شناسهٔ خبر: 28876125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لزوم نقد درون گفتماني و رسيدگي به معيشت مردم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- فعالان سياسي در نهمين کنگره حزب اراده ملت ايران بر لزوم گفت وگو ،نقد و بازنگري در گفتمان اصلاحات، رسيدگي به وضعيت اقتصادي و معيشت مردم، توجه به محيط زيست و آثار پيوستن ايران به FATF تاکيد کردند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، نهمين کنگره سراسري حزب اراده ملت ايران با شعار «توسعه درون زا، مردم سالاري اجتماعي و همبستگي ملي» روز جمعه با حضور جمعي از شخصيت هاي سياسي و فعالان حزبي در کانون توحيد تهران برگزار شد.
در اين مراسم «محمود صادقي» نماينده مردم تهران در مجلس، «شهاب الدين بي مقدار» نماينده مردم تبريز، «داود هرميداس باوند» کارشناس مسائل بين الملل، «حسين راغفر» استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ، «احمد حکيمي پور» دبيرکل حزب اراده ملت و «محمد درويش» فعال محيط زيست سخنراني کردند.
در اين مراسم صادقي با بيان اين که اصلاح طلبان نياز به بازنگري در برنامه ها و راهبردهاي خود دارند، گفت: اصلاحات به جاي قدرت محوري به جامعه محوري در راهبردهاي خود نياز دارد ولي متاسفانه از دردهاي بدنه و کف جامعه غافل شده است.
وي با طرح اين سوال که مساله روز ما چيست، تصرح کرد: آيا مساله ما اصلاح طلبان سهميه اين حزب يا آن شخص در شوراي سياست گذاري اصلاح طلبان است، چرا ما از واقعيات دردها و مسائل جامعه غافل شده ايم، چه برنامه اي داشته ايم؟ خودم را مي گويم، فراکسيون اميد چه مي کند، ما براي مردم چه کرده ايم؟ ما به اين مسائل فکر نمي کنيم و دغدغه ما نيست، عدالت اجتماعي در کجاي معادلات ما قرار گرفته است؟
وي با يادآوري اين که اصلاح طلبان با يک برنامه 126 بندي با راي مردم به مجلس رفتند ولي شايد به 2 يا 3بند پرداختند، خاطرنشان کرد: به قول بعضي منتقدان، اصلاح طلبان برنامه رسيدن به قدرت دارند ولي وقتي به قدرت مي رسند برنامه اي براي عملياتي کردن آن ندارند. دغدغه ما در شهرداري اين است چه کسي باشد يا نباشد، مگر مساله ما گرفتن پست و مقام است؟ مساله ما بايد خدمت به مردم و کم رنگ کردن فاصله طبقاتي باشد.
عضو فراکسيون اميد مجلس در بخش ديگري از سخنان خود افزود: روزنامه کيهان همانند موضوع برجام شيطنت رسانه اي مي کند. مدعي هستند دولت، اصلاح طلبان يا موافقان لوايح 4 گانه مي گويند با پيوستن به FATF (گروه ويژه اقدام مالي) همه مشکلات حل مي شود و عامدانه اين موضوع را تبليغ مي کنند ولي نبايد در اين دام بيافتيم.
نماينده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: برخي مي‌خواهند پذيرش لوايح چهارگانه را برعهده يک جناح بگذارند، يادمان هست در برجام، مقام معظم رهبري از اصطلاح «نرمش قهرمانانه» سخن گفتند. اين که بعدها مسئوليت پذيرش اين توافق انکار شود، نشانگر بي صداقتي با مردم است و درحال حاضر برخي با ترفندهاي رسانه اي مي‌خواهند چنين نقشي را بازي کنند.
