شناسهٔ خبر: 28874345 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

روایت مقام سعودی از خفه کردن خاشقجی در کنسولگری

فارس : یک مقام سعودی که خواست نامش فاش نشود، به یک روزنامه آمریکایی گفته که تیم اعزامی ریاض به کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه، «جمال خاشقچی» را خفه کرده است.

صاحب‌خبر -

بعد از گذشت ساعاتی پس از اعتراف رسمی ریاض به کشتن «جمال خاشقچی»، یک مقام مطلع عربستان سعودی که خواست نامش فاش نشود، به جزئیات تازه‌ای از نحوه قتل این روزنامه‌نگار منتقد اشاره کرد.

طبق گزارش «نیویورک تایمز»، یک «مقام مطلع سعودی» درباره پرونده قتل خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول مدعی شده که تیم اعزامی ریاض به ترکیه این روزنامه‌نگار را خفه کرده است.

پیش‌تر یک مقام «ارشد سعودی» که اشاره‌ای به نامش نشده، روایتی درباره کشتن خاشقچی در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داده بود. به ادعای این مقام ناشناس، «محمد بن سلمان هیچ اطلاعی از این عملیات خاص (علیه خاشقچی) نداشته و مطمئناً دستوری برای ربودن یا قتل هیچ کسی صادر نکرده است».

وی همچنین ادعا کرده جسد خاشقچی تحویل یک «هماهنگ‌کننده محلی» شده و اینکه در حال حاضر کجاست، مشخص نیست.

بعد از رویترز، این بار نوبت روزنامه نیویورک تایمز بود تا آن هم گزارشی درباره ادعاهای یک مقام مطلع عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی را منتشر کند.

در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: «برای اولین بار یک مقام مطلع سعودی درباره مدیریت وضعیت کنونی به روایت پادشاهی در خصوص تحولات منجر به مرگ آقای خاشقچی اشاره کرد».

به گفته این مقام که خواستار عدم افشای نامش شده، یک دستور کلی در عربستان سعودی برای بازگرداندن مخالفان ساکن خارج از کشور وجود دارد.

مقام ناشناس عربستان سعودی تاکید کرد، «وقتی کنسولگری استانبول گزارش داد که آقای خاشقچی دوم اکتبر برای گرفتن سند ازدواجش به آنجا می‌رود، ژنرال (احمد) العسیری یک تیم متشکل از ۱۵ مرد را برای مواجه شدن با او تعیین کرد».

در پی اذعان رسمی عربستان سعودی به مرگ «جمال خاشقچی» شماری از مقامات دستگاه اطلاعاتی این کشور برکنار شدند و ملک سلمان نیز دستور تشکیل یک کمیته به ریاست پسر ولی‌عهدش برای بازسازی ساختار دستگاه اطلاعات کل این کشور را صادر کرد.

«احمد العسیری» ریاست دستگاه اطلاعاتی عمومی ( سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی) از جمله افراد برکنار شده است و پیش‌تر برخی رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که ریاض در تدارک برای مقصر شناختن او در قتل خاشقچی است.

طبق اعلام منبع سعودی در گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز، «ماهر عبدالعزیز مطرب» یکی از اعضای تیم اعزامی به استانبول بوده است، کسی که در بسیاری از سفرهای خارجی همراه ولی‌عهد عربستان بود.

به ادعای این منبع، مطرب که سابقه کار به عنوان مامور امنیتی سفارت ریاض در لندن را داشته، خاشقچی را شخصا می‌شناخت و به همین دلیل به کنسولگری اعزام شد.

این مقام ناشناس عربستان سعودی همچنین ادعا کرده که دستور برای بازگرداندن خاشقچی، «بد تفسیر شد» و بعد از حضور او در کنسولگری به درگیری انجامید.

وی گفت: «وقتی آقای خاشقچی افراد اعزامی (تیم ۱۵ نفره اعزامی) را دید، تقابل شروع شد. او سعی کرد فرار کند و آنها او را متوقف کردند و در این بین مشت‌هایی رد و بدل شد. آقای خاشقچی فریاد می‌زد، یکی از مردان او را در گوشه‌ای گیر انداخت و با فشار به گلویش او را خفه‌ کرد».

اظهارات مقام‌ها و رسانه‌های عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی در حالی مطرح شده که آنها پیشتر ادعا کرده بودند این روزنامه‌نگار کنسولگری استانبول را ترک کرده و آنها خبری درباره سرنوشت او ندارند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما