شناسهٔ خبر: 28872746 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مشکل حبس تولید نیروگاه‌های منطقه گیلان برطرف خواهد شد

مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان گفت: با اجرای پروژه های مصوب و در دست اقدام؛ مشکل حبس تولید نیروگاههای

صاحب‌خبر -

مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان گفت: با اجرای پروژه های مصوب و در دست اقدام؛ مشکل حبس تولید نیروگاههای منطقه گیلان برطرف خواهد شد .

به گزارش ایلنا از رشت، عظیم بلبل آبادی مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان پیش از سخنان دکتر بختیارمعاونت برنامه ریزی  و امور اقتصادی وزارت نیرو در نشست بررسی رفع موانع و چالش‌های این شرکت، در رشت گفت: شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در راستای تامین انرژی برق مطمئن و پایدار مشترکان اعم از صنعتی ، خانگی، عمومی و... با شعار اخلاق مدار در روابط انسانی و نوآور در صنعت  برق کشور عمل می کند و در این راستا برنامه جامع مطالعاتی شبکه استان گیلان ، برای بازه زمانی 5 ساله و 10 ساله تا سال 1405 تدوین شده است.

وی با اشاره به میزان تولید و پیک بار غیر همزمان و رشد مصرف گفت: ظرفیت نامی تولید استان گیلان 2826 مگاوات است و پیک بار غیر همزمان سال جاری استان گیلان در نهم مرداد امسال  3/ 1835 مگاوات بود.

البته نیاز مصرف استان گیلان در پیک بار 2028 مگاوات بود که با مدیریت اضطراری بار و ...  به 3/ 1835 مگاوات کاهش داده شد، خوشبختانه میزان تولید انرژی برق بیشتر از نیاز مصرف استان گیلان است در چنین شرایطی با توجه به رشد مصرف و مقایسه پیک بار غیر همزمان سال جاری با سال گذشته (96) نشان می دهد که رشد مصرف حدود 7 درصد (6/7 درصد) است و علی رغم مدیریت اضطراری و ... باید برای تولید برنامه ریزی داشته باشیم .

وی اضافه کرد: در حال حاضر مشکلی در سطح استان گیلان داریم که ناشی از وضعیت شبکه انتقال ما است بارگیری خطوط انتقال موجود در استان گیلان به گونه ای است اگر حادثه ای در یکی از خطوط موجود اتفاق بیفتد می تواند حوادث پی در پی ایجاد کند و خطوط دیگر را از مدار خارج کند لذا به همین دلیل نسبت به نصب حفاظت ویژه حذف تولید در سه نیروگاه بزرگ، گیلان ،پره سر و شهید بهشتی لوشان اقدام شد که این اقدام درزمان کم باری و میان باری باعث حبس تولید در این نیروگاهها می شود.

بلبل آبادی مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در مورد راه حل چالش موجود گفت: راه حل این است که پروژه های مصوب و در دست اقدام را به بهره برداری برسانیم از جمله پروژه خط 4 مداره غرب رشت – انزلی – پره سر که فونداسیون این پروژه صد درصد انجام شده است. اجرای فونداسیون از مشکلات عمده بود که خوشبختانه به پایان رسید. هم اکنون برای تامین مالی خرید تجهیزات این پروژه دچار مشکل هستیم و خواستار حمایت و تامین بودجه هستیم.

وی افزود: دو پروژه دیگر هم داریم که خطوط موجود ما هستند، در نظر داریم با افزایش ظرفیت این پروژه ها از خط تک مداره، آنها را به دو مداره تبدیل کنیم برای حل این مشکلات به 400 میلیارد تومان اعتبارنیاز داریم.

وی اضافه کرد : با صرف هزینه 400 میلیارد تومانی یک بازدهی 7 هزار میلیارد تومانی خواهیم داشت آمار چهاردهم اردیبهشت ماه امسال نشان می دهد که از سه نیروگاه گیلان ، پره سر و شهید بهشتی لوشان 867 مگاوات حبس تولید داشتیم اگر بار مالی آن با ارز8 هزار تومانی لحاظ شود نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان امکان تولید در استان گیلان وجود داشته است ولی بهره برداری آن میسر نشده است و از نگاه دیگر می توان گفت اگر 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت بگیرد از هدر رفت یک سرمایه گذاری 17 برابری موجود جلوگیری خواهد شد.

وی یاد آور شد چالش دیگری هم وجود دارد که آن هم در زمان کاهش دمای استان  که با کاهش مصرف مواجه می شویم در چنین شرایطی با حدود 300 مگاوات حبس تولید در نیروگاههای مذکور روبرو هستیم که بار مالی معادل آن حدود 3 هزار میلیارد تومان است که 7 برابر آن 400 میلیارد تومان مورد نیاز در امر سرمایه گذاری در شبکه برای رفع حبس تولید، هست و از این منظر هم می توان گفت که با یک سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی به شبکه سراسری خیلی کمک خواهیم کرد و علاوه بر آن از پتانسیل  نیروگاههای موجود بهره لازم را می بریم.

 

انتهای پیام

نظر شما