وي ادامه داد: قانون مبارزه با پولشويي سال 86 تصويب شد و يک سال بعد به کنوانسيون مبارزه با فساد معروف به «مريدا» پيوستيم. دوستان امنيتي‌ مي‌گويند مريدا به مراتب خطرناک تر از CFT است. شوراي نگهبان همان زمان به لايحه ايراد گرفت و مجمع تشخيص مصلحت نظام آن را تاييد کرد اما کسي سروصدا نکرد. آن موقع معاون اول قوه قضاييه به وزير اقتصاد وقت هشدار داد که چرا در اجرا تعلل مي‌کند.
** پيوستن به FATF به نفع ملت است
شهاب الدين بي مقدار نماينده مردم تبريز با تاکيد بر اين که FATF به نفع ملت است، گفت: اگر ما اين استاندارد سازي را همزمان با ساير کشورها انجام ندهيم حتي بانک ها ودولت هاي کوچک هم قادر نخواهند بود با ما کار کنند، پس چرا نوحه خوان ها ما را «يزيد» خطاب مي‌کنند و از «گندم ري» صحبت مي‌کنند؟ معلوم است از جايي که فوق قانون است هدايت مي شوند. جامعه از ما مي‌پرسند شما چرا اعتراض نمي کنيد، مجلس بايد به اين قضيه برخورد کند.
وي در ادامه به اين دوره از مجلس اشاره کرد و گفت: اگر رد صلاحيت ها نبود مجلس قوي تري داشتيم مردم به خاطر حفظ نظام و کشور پاي انتخابات مي آيند و از کساني که تاييد شده اند تعدادي را انتخاب مي‌کنند.
بي مقدار با بيان اين که تيغ شوراي نگهبان هميشه بالاي سر نمايندگان است، گفت: همين عامل باعث محافظه کاري، احساس ياس و کم کاري نماينده ها مي شود. نمايندگان وقتي به مشکلات جامعه رسيدگي مي کنند و مي خواهند در مواردي اظهار نظر کنند آنرا بالاي سرشان احساس مي‌کنند.
** مردم نگران آينده هستند
در بخش ديگر اين مراسم، داود هرميداس باوند پژوهشگر مسائل بين الملل با بيان شرايط نگران کننده کشور، گفت: اولويت ما بقاء و ارتقاء جايگاه ايران، رفاه مردم، توسعه اقتصادي و آزادي ها است.
وي افزود: جامعه اي مي تواند با معضلات و مشکلات در عرصه هاي مختلف برخورد منطقي داشته باشد که متصّف به آزادي، مردم سالاري، حقوق بشر و حکومت قانون باشد.
اين استاد دانشگاه در بخش ديگري از سخنانش به 20 ميليارد دلار قاچاق ساليانه اشاره کرد و يادآور شد: تا وقتي که تجديد نظر اساسي و ساختاري صورت نگيرد با اين وضعيت روبرو هستيم که از آثار جانبي آن مي توان به «فرار مغزها و سرمايه» اشاره کرد.
باوند با تاکيد بر اين که نگراني مردم وقتي دوچندان مي شود که نمي دانند چه خواهد شد، افزود: اميدوارم قبل از ديرشدن با «خرد سياسي» و «تعقل اقتصادي» اقدامات اساسي براي رفع مشکلات موجود ضروري است.
**شاهد اقتصاد رفاقتي هستيم
حسين راغفر استاد دانشگاه الزهرا نيز در ادامه اين مراسم با بيان اين که ما امروز شاهد شکل ‌گيري «اقتصاد رفاقتي» هستيم، خاطرنشان کرد: ساختار اقتصاد رفاقتي حافظ منافع دوستان، رفقا و حزب سياسي خود است البته فرقي نمي‌کند که چه حزبي حاکم باشد.
وي اظهار داشت: ما امروز از مرحله بحران گذشته ايم و اگر به موقع به يک مساله پرداخته نشود تبديل به مشکل مي شود و اگر به مشکل هم به موقع پرداخته نشود، تبديل به فاجعه خواهد شد.
