شناسهٔ خبر: 28876324 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جراح مغز و اعصاب در «مطب مجازی» خبرگزاری فارس مطرح کرد

علت دردهای سیاتیکی و روش‌های درمان آن

جراح مغز و اعصاب با حضور در برنامه مطب مجازی خبرگزاری فارس به سوالات مخاطبان درخصوص دردهای سیاتیکی وروش‌های درمان آن پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

مهدی خواجوی جراح و متخصص مغز و اعصاب با حضور در برنامه مطب مجازی خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان در خصوص دردهای سیاتیکی و علت بروز آن و همچنین راه‌های درمان آن گفت: سیاتیک یک عصب بسیار بزرگ است که شباهتی به یک کابل بسیار قطور دارد، این عصب از ریشه‌های نخاع جدا می‌شود و به هم می‌پیوندند و عصب سیاتیک را تشکیل می‌دهند. 

وی ادامه داد: عصب سیاتیک از پشت کمر به ناحیه پاها وارد می‌شود و این مناطق را عصب‌دهی می‌کند، همچنین عمده راه رفتن و ایستادن با کمک عصب سیاتیک انجام می‌شود. 

وی تأکید کرد: اگر عصب سیاتیک را مثل یک رودخانه در نظر بگیریم و ریشه‌هایی که از نخاع جدا می‌شوند را سرچشمه‌های این رودخانه بدانیم، باید بگوییم کسانی که مبتلا به درد سیاتیک هستند، ابتدا دچار عارضه‌ای مثل آرتروز یا دیسک کمر شده‌اند که طی آن مفاصل بزرگ شده و به ریشه‌های عصبی یا همان سرچشمه‌های سیاتیک فشار می‌آورند که همین موضوع باعث ایجاد درد در تمام طول عصب سیاتیک می‌شود. 

این جراح مغز و اعصاب ادامه داد: بنابراین، درد اگر محدود به ناحیه کمر باشد، معمولا علت عضلانی یا آرتروز دارد، ولی دردی که مربوط به سیاتیک باشد، عموما با پادرد همراه است، البته باید بگوییم بعد از سر درد، عمده‌ترین مشکل در ناحیه کمر و دردهای مربوط به آن است. 

خواجوی تصریح کرد: سیاتیک رگ نیست بلکه یک عصب است و قاعدتا رگ‌‌گیری نیز فایده‌ای برای رفع دردهای مربوط به آن ندارد، بلکه برای درمان سیاتیک باید سرچشمه‌ها و علت‌های اصلی را برطرف کرد، هر چند عده‌ای ادعا می‌کنند که با رگ‌گیری می‌توان سیاتیک را درمان کرد که این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست و ریشه علمی ندارد. 

وی با بیان روش‌های درمان دردهای سیاتیکی و کمردردها گفت: بالای ۹۰ درصد کمردردها و دردهای مرتبط با سیاتیک نیاز به جراحی ندارند، البته باید ابتدا علت مشخص شود، باید بررسی کرد که نخاع و اعصاب دچار فشار هستند یا خیر و اگر تحت فشار باشند باید جراحی شوند، در غیر این صورت با فیزیوتراپی و طب فیزیکی قابل درمان است. 

وی در پایان گفت: بالای ۹۰ درصد موارد درمان سیاتیک حتی نیاز به وارد کردن یک سوزن به بدن بیمار ندارد، ولی اگر دردی موجب ضعف در ناحیه پا شده باشد و مثلا فرد نمی‌تواند دمپایی بپوشد یا دچار مشکل کنترل ادراری شده باشد، آن وقت باید به صورت اورژانسی تحت جراحی قرار گیرد. 

*** گفتنی است؛ خبرگزاری فارس در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و فراگیری دانش کافی در زمینه، پیشگیری و شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

همچنین برای بالابردن سطح خدمت‌رسانی و ارتقای سلامت در جامعه و تعامل دو سویه، مخاطبان فارس می‌توانند پرسش‌های خود را از پزشک مهمان هفته، از طریق شماره تلفن 02188911667 مطرح کرده و پاسخ‌های خود را هفته آینده، در صفحه سلامت خبرگزاری فارس دریافت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما