شناسهٔ خبر: 28872693 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شهرداری همدان در برزخ ورزش حرفه‌ای و ورزش محلات+فیلم

R41405/P1361/S6,75/CT7

ورود به ورزش حرفه‌ای از یک سو و از سوی دیگر عمل به وظیفه ذاتی در توسعه و احیای ورزش محلات، شهرداری همدان را در برزخی گرفتار کرده که نتیجه آن عملکردی ضعیف در هر دو بخش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، شهرداری‌ به عنوان یک سازمانی غیر دولتی و عمومی وظایف گوناگونی بر عهده دارد. 

یکی از وظایف مهم تعریف شده برای ‌شهرداری‌ها برنامه‌ریزی برای گذران اوقات فراغت شهروندان از راه‌های مختلف از جمله توسعه ورزش همگانی و محلات است. 

سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری همدان متولی اصلی برنامه‌ریزی برای پر کردن اوقات فراغت شهروندان همدانی از طرق مختلف از جمله توسعه ورزش همگانی و محلات محسوب می‌شود؛ چنان که در شرح وظایف این سازمان تدوین و برنامه‌ریزی متنوع و اتخاذ تدابیر لازم در جهت ترویج ورزش‌های همگانی و محلات و استفاده بهینه از توانمندی‌های نیروی انسانی و تجهیزات و ادوات مجموعه‌ها و اماکن ورزشی و تفریحی وابسته به شهرداری در راستای ایجاد شهر و شهروندان سالم ذکر شده است.

تلاش برای احیای ورزش محلات همزمان با ورود به ورزش حرفه‌ای

در راستای عمل به این وظیفه ذاتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در چند سال اخیر اقدامات مهمی در جهت احیا و توسعه ورزش محلات همدان برداشته است که از آن جمله می‌توان به برگزاری مداوم المپیاد ورزش محلات، برگزاری لیگ فوتبال محلات و نیز بهره برداری از فاز نخست دهکده ورزش محلات اشاره کرد.

اما درست از آغاز نخستین دوره المپیاد ورزش همدان در سال 94 تیم فوتبال شهرداری همدان نیز که پیشتر در لیگ استان فعالیت می‌کرد با حضور در لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه‌های کشور پا به عرصه فوتبال حرفه‌ای گذاشت. 

با صعود این تیم به لیگ دسته دوم بر هزینه‌های ورزش حرفه‌ای شهرداری همدان افزوده شد و در 4 سال اخیر سالانه بین 1 تا 2 میلیارد تومان هزینه این تیم شده است.

بودجه محدود شهرداری همدان در امر ورزش از یک سو و حرکت موازی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری همدان در ورزش حرفه‌ای و ورزش محلات باعث شد تا این سازمان در یکی، دو سال اخیر هم در بخش ورزش حرفه‌ای و هم در بخش ورزش محلات سیر نزولی را طی کند و عملکرد ضعیفی در این دو بخش داشته باشد.

دهکده ورزش محلات قربانی تیمداری در فوتبال حرفه‌ای

همانطور که اشاره شد یکی از اقدامات مثبت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در راه احیای ورزش محلات افتتاح فاز نخست دهکده ورزش محلات همدان بود.

 فاز نخست این دهکده ورزشی شامل چند زمین خاکی فوتبال در تابستان سال 1395 با حضور جمعی از مسئولان استان،  برخی از اعضای شورای اسلامی شهر همدان و تعدادی از مدیران شهری همزمان با آغاز هشتمین دوره لیگ فوتبال محلات با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال در جاده رباط شورین همدان به بهره برداری رسید. 

بر اساس وعده مسئولان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان قرار بر این بود در فاز دوم پروژه علاوه بر دیوار کشی محوطه و تاسیس سرویس بهداشتی، زمین‌های اختصاصی رشته‌های دیگر از جمله والیبال نیز در این دهکده به بهره برداری برسد. 

اما با گذشت بیش از دو سال از زمان افتتاح فاز اول، نه تنها قدمی برای فاز دوم برداشته نشده بلکه به دلیل بی‌توجهی و عدم نگهداری مناسب معدود زیرساخت‌های ایجاد شده فاز اول نیز از  بین رفته است. 

پس از برگزاری دو فصل از مسابقات لیگ فوتبال محلات در این دهکده حالا این فصل از رقابت‌ها به دلیل وجود مشکلات عدیده در این دهکده از جمله دوری مسیر، نبود تاسیسات بهداشتی، در دسترس نبودن تلفن همراه، از بین رفتن نیمکت‌ها و سایه‌بان‌ها به دلیل عدم توجه به نگهداری تجهیزات و نیز عدم زیرسازی مناسب که منجر به رویش مداوم علف‌های هرز می‌شد در دو زمین خاکی واقع در داخل شهر همدان برگزار می‌شود. 

 به این ترتیب این پروژه به حال خود رها شده تا به هرزه زاری وسیع بدل شود و بخش عمده ای از سایه‌بان‌ها و نیمکت‌های فلزی آن نیز به سرقت برود و به هیچ عنوان از دور یا نزدیک چهره یک دهکده ورزشی را نداشته باشد.

مشکلات عدیده ورزش محلات همدان

اوضاع نابسامان دهکده ورزش محلات تنها مشکل پیش روی ورزش محلات همدان نیست. 

در چند سال اخیر برگزاری مسابقات لیگ محلات به دلیل مشکلات مالی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به یک چالش بزرگ برای این سازمان  تبدیل شده است. 

کاستن از تعداد بیمه شدگان ورزش محلات و ادعای برخی از بازیکنان مبنی بر عدم پشتیبانی بیمه برای پرداخت هزینه‌های درمانی بیمه شدگان یکی از مشکلات هر ساله پیش فصل لیگ فوتبال محلات همدان است. 

از سوی دیگر به دلیل مشکلات مالی متولیان لیگ محلات مسابقات را بدون حضور آمبولانس و نیروی انتظامی برگزار می‌کنند که نتیجه آن می‌شود کتک خوردن داور از دست بازیکنان و بستری شدن چند روزه وی در بیمارستان؛ اتفاق تلخی که در این فصل از رقابت‌های لیگ فوتبال محلات به وقوع پیوست و ممکن بود به مرگ این داور بیانجامد.

همچنین تاخیر در اهدای جوایز و کم بودن ارزش جوایز اهدایی به تیم‌های برتر از دیگر مشکلات لیگ فوتبال محلات همدان است که هر ساله به اعتراض سرپرست تیم‌ها و بازیکنان منجر می‌شود.

نزول در فوتبال حرفه‌ای

جدا از نزول روند حرکتی ورزش محلات همدان تیم فوتبال شهرداری نیز در دو سال اخیر با افت فاحشی مواجه شده است تا بیش از پیش اثرات منفی تداخل برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در دو بخش ورزش حرفه‌ای و ورزش محلات ملموس شود. 

تیم شهرداری همدان که در فصل 94_ 95 لیگ دسته سوم فوتبال باشگاه‌های کشور عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و به لیگ دسته 2 صعود کرد در اولین فصل حضورش در این لیگ نیز تا مرز صعود به لیگ دسته یک پیش رفت. 

اما بالارفتن هزینه‌های تیمداری در لیگ 2 و منابع مالی محدود شهرداری همدان در این بخش تبعاتی چون به توافق نرسیدن مالی با بازیکنان توانمند و کارآمد جهت حضور در ترکیب تیم، پرداخت نکردن به موقع قرارداد بازیکنان، نداشتن بودجه برای تهیه بلیط هواپیما و سفرهای 24 ساعته با قطار و اتوبوس به منظور برگزاری مسابقات به همراه داشت که منجر به نزول سطح کیفی و نتایج ضعیف تیم شهرداری همدان شد. تا جایی که این تیم در فصل گذشته مسابقات لیگ 2 تا مرز سقوط به لیگ 3 پیشرفت و امسال نیز با عملکردی ضعیف و کسب 5 امتیاز در 6 هفته از تیم‌های فانوس به دست جدول 14 تیمی گروه خود به شمار می‌رود.

لزوم تصمیم شورای شهر همدان برای خروج از این برزخ

آش ورود مشترک سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به ورزش حرفه‌ای و ورزش محلات به  قدری شور شده که اعضای شورای اسلامی شهر همدان نیز به طعم آن معترض شدند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر همدان روز چهارشنبه در کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به وضعیت نامناسب تیم شهرداری همدان در این فصل از رقابت‌های لیگ 2 اظهار داشت: اگر قرار باشد تیم فوتبال شهرداری همدان در لیگ حرفه‌ای فعالیت کند باید یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در این زمینه صورت بگیرد.

رضوان سلماسی افزود: شهرداری یا باید تیمداری نکند و یا اصولی وارد این حوزه شود. 

وی با بیان این که مبلغ قابل توجهی از عوارض پرداختی مردم شهر همدان صرف هزینه تیم فوتبال شهرداری می‌شود گفت: تیم شهرداری باید لا اقل در بین 4 تیم بالای جدول باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد مجبوریم در بودجه بندی با این نوع تیمداری مخالفت کنیم.

سلماسی عنوان کرد: در بودجه امسال یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای تیم شهرداری لحاظ شد که تا یک میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش یافت که با وضعیت موجود هزینه تیم از 2 میلیارد نیز فراتر می‌رود. 

وی تاکید کرد: شرایط تیم در این فصل  در پیش بینی بودجه تیم شهرداری در سال آینده دخیل است. 

آنچه مسلم است ورود شهرداری همدان به ورزش حرفه‌ای و نیز تلاش برای توسعه و احیای ورزش محلات در یک زمان آن هم با بودجه‌ای محدود ثمری جز به جا گذاشتن عملکردی ضعیف در این دو بخش ندارد. 

شاید بهترین مثال برای توصیف این وضعیت برداشتن دو هندوانه با یک دست باشد که میسر نیست.  

اگر در شهرهایی مانند تبریز، تهران، مشهد و ارومیه شهرداری علاوه بر فعالیت در ورزش همگانی و ورزش محلات به ورزش حرفه‌ای نیز ورود کرده به دلیل درآمدزایی بالای شهرداری‌های این شهرهاست. اما زمانی که شهرداری همدان به دلایل مختلف درآمدزایی بالایی ندارد و از بودجه محدودی نیز در بخش ورزش برخوردار است باید از میان فعالیت در ورزش حرفه‌ای و توسعه و احیای ورزش محلات یکی را انتخاب کند و خود را از این برزخ بیرون بکشد.

گزارش از محمد حسامی

انتهای پیام/ن

نظر شما