وي در ادامه سخنان خود مشکل اقتصادي ايران را ساختاري دانست و گفت: آنهايي که تصميم مي گيرند منافع طبقات خاصي را حفظ مي کنند در واقع اصلي ترين مسئول مشکلات وعقب ماندگي هاي کشور به نظام تصميم‌ گيري برمي‌گردد که اين موضوع ريشه تاريخي هم دارد و اين سياست سالهاست که ساختار اقتصادي کنوني را حفظ و تقويت کرده است.
** گفتمان اصلاح طلبي نيازمند بازنگري است
احمد حکيمي پور دبيرکل حزب اراده ملت نيز گفت: «تبر نامرئي» که بلافاصله پس از پيروزي انقلاب، نيروها را از هم جدا و دايره را تنگ تر کرد باعث شده است کشور از ظرفيت هاي بزرگي بي نصيب شود و کماکان اين روند ادامه دارد.
وي افزود: مسائل کشور هرچه هست، کم يا زياد به همه ما برمي‌گردد؛ معتقديم ايران ظرفيت و سرمايه غني و قوي دارد که مي توان با آن از مشکلات عبور کند منتها بايد همه جوانب را در نظر گرفت.
دبيرکل حزب اراده ملت ادامه داد: بايد بستري فراهم شود همه دلسوزان کشور از هر طيف و جرياني که ايران را قبول دارند و دنبال عظمت آن هستند در چارچوب قانون و نظام مستقر، توان و استعداد شان براي اداره کشور به کار گرفته بگيرند.
حکيمي پور به قانون ممنوعيت به کارگيري بازنشستگان اشاره کرد و گفت: چه ضرورتي دارد دوستان اصلاح‌طلب در مجلس دنبال طرح دو فوريتي باشند تا بعضي ها از اين قانون معاف شوند، اين صورت خوشي ندارد.
وي خاطرنشان کرد: گفتمان اصلاح طلبي نيازمند بازنگري است، بايد گفت وگوي درون جرياني شکل بگيرد و براي اتحاد و انسجام از خودمان شروع کنيم و آن را به عموم جامعه تسري دهيم.
**نبايد به سمت توسعه آب محور مي رفتيم
در ادامه، محمد درويش فعال محيط زيست با يادآوري مشکلات پديد آمده به دليل بي توجهي به محيط زيست خوزستان، گفت: استاني که بزرگ ترين توليد کننده محصولات کشاورزي است و بيشترين ميزان سرمايه گذاري نفت و گاز، منطقه آزاد اروند و 33 درصد آب هاي سطحي کشور را در اختيار دارد چرا کسي حاضر نيست در آن زندگي کند؟ آنهايي که مي‌گويند اقتصاد مهم تر از محيط زيست است آزمايشگاه خوزستان را ببينند که چه بلايي سر ما آورده است.
اين فعال محيط زيست يادآور شد: ما که مي‌توانيم با اين تحريم‌هاي بي‌رحمانه «کيک زرد» بسازيم چرا نتوانستيم سلول هاي «فتوولتانيک» به اندازه کافي توليد کنيم و چرا به سمت توسعه اي رفتيم که به شدت «آب محور» است و وابستگي معيشتي را به منابع آب و خاک افزايش داديم.
درويش با بيان اين که نتوانستيم آموزه ها و دغدغه هاي محيط زيستي مان را به شکلي جذاب و ملموس به حاکمان و دولتمردان قدرت سالاران منتقل کنيم، افزود: براي همين است که هنوز فکر مي‌کنيم اگر به محيط‌ زيست بها دهيم يعني جلوي اشتغال و توسعه را گرفته ايم.
وي اظهار داشت: کشوري که در محدوده عرض 35 تا 40 درجه نيمکره شمالي قرار گرفته است نبايد شعارش خودکفايي در کشاورزي باشد، اين خطاي بزرگ و راهبردي است ما نبايد به سمت افزايش وابستگي معيشتي به منابع آب و خاک حرکت کنيم بلکه بايد شعارمان تامين امنيت غذايي باشد و آن را از طريق پول تامين بکنيم.
سيام**3202**2021**1336
انتهاي پيام /*

نظر شما