شناسهٔ خبر: 28873045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

پاسخ «بشار اسد» به پیام تبریك رئیس پارلمان لبنان

رئیس‌جمهور سوریه پیام تبریك رئیس پارلمان لبنان به مناسبت جنگ اكتبر را پاسخ داد.

صاحب‌خبر - به گزارش نما، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان ششم ماه جاری (اکتبر) در نامه‌ای به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه فرا رسیدن سالگرد جنگ اکتبر را تبریک گفت و برای سوریه آرزوی ثبات و پیروزی‌های بیشتر کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، اسد امروز (شنبه) نامه بری را پاسخ داد، از تبریک وی قدردانی کرد و برای او و ملت لبنان آرزوی پیشرفت و آسایش بیشتر کرد.

«جنگ اکتبر» یا جنگ «یوم کیپور»، میان سوریه و مصر – و حمایت چند کشور عربی دیگر – با رژیم صهیونیستی از ششم تا بیست و پنجم اکتبر 1973 رخ داد و چهارمین جنگ این رژیم بود.

هرچند کشورهای عربی در ابتدای این جنگ موفقیت‌هایی به دست آوردند ولی در ادامه نبرد بار دیگر با تسریع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از صهیونیست‌ها، این جنگ نتوانست به اهدافش برای آزادسازی مناطق استراتژیکی چون صحرای سینا و بلندی‌های جولان برسد .

اولین جنگ رژیم اسرائیل علیه کشورهای عربی منطقه به سال 1948 بازمی‌گردد که اعراب به آن «نکبة» [فاجعه/مصیبت] ‌می‌گویند .دومین نبرد در سال 1956 پس از آن روی داد که مصر کانال سوئز را ملی اعلام کرد و زمانی که فرانسه و انگلیس به عنوان دو استعمارگر پیر به مصر حمله کردند، رژیم اسرائیل به سرعت خود را برای جنگ با مصری‌ها آماده کرد و به نیروهای مهاجم پیوست.

سومین نبرد هم در 1967 روی داد که به جنگ شش روزه مشهور است که در آن اعراب به رهبری جمال عبدالناصر رهبر کاریزماتیک آن زمان مصر اقدام به حمله‌ای عجولانه به رژیم اسرائیل کردند ولی این حمله به شکستی مرگبار تبدیل شد به طوری که کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و ارتفاعات جولان سوریه به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد.

نظر شما