شناسهٔ خبر: 28872581 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون امور دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:

ممنوعیت ساخت خوابگاه دانشجویی در برنامه ششم برداشته شد

تهران - ایرنا - معاون امور دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: ساخت خوابگاه های جدید برای دستگاه های دولتی در برنامه های توسعه ممنوع شده بود که در برنامه توسعه پنج ساله ششم این ممنوعیت برداشته شد.

صاحب‌خبر -

«مهدی لبافی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در باره توسعه ظرفیت خوابگاه های دانشجویی افزود: دانشگاه خواجه نصیر بر این اساس طرحی را برای ساخت خوابگاه جدید پیش بینی کرده که البته در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت زمین، توان اجرایی کردن این طرح بسیار دشوار است.
معاون مدیر دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر در باره امکان مشارکت بخش خصوصی در این طرح ها گفت: بخش خصوصی به دلیل سود ناچیز از مشارکت در چنین طرح هایی استقبال نمی کند.
وی افزود: به عنوان مثال اجاره یک اتاق دو نفره بر اساس نرخ تعیین شده صندوق رفاه دانشجویان به ازای 5 ماه 240 هزار تومان است که این مبلغ در سال به یک میلیون تومان هم نمی رسد و بخش خصوصی باید ده ها سال منتظر بازگشت سرمایه اولیه خود باشد. به همین دلیل حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست.
لبافی می گوید: ساخت خوابگاه در سطح شهر نیز به جهت هزینه های بسیار بالای رفت و آمد، به صرفه نخواهد بود. بطور مثال خوابگاه تهرانپارس دانشگاه خواجه نصیر یکی از خوابگاه هایی است که رفت و آمد و هزینه های سرویس آن، هزینه های بسیاری را به دانشگاه تحمیل می کند. افزایش این هزینه ها، فراهم آوردن امکانات رفاهی برای دانشجویان را کاهش می دهد.
معاون مدیر امور دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر در رابطه با وضعیