شناسهٔ خبر: 28876025 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

بررسی ایجاد سامانه مسیر یاب طبق منافع شهر و شهروندان:

از مدیریت زمان تا جذابیت سفر با حمل و نقل عمومی

مدیریت زمان موضوعی است که در اولویت کارهای شهر های پیشرفته دنیا قرار دارد و گرداگرد این موضوع است که دخالت تکنولوژی روز به روز در زندگی بشر بیشتر می شود و هر روز شاهد ابداع سامانه ها و اپلیکیشن های مرتبط به این امر هستیم و چه خوب که مدیریت زمان با حمل و نقل عمومی محقق شود.

صاحب‌خبر -

 

دیر زمانی نیست که اپلیکیشن های مسیر یابی مورد استفاده کاربران در شهر تهران قرار گرفته که مورد استقبال هم واقع شده است. امروزه بسیاری از رانندگان چه به صورت خودروهای شخصی و چه تاکسی ها از این نرم افزار ها استفاده می کنند که کارکرد آنان در جهت یافتن بهترین مسیر با کمترین ترافیک است. این در حالی است که کارشناسان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پی آن هستند تا نرم افزاری ایجاد شود که علاوه بر مسیر یابی صحیح امکان یافتن نزدیک ترین ایستگاه حمل و نقل عمومی و نیز رسیدن نزدیک ترین وسیله حمل و نقل عمومی را به کاربران اطلاع دهد تا عاملی در جهت ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و مدیریت زمان شود. بررسی این موضوع در دستور کار کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز قرار دارد بر همین اساس پایگاه خبری شورا این موضوع را با تعدادی از کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک در میان گذاشته است.

محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره می گوید: با ایجاد نرم افزار جامع مسیر یاب شهروندان علاوه بر اطلاع لحظه ای از ترافیک معابر امکان زمان سنجی رسیدن به ایستگاه های حمل و نقل عمومی و نیز زمان رسیدن ناوگان حمل و نقل به ایستگاه ها را خواهند داشت.

او تهیه یک نرم افزار جامع مسیر یاب در حوزه حمل و نقل را از ضروریات ترافیک امروزه کلان شهرها می داند و تاکید دارد در کمیسیون عمران و نیز معاونت حمل و نقل شهرداری در پی تحقق این موضوع هستیم .

کرونی در ادامه خاطر نشان می سازد: شاید این سوال در ذهن متبادر شود که چنین نرم افزار هایی در حال حاضر وجود دارد ولی ما به دنبال نرم افزاری هستیم که علاوه بر دارا بودن مزایای آن ها بتواند دسترسی شهروندان به شبکه حمل و نقل عمومی را نیز پوشش دهد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در توضیح این امر می افزاید: در حال حاضر نرم افزار های موجود ترافیک معابر و نیز مسیر های دسترسی به مقصد را در اختیار شهروندان قرار می دهند حال آنکه ما به دنبال این هستیم که دسترسی به حمل و نقل عمومی و ایستگاه های آن نیز در اختیار شهروندان باشد و این اولویت اصلی ما است.

او می گوید: از طرفی معاونت حمل و نقل و ترافیک با توجه به دوربین های کنترل ترافیک که در اختیار دارد می توانمد گزارش آنلاین ترافیک را در اختیار شهروندان قرار دهد.

کرونی هدف دیگر از مسیریابهای شهری را گسترش حمل ونقل و عمومی و افزایش میزان استفاده از آن می داند و می گوید: بدین صورت که شهروند بداند از ایستگاه مترو تجریش از چه طریق و با کمترین زمان ممکن می تواند با استفاده از حمل و نقل عمومی به مقصد برسد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه تاکید دارد: موضوع دیگر زمان رسیدن ناوگان حمل و نقل عمومی به ایستگاه های در دسترس است یعنی ما در این نرم افزار های مسیر یاب علاوه بر آنکه به کاربر نزدیکترین ایستگاه را اعلام می کنیم زمان رسیدن ناوگان را نیز برای او به نمایش می گذاریم که بدین صورت مدیریت واقعی زمان برای کاربران فراهم خواهد شد.

محمد علی کرونی هدف دیگر را تشریح می کند و می گوید: زمانی که مسافر از سکوی ایستگاه مترو پیاده می شود تا رسیدن به سطح خیابان نیز سنجیده می شود تا کاربر بداند چه زمانی را صرف این منظور می کند.

دبیر کمیسین عمران و حمل و نقل شورا ادامه می دهد: در این مسیر یاب ها اطلاعات حرکت مد های حمل و نقل عمومی نظیر مترو ، اتوبوس و همچنین تاکسی ها به عنوان مکمل از طریق جی پی اس ها در اختیار کاربران قرار می گیرد.

کرونی خاطر نشان می سازد: هم اکنون در حال تهیه طرح مطالعاتی این مهم هستیم و امیدواریم به زودی محقق شود و با تحقق این امر شاهد مدیریت واقعی زمان در سفر های درون شهری خواهیم بود.

رزم آزما از اولین مدیران مرکز کنترل ترافیک سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز معتقد است ایجاد چنین نرم افزار هایی بسیار مناسب است اما آنچه سبب بی میلی به حمل و نقل عمومی شده است نبود این سامانه نیست.

او دراین باره معتقد است: وجود این اپلیکیشن ها تاثیر گذار خواهد بود اما نه به طرز چشمگیر. مشکل اصلی در حمل و نقل عمومی فرسودگی ناوگان به ویژه در حوزه اتوبوسرانی و مترو است.

به گفته رزم آزما امروز شهروندان از روی استیصال از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند نه از روی علاقه علت هم آن است که در 10 سال گذشته ناوگان حمل و نقل عمومی معطل بین جنگ دولت و شهرداری مانده و همچنان به انتظار نوسازی مانده است.

این کارشناس حمل و نقلی در ادامه سخنانش تاکید دارد که در زمان ورود اتوبوس های بی آر تی شهروندان از آن استقبال کردند اما امروز قریب به 10 سال از سن اتوبوس ها می گذرد و این اتوبوس ها مستهلک شده اند. آیا اتوبوس های نو جایگزین شده اند؟ در مترو نیز همین مشکل موجود است.

رزم آزما می گوید: البته در سالهای قبل اقداماتی در جهت ایجاد سامانه هایی مشابه در اتوبوسرانی و تاکسیرانی شده بود و با تلفیق آنها و ایجاد سامانه مذکور یقینا می توان به بهبود مدیریت زمان امید بست.

امیر روحی کارشناس ترافیک نیز اطلاع رسانی و آگاهی از مسیر و نحوه حرکت و زمان رسیدن وسایل حمل و نقل عمومی را اولین گام در جهت همه گیر شدن آن می داند ولی وی معقتد است ایجاد چنین نرم افزار هایی باید از سوی بخش خصوصی باشد.

به هر روی امروز اطلاع از زمان حرکت وسایل حمل ونقل عمومی، مسیر حرکت و محل توقف عاملی مهم در استفاده از این وسایل است اما این نکته نیز باید در نظر داشت قبل از ایجاد چنین نرم افزار های می بایست عامل سخت افزار آن و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز در نظر داشت.

مهدی شاهواری / خبرنگار

 

نظر شما