شناسهٔ خبر: 28876089 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

محافل صهیونیستی: امید تل آویو به بن سلمان نقش برآب شد

تهران – ایرنا- پایگاه خبری خلیج آنلاین امروز شنبه با اشاره به قتل خشونت آمیز روزنامه نگار سعودی و موقعیت متزلزل محمد بن سلمان، تاکید کرد که این امر بر حمایت عربستان از پرونده معامله قرن اثر منفی می گذارد و امیدهای تل آویو را به ولیعهد سعودی نقش بر آب می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش امروز شنبه پایگاه خبری 'خلیج آنلاین'، رسانه های صهیونیستی با ابراز نگرانی از سرنوشت بن سلمان خاطرنشان کردند که ممکن است قتل 'جمال خاشقچی' بر وعده های عربستان به رژیم اشغال گر در خصوص 'معامله قرن' تاثیر منفی بگذارد.
در همین راستا 'حیزی سیمنتف' تحلیل گر صهیونیست در امور عربی به تلویزیون این رژیم گفت:'بن سلمان اکنون مانند شخصی بی مسؤولیت، نادان و مجنون به نظر می رسد'.
در همین راستا 'شیمریت مئیر' کارشناس صهیونیست امور عربی در گفت و گو با روزنامه 'یدیعوت آحرونوت' با انتقاد از مواضع بن سلمان، تاکید کرد:'ولیعهد عربستان فکر می کند که اقتصاد آزاد می تواند هم راستا با حکومت استبدادی باشد. او در مقابل دشمنان خود از جمله ثروتمندان فاسد، عموزادگان رقیب تاج و تحت، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران منتقد مانند خاشقچی از قدرت و زور بی حد و مرز استفاده می کند تا بتواند دشمنان خود را سرکوب کند'.
وی با تاکید بر این که در این شرایط دیگر نیروی محرکی وجود دارند که پرونده 'معامله قرن' را به فلسطینیان تحمیل کند، در ادامه افزود: بن سلمان از این اقدامات بیشتر ضرر می کند تا سود. بی فکری های او ثبات عربستان را تهدید می کند.
این کارشناس صهیونیست در ادامه افزود: شاید بن سلمان زیاد فیلم آمریکایی می بیند یا زیاد بازی رایانه ای می کند اما بی تجربه گی او باعث شده که نتواند تحولات رسانه ای را به شکل درست ارزیابی کند و ما امروز شاهد سقوط وی هستیم.
از سوی دیگر 'ایال زیسر' پروفسور دانشگاه تل آویو در مقاله خود در روزنامه 'اسرائیل هیوم' ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بن سلمان نوشت: همگان از دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی بهت زده شدند و این موضوع چهره روشنفکر رهبر عربستان را به طور کامل مخدوش کرد و صلاحیت مردی را که می خواهد رهبری عربستان را به عهده به گیرد، زیر سوال برد. همان طور که در موارد دیگر مانند جنگ یمن و بازداشت 'سعد الحریری' نخست وزیر لبنان هم بی فکر و بی درایتی وی ثابت شده بود.
وی با اشاره به این که بن سلمان با قتل خاشقچی با آتش بازی کرد، در ادامه تاکید کرد : کسی که مدعی روشنفکری است دست کم باید به بخشی از ارزش های اخلاقی پایبند باشد و قواعد بازی را بداند و مهم تر این که باید دوراندیش باشد اما آنچه در کنسوگری عربستان در ترکیه رخ داد خلاف همه این موضوعات را نشان می دهد.
در همین راستا 'آرون نهاری' تحلیل گر امور بین المللی در پایگاه صهیونیستی 'واللا' با بیان ناامیدی از بن سلمان خطاب به وی گفت : تو کسی را نداری که به قتل خاشقچی متهم کنی. تو وجهه نظام بودی و عربستان تنها کشوری است که در آن ولیعهد بیش از پادشاه در جریان امور است و تو کشور را مدیریت می کنی و تصمیم گیرنده هستی... دست کم دنیا چنین فکر می کند.
وی در ادامه خطاب به بن سلمان می گوید: تو غرب را قانع کردی و اعتباری بدست آوردی اما آن را به سرعت از بین بردی و وقتی که بی اعتمادی به وجود می آید، دیگر راه بازگشتی نیست.
خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است.
وی سردبیر پیشین روزنامه دولتی 'الوطن' و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در سلسله مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.
دولت سعودی امروز روز 20 اکتبر (28 مهر) پس از 18 روز انکار، رسما اعتراف کرد که خاشقچی ددر داخل کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده است.
خاورم**3224

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما