف نیستند که مشروبات الکلی که در کشور تولید، توزیع و پر می‌شود و یا حتی آن‌هایی که پلمپ هستند آلودگی دارند.
محمدرضا قدیرزاده در ادامه می‌گوید:دربررسی‌هایی که ما در آزمایشگاه‌های مان انجام دادیم مشاهده شده مقدار بسیاری از این مشروبات به متانول یا دیگر موادی که ممکن است منجر به فوت فرد بشود، آلوده هستند.
به نظر شما چگونه می‌توان با اطلاع‌رسانی مانع از بروز این حوادث شد؟
به دلیل عوارض غیرقابل بازگشت مسمومیت با متانول و مشروبات الکلی دست‌ساز و به دلیل فرصت کوتاهی که فرد مسموم برای نجات از مرگ یا کوری دائمی در اختیار دارد، توصیه می‌شود ضمن ممانعت از سوءمصرف این دسته از مواد، فرد مسموم هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی اعزام شود تا اقدامات درمانی و تجویز داروهای لازم صورت گیرد.
همچنین، مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم کشور با شماره تلفن ۱۹۰ (داخلی ۳) عهده‌دار ارائه مشاوره دارویی و کنترل موارد مسمومیت هستند و توصیه‌های لازم در زمینه مسمومیت و مصرف نحوه مصرف داروها را در اختیار گروه پزشکی و مردم قرار می‌دهند.
باید از یاد نبریم که این نخستین و یا آخرین بارو افرادی نیستند که قربانی طمع کاذب سوداگران و مشروبات الکلی دست سازشان در کشور شدند، بدانیم که آن‌ها در یک قدمی و در کمین مصرف کنندگان نشسته اند همان‌هایی که گل لبخند را ابتدای شروع سال تحصیلی جدید از لبان خیلی از خانواده‌ها در کشور گرفت.  
بیاییم از این حوادث ناخوشایند درس عبرت بگیریم تا دیگر شاهد این اتفاقات ناگوار در هیچ جایی از کشور و خانواده هایمان نباشیم.
به امید آن روز ..........

نظر شما