به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزشوپرورش شهر تهران، به نقل از ایلنا، این خبرگزاری به تهیه گزارشی از راهاندازی اولین مدرسه دخترانه اوتیسم در تهران پرداخته است. اتیسم یک تفاوت است نه یک بیماری و باید آن را بهخوبی شناخت تا بتوان به بچههای اتیسمی بهتر کمک کرد. مسائل آموزشی و تحصیلی یکی از نیازهای اساسی این افراد است که باید در این راستا بهمنظور کمک به آنها و خانوادههایشان گامهای مؤثری برداشته شود. سازمان مدارس استثنایی آموزشوپرورش در این زمینه اقداماتی انجام داده که تأسیس مدرسه فرشتگان آسمانی یکی از آنها است. تاکنون مدارس اتیسم مختص دختران وجود نداشت و این دانشآموزان در کنار دیگر دانشآموزان تحصیل میکردند، اما برای اولین بار مدرسه اتیسم دختران افتتاح شد.
افتتاح اولین مدرسه دخترانه اوتیسم در تهران
گرچه مدرسه فرشتگان آسمانی باوجود ۳۸دانشآموز افتتاح شد، اما تعداد دانشآموزان آن در حال افزایش است، زیرا ثبتنام در مدرسه کماکان ادامه دارد، البته این در حالی است که مدرسه مذکور کلاس و معلمان کافی برای تأمین دانشآموزان بیش از این را ندارد و آموزشوپرورش هم همچنان دانشآموزان دختر اتیسمی را به این مدرسه معرفی میکند.
با توجه به اینکه تعداد دانشآموزان رو به افزایش است، آموزشوپرورش طبیعتاً باید به ازای هر سه دانشآموز یک معلم به این مدرسه معرفی کند. نکته مهم دیگر فضای آموزشی کافی برای دانشآموزان اتیسمی است، اگر تعداد آنها افزایش یابد، باید بهناچار میان کلاسها تیغه کشیده شود و هر کلاس به دو یا سه کلاس دیگر تقسیم شود تا بتوان دیگر دانش آموزان را در آن جای داد. ضمن اینکه پیشازاین در مدرسه مذکور دانشآموزان ناشنوا و اتیسم در کنار یکدیگر درس میخواندند، اما حالا کلاسهای این دانش آموزان از یکدیگر جداشده است، درحالیکه گویا یادگیری بچههای اتیسم در کنار دانشآموزان ناشنوا مؤثرتر بوده است.
سختی کار معلمان اوتیستیک زیاد است و نیاز به توجه بیشتری دارند
محسن غفوریان (معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی وزارت آموزشوپرورش) با اشاره به امکاناتی که در این مدارس ایجادشده است، گفت: خدماتی که در مراکز آموزشوپرورش استثنایی داده میشود؛ خدمات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیتبدنی است که بهتناسب فضای آموزشی ارائه میشود. در این میان برای دانشآموزان طیف اتیسم نیز خدمات آموزشی و توانبخشی را ارائه میدهیم. خدمات توانبخشی از طریق نیروهایی که بهصورت گفتار درمانگر یا کار درمانگر هستند، در سطح مدارس ارائه میشود، اما درجاهایی که نیروی توانبخشی نداشته باشیم، بر اساس اعتباراتی که در اختیارمان گذاشتهاند، والدین میتوانند این خدمات را از سایر مراکز دولتی یا غیردولتی دریافت کنند.
وی با اشاره بهسختی کار معلمان مدارس استثنایی گفت: هر پنج سال کارِ رضایتبخش معلمان مدارس استثنایی برابر با شش سال کار دیگر معلمان محسوب میشود و به نسبت سایر معلمان هم از سختی کار متناسب با شغلشان بهرهمند میشوند. از سختی کاری که همکارانمان میگیرند، بهخصوص در بخش اتیسم خیلی راضی نیستیم و تلاشهای زیادی را انجام میدهیم تا بتوانیم سختی کار این همکاران را افزایش دهیم.
غفوریان اعلام کرد: طرح و برنامهای برای سختی کار این معلمان در حال آماده شدن است تا به سازمان امور استخدامی بدهیم تا اگر موردقبول قرار گرفت آن را عملیاتی کنیم.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی وزارت آموزشوپرورش گفت: سیاست سازمان آموزشوپرورش استثنایی و وزارت آموزشوپرورش بر اساس سند تحول بنیادین ایجاد فرصتهای برابر آموزشی است. سیاست ما این است؛ شرایطی را فراهم کنیم که همه دانشآموزان ما با انواع معلولیتی که دارند در نزدیکترین مدرسه محل سکونتشان تحصیل کنند.
بیش از ۱۰۰دانشآموز طیف اتیسم در مدارس عادی تحصیل میکنند
وی تصریح کرد: حضور دانش آموزان ویژه در مدارس عادی نیازمند الزاماتی است که این الزامات از مناسبسازی فضای آموزشی تا آموزش معلمان و همینطور انعطاف در برنامه درسی آنها است. در حال حاضر بیش از ۶۵هزار دانشآموز با نیاز ویژه در کشور داریم که در مدارس عادی تحصیل میکنند. همچنین در حال حاضر بیش از ۱۰۰دانشآموز در طیف اتیسم داریم که در مدارس عادی تحصیل میکنند.
تغییر نگرش جامعه نسبت به کودکان اتیستیک در اولویت
وی ادامه داد: موضوعی که در سازمان در دستور کارداریم، این است که نگرش جامعه را نسبت به این افراد در بیرون از مدرسه از آموزش والدین تا همهکسانی که بهنوعی با این بچهها ارتباط دارند را تغییر دهیم.
ذولفعلی (معلم پایه اول و پنجم مدرسه دخترانه اتیسم) با اشاره شرایط کار خود به خبرنگار ایلنا گفت: بزرگترین سختی کار با بچههای اتیسم این است که واکنش بسیار ضعیفی نسبت به آموزش از خود نشان میدهند، یعنی ممکن است که من بهعنوان معلم موضوعی را طی یک ماه به آنان آموزش دهیم، اما جواب نگیرم، زیرا بزرگترین مشکل بچههای اتیسم گفتار است و چون گفتار ندارند، ما از آنها بازخورد نمیگیریم به همین دلیل خواهناخواه دچار استهلاک ذهنی میشویم و فکر میکنیم این ما هستیم که نتوانستیم کارمان را بهخوبی انجام دهیم.
معلم مدرسه دخترانه اتیسم ادامه داد: این قضیه در پدر و مادرهای بچههای اتیسم هم وجود دارد، به این صورت که پدر و مادر مدتها روی یک قضیه کار میکنند، ولی پاسخ نمیگیرند و همین باعث میشود که آنها دچار استیصال شوند؛ بنابراین همین امر موجب خستگی پدر و مادرها میشود. این خستگی در پدر و مادرهای بچههای اتیسم خیلی زیاد است، حتی خیلیها به لحاظ روحی خستهاند و افسردگی دارند بهطور کل در میان مادران بچههای اتیسم مادران افسرده زیادی وجود دارد، این قضیه هم به لحاظ تحقیقاتی ثابتشده است. ازنظر من هم علت اصلی این افسردگیها و ناامیدیها بازخورد خوب نگرفتن از سوی بچههای اتیسم است، زیرا پد و مادر احساس میکنند که ایراد از آنهاست چون نتوانستند به فرزندشان آموزش دهند.
افسردگی یکی از آثار کار با کودکان اتیستیک
ذولفعلی اضافه کرد: من در سال گذشته حتی از این مسئله افسرده شده بودم و دائم در خوابوبیداری فکر میکردم باید این هفته با بچهها چهکار کنم، چون کاری که این هفته انجام دادم، جواب نداده و سعی میکردم روز بعد یک روش جدید را امتحان کنم. من آنقدر روی بچههایم آزمونوخطا میکردم تا به نتیجه برسم و همواره راههای مختلف را امتحان میکردم تا به جواب برسم.
مقاومت زیاد کودکان اتیستیک در برابر یادگیری
این معلم بابیان اینکه بچههای اتیسم مقاومت یادگیری دارند، گفت: برخی از دانشآموزان نمیخواهند درس یاد بگیرند ازاینرو معلم وظیفهدارند این دیوار مقاومت را بشکند. من در حال حاضر سه دانشآموز دارم که پایه اول و پنجم کتاب عادی هستند، یعنی با کتاب عادی به آنها آموزش میدهم. اگر این بچهها تعدادشان به چهار نفر میرسید، من نمیتوانم به آن آموزش دهم.
ذولفعلی معلم پایه اول و پنجم مدرسه فرشتگان آسمانی مختص دانش آموزان اتیسم دختر گفت: حداکثر تعداد دانشآموزان در این کلاسها۶تا ۷نفر هستند، البته اگر این تعداد بیشتر نشود، زیرا متأسفانه ثبتنام کماکان ادامه دارد و از طرفی تعداد بچههای اتیسم رو به افزایش است.
هر کودک اتیسم معادل 10 بچه عادی است
صفرعلی زاده (مدیر مدرسه فرشتگان آسمانی مختص دانش آموزان دختر اتیسم) اظهار کرد: هر کودک اتیسم معادل ده بچه عادی است، یعنی در یک کلاس سه نفره گویی ۳۰دانشآموز عادی دارد.
وی ادامه داد: در هر کلاس علاوه بر هر معلم ثابت یک معلم کمکی هم داریم. در اینجا یک سری از بچههای اتیسمی داریم که بهره هوشی عادی دارند، یعنی رنج نرمال هستند و همان کتابهایی که در مدارس عادی به دیگر دانش آموزان درس داده میشود به اینها هم آموزش داده میشود یک سری دانش آموزان اتیسم هم کمتوان ذهنی هستند و کتابهای خاص خود رادارند.
صفرعلی زاده با اشاره به مشکلات بچههای اتیسم گفت: اکثر بچههای اتیسم خودزنی و مشکلات خاص خودشان رادارند و به خاطر واکنشهایی که به محیط اطرافشان دارند، این مسئله به وجود میآید. ما خیلی در این زمینه از والدین انتظار نداریم، زیرا میدانیم که کنترل بچههای اتیسم بسیار دشوار است. متأسفانه بچههای اتیسم هیچ آینده روشنی ندارند ازاینرو والدین آنها با افسردگی دستوپنجه نرم میکنند.
این مدیر مدرسه بیان کرد: در این مدرسه حدود ۴۰دانشآموز داریم و قرار است که دوباره اضافه شوند. نیروی معلم را هم خود آموزشوپرورش تأمین خواهد کرد. البته امسال از نیروهای بازنشسته نیز بهصورت حقالتدریس استفاده کردیم که خیلی اتفاق خوبی بود، چون اینها بسیار باتجربه بودند. علاوه بر این بهتر است برای سختی کار این معلمان شرایط بهتری در نظر گرفته شود تا آنها برای ادامه کار انگیزه داشته باشند.
نظر شما