شناسهٔ خبر: 28874228 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان خبر داد

افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان در هفته جاری/تربیت سراستادان هنری، رسالت اصلی دانشگاه

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با بیان اینکه هدف اصلی این دانشگاه تربیت سراستادانی در حوزه هنر است از افتتاح رسمی این دانشگاه در روز دوشنبه، 30 مهرماه سال جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بهمن نامور مطلق امروز شنبه در نشست خبری آئین گشایش دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: قرار است این دانشگاه در سه حوزه "نگارگری و هنرهای وابسته"، "خوشنویسی" و "صنایع دستی" به فعالیت بپردازد.

وی با بیان اینکه احتمالا این دانشگاه از بهمن سال جاری اقدام به جذب دانشجو می‌کند، گفت: اگر بهمن ماه این امکان فراهم نشود، از مهرماه سال آتی جذب دانشجو در این دانشگاه را آغاز می‌کنیم.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان یادآور شد: ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که سرزمین دانشگاه و هنرهاست. قدیمی‌ترین دانشگاه در یونسکو به اسم جندی شاپور ثبت شده است. ما در حوزه دانشگاه همیشه خلاق و مولف بوده‌ایم. همچنین تمدن ما تمدنی دانشگاه ساز است.

وی ادامه داد: متاسفانه با حضور مدرنیته در ایران ما مولف بودنمان را در بسیاری از حوزه‌ها از جمله دانشگاه از دست داده‌ایم. تقلید ساختار دانشگاه‌های غربی گرچه دستاوردهای قابل تقدیری داشته اما نواقصی نیز داشته است.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان تصریح کرد: دانشگاه استاد فرشچیان برای رفع یکی از حلقه‌های گمشده نظام آموزشی ما تاسیس می‌شود. هنرمندان ما سال‌هاست که نسبت به تضعیف هنرهای ما شکایت دارند. بسیاری از امارات باستانی ما امروزه مرمت گر خوب و هنرمند ندارد.

وی ادامه داد: خلق هنر ما دچار وقفه‌هایی شده است و به همین جهت ما نیازمند تغییر ساختار آموزشی بودیم تا بتوانیم هنرمند خلاق، مولف و حکیم تربیت کنیم. به همین جهت طرح این دانشگاه 20 سال پیش در فرهنگستان هنر رقم خورد و طرح اولیه آن نوشته شد سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم منتقل شد.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان افزود: کلیاتی که از طرف فرهنگستان تنظیم شده بود مورد تصویب قرار گرفت اما در دولت نهم و دهم طرح این دانشگاه به فراموشی سپرده شد و دوباره در دولت یازدهم مطرح شد و در نهایت موجب آن شد که نهادهای مختلفی برای تاسیس آن داوطلب شوند. یکی از این نهادها میراث فرهنگی بود اما چون شرایط فراهم نبود اجرای آن به تعویق افتاد.

نامور اضافه کرد: بعد از حدود پنج سال دوباره در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مطرح شد و دانشگاه آزاد برای حمایت از این طرح اعلام آمادگی کرد و در نهایت ساختمانی به آن اختصاص داده شد و فعالیت‌هایی از سوی دانشگاه برای تاسیس این مجموعه انجام گرفت.

وی با بیان اینکه استاد محمود فرشچیان همواره برای آینده هنری کشور ابراز نگرانی می‌کند، گفت: پس از اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که این دانشگاه تحت حمایت دانشگاه آزاد راه اندازی شود استاد فرشچیان اعضایی را به عنوان هیات امنای این دانشگاه معرفی کرد و من به عنوان رئیس هیات امنای این دانشگاه انتخاب شدم.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با بیان اینکه نخستین گام برای راه اندازی یک دانشگاه بومی برداشته شده، گفت: امیدواریم در این دانشگاه با نظام استاد شاگردی بتوانیم هنرمندان ایرانی را پرورش دهیم و از هنرهای کشورمان صیانت کنیم.

نامور مطلق یادآور شد: امروزه بسیاری از اوقات دیده می‌شود که نقوش ایرانی به اسم کشورهای همسایه در دنیا تبلیغ می‌شود. این میراث فرهنگی ما نیاز به پایگاهی برای حمایت و حراست دارد. دانشگاه ما قرار است بر اساس نظام سنتی راه اندازی شود اما قرار نیست به گذشته برگردد. بلکه قرار است تجربیات گذشته را با تجربیات امروزی تلفیق کند.

وی تاکید کرد: در این دانشگاه قرار نیست به کمیت بپردازیم و دانشجویان زیادی را پذیرش کنیم. بلکه قرار است استادان و سراستادانی را پرورش دهیم. نظام آموزشی که قرار است در دانشگاه استفاده کنیم سعی می‌کنیم بدیع باشد.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان در ادامه تصریح کرد: این دانشگاه قرار نیست مقابل دانشگاه‌های دیگر قرار گیرد بلکه قرار است آنها را تکمیل کند.

نامور مطلق با بیان اینکه دانشگاه‌های هنری که تا کنون در کشور فعالیت کرده‌اند دستاوردهای خوبی را داشته‌اند، گفت:‌ در حال حاضر بیشترین تحصیلکردگان صنایع دستی و هنری را در دنیا داریم اما یک حلقه گمشده وجود دارد و این حلقه تربیت استادان بزرگ برای هنرهای ایرانی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه در این دانشگاه هدف تربیت استادانی است که قصد ندارند در جایی استخدام شوند، توضیح داد: می‌خواهیم با بهره گیری از تجارب اساتید، افرادی را تربیت کنیم که بعدها بتوانند از استادان خود پیشی بگیرند. می‌خواهیم حلقه گمشده را تکمیل کنیم و در نهایت قصدمان صیانت از هنر ایرانی و اسلامی در ایران و جهان است.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با بیان اینکه این دانشگاه در شهرهای دیگر کشور و کشورهایی که فرهنگ آنها با فرهنگ ایرانی تناسب دارد نیز می‌تواند شعبه‌هایی داشته باشد، گفت: قصد ما تربیت سراستادانی است که از هنر و میراث زیبایی شناسی ما حراست و حمایت کنند. این دانشگاه امیدی را نزد هنرمندان ما ایجاد می‌کند و می‌خواهیم این دانشگاه کانون کرسی‌های نظریه پردازی در هنرهای اسلامی باشد.

نامور مطلق اضافه کرد: همین طور قرار است پایگاه یکی از کمیته‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه صنایع دستی در این دانشگاه باشد.

وی با بیان اینکه نظام‌نامه این دانشگاه در حال تدوین است، گفت: خیلی چیزها را باید از نو بنویسیم.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با بیان اینکه وزیر علوم جهت حمایت از این دانشگاه قول مساعد داده است،‌ گفت: یکی از گله مندی‌های ما این بود که یکی از بزرگترین هنرهای ما یعنی خوشنویسی حتی یک سرفصل در هیچ دانشگاهی ندارد و کیان این هنر در خطر است.

وی در پایان یادآور شد: البته در خصوص صنایع دستی در حال بررسی هستیم تا مشخص شود کدام هنرها اولویت بیشتری دارند.

انتهای پیام

نظر شما