شناسهٔ خبر: 28873526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

روشن شدن کوره بنزین سازی مرحله سوم پالایشگاه خلیج فارس

کوره واحدهای بنزین سازی مرحله سوم پالایشگاه خلیج فارس از امروز روشن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، براساس اعلام مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، نخستین کوره واحدهای بنزین سازی مرحله سوم پالایشگاه میعانات گازی «ستاره خلیج فارس» وارد مدار تولید شد و با بهره برداری کامل از مرحله سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تا پایان امسال، ظرفیت تولید بنزین به بیش از 40 میلیون لیتر در روز می رسد.

 

بنابراین گزارش، افزایش مصرف بنزین یکی از مشکلات ایجاد شده در کشور است که چندی پیش هشدار مقام معظم رهبری را نیز بدنبال داشت. ایشان فرمودند:‌ «وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند. ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ در حالی که می‌توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده‌های نفتی از نعمت بزرگ ذخایر نفتی، استفاده صحیح کرد.»

 

دولت به منظور تامین بنزین داخلی در تلاش است که از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صورت ۱۰۰ درصدی بهره برداری کند. در شرایط فعلی با احتساب بهره برداری فازهای یک و دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید روزانه بنزین ایران به حدود 94 میلیون لیتر افزایش یافته و پیش بینی می شود تا آذرماه امسال و بهره برداری فاز سوم بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان عملا ظرفیت تولید بنزین کشور از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور کند.

 


علاوه براین، دولت تلاش دارد ضمن افزایش تولید بنزین داخلی و صرف نظر از واردات این حامل انرژی سهمیه بندی را نیز رقم بزند.

 

در رابطه با سهمیه بندی بنزین نخستین بار ۱۷ مهرماه «محمدرضا پورابراهیمی»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ایسنا اعلام کرد که قرار است در موضوع سهمیه بندی بنزین و دادن کارت سوخت حداکثر تا یک ماه آینده تصمیم گیری شود و در این باره سناریو آن است که سرانه مصرف بنزین برای هر خودرو و هر فرد در نظر گرفته شود و حداکثر ظرف یک ماه آینده دولت و مجلس در این خصوص تصمیم گیری می کند.

 

وی تصریح کرد: قرار است کارت سوخت داده شود که در این کارت حدود 60 لیتر بنزین برای یک ماه شارژ می شود و مازاد مصرف قیمت آزاد است.

 

علاوه بر این، «محمد حسینی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار پارلمانی شبستان گفت که دولت سناریوی افزایش قیمت حامل های انرژی را در نظر دارد و قرار است همانند یارانه نان یارانه سوخت به افراد پرداخت شود.

 

یادآور می شود، در پی اجرایی شدن قانون هدف‌مندی یارانه ها از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ سهمیه بندی بنزین در کشور صورت گرفت و به همین منظور برای تمامی خودروها کارت هوشمند سوخت صادر شد و تمامی تلمبه‌های جایگاههای سوخت مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان و پین پد شدند اما دولت یازدهم پس از رسیدن به گشایش های اجرای برجام در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین را تک‌نرخی و سهمیه بندی را متوقف کرد و حالا پس از گذشته سه سال دولت ناگزیر به مطرح کردن مساله سهمیه بندی بنزین شده است.

 

گفتنی است، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه با مساحت حدود ۷۰۰ هکتار است که در ۲۵ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده و این مگاپالایشگاه شامل واحدهای اصلی پالایشگاه و دو واحد جانبی خط لوله خوراک و واحد آبگیر دریا است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سه فاز طراحی شده که ظرفیت هر فاز ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی است. این پالایشگاه از ۳۰ واحد عملیاتی شامل ۲۰ واحد فرآیندی و ۱۰ واحد جانبی تشکیل شده که از مهم‌ترین بخش‌های جانبی می‌توان به واحد آب، برق، بخار، مخازن و خطوط لوله ارتباطی اشاره کرد./

نظر شما