شناسهٔ خبر: 28876111 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هزاران تن از مخالفان برگزیت در مرکز لندن تظاهرات کردند

لندن – ایرنا – ده‌ها هزار تن از مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روز شنبه، در خیابان‌های مرکزی شهر لندن دست به تظاهرات زده و خواستار برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این بزرگ‌ترین حرکت اعتراضی علیه برنامه دولت محافظه‌کار «ترزا می» در مذاکرات برگزیت به شمار می‌رود.
در این تظاهرات که از سوی پویش'رأی مردم' سازمان‌دهی شد، شرکت‌کنندگان پس از تجمع در خیابان «پارک لین» در مرکز لندن به سمت میدان پارلمان راهپیمایی کردند.
شماری از رهبران احزاب سیاسی، اتحادیه‌های صنفی، دانشجویی، نمایندگان مجلس و شهردار لندن نیز در این تظاهرات شرکت کردند. آن‌ها قرار است در پایان این مراسم در میدان پارلمان به ایران سخنرانی بپردازند.
همچنین تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی، جوانانی بودند که به دلیل پایین بودن سن شان در سال 2016، قادر به شرکت در همه ‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نبودند. آن‌ها در این حرکت اعتراضی حاضر شدند تا آمادگی خود را برای شرکت در همه‌پرسی مجدد اعلام کنند.
هیلاری دانشجوی سال سوم دانشگاه بریستول به ایرنا گفت:من سه روز برای امکان شرکت درهمه‌پرسی سال 2016 کم داشتم.اما اگر همه‌ پرسی دوباره برگزار شود، صدایم را به گوش مسئولین می‌رسانم.
گزارش‌ها حاکی است تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های شمال انگلیس و مناطق دور اسکاتلند برای شرکت در این حرکت اعتراضی از روز گذشته (جمعه) راهی لندن شده و شب را در مهمانخانه‌های لندن گذرانده‌اند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعارنوشته و پارچه نوشته‌هایی را در اعتراض به برنامه دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و حمایت از ادامه عضویت در این اتحادیه در دست داشتند. آن‌ها همچنین در شعارهای خود اعلام کردند که مذاکرات برگزیت توسط دولت «می» پایانی ندارد و این مساله کشور را در برزخ قرار داده است.
نخست‌وزیر انگلیس تیرماه گذشته برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را رونمایی کرد که براساس آن، این کشور قصد دارد تا در دوره پسا برگزیت به تمام مقررات تجاری این نهاد درباره کالا پایبند بماند، تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد.
بااین‌حال این طرح ازسوی احزاب سیاسی در داخل موردانتقاد قرار گرفت و اعتراض‌ها تا حدی پیش رفت که دو تن از وزرای دولت ازمقام خود کناره‌ گیری کرده و ادعا کردند که رؤیای برگزیت در مسیر مرگ تدریجی قرار دارد.
از سویی، اختلاف‌ها میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر آینده مرزی دو ایرلند در دوره پسا برگزیت حل‌نشده است. اروپا برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت میان ایرلندشمالی که جزئی از قلمرو انگلیس به شمار می‌رود و جمهوری ایرلند، در دوره پسا برگزیت طرح موسوم به بک استاپ را پیشنهاد کرده است. بر اساس این طرح ایرلند شمالی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای دوره موقتی همچنان عضو اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی می‌ماند. با این‌حال انگلیس این طرح را برخلاف تمامیت ارضی و تعرض به قلمرو خود می‌داند.
تابستان گذشته انگلیس طرح دیگری مبنی بر تعمیم طرح بک استاپ به‌کل این کشور را مطرح کرد که به‌رغم موافقت کلی اروپا، عنوان شد که زمان زیادی برای رسیدن به توافق درباره جزئیات این طرح وجود ندارد.
«می»پنجشنبه گذشته پس از شرکت در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل از احتمال تمدید «دوره انتقال» پسا برگزیت برای حل‌وفصل اختلافات باقی‌مانده میان این کشور و اتحادیه اروپا خبر داد.
دوره انتقالی، زمانی است که پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور به‌رغم نداشتن نقشی در نهادهای اروپایی، همچنان به قوانین اروپا پایبند خواهد ماند. بر اساس گزارش‌ها، این دوره در حدود دو سال در نظر گرفته‌شده است.
نخست‌وزیر انگلیس در ادامه اظهاراتش یادآور شد که در صورت تمدید دوره انتقالی، بحث بر سر چند ماه است و تلاش‌ها در جهت آن صورت خواهد گرفت که نیاز به تمدید آن نباشد.
بااین‌حال طرفداران برگزیت در داخل نگران هستند که اتحادیه اروپا با استفاده از ترفندهای قانونی، بخواهد انگلیس را در اتحادیه نگه دارد و برگزیت در عمل محقق نشود.
نایجل فاراژ رهبر اسبق حزب دست راستی یوکیپ و از طرفداران سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هشدارداده است که باتمدید دوره انتقالی، فاصله کمی تا انتخابات پارلمانی انگلیس باقی می‌ماند و محافظه‌کاران از این مساله برای پیروزی در انتخابات سوءاستفاده خواهند کرد.
او همچنین سوء مدیریت نخست‌وزیر در تعیین شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را عامل سرگردانی این کشور طی دو سال گذشته دانست و تصریح کرد: مشکل برگزیت «ترزا می» است.
اظهارات او در کنار فشار سایر احزاب سیاسی در داخل، ادامه سکان‌داری «می» به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس را با چالش جدی مواجه کرده است. درحالی‌که انگلیس قصد دارد تا پایان ماه مارس میلادی به‌صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج شود، کارشناسان احتمال برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت و یا انتخابات زودهنگام پارلمانی را در این مدت رد نمی‌کنند.
اروپام ** هـ ن **1590

نظر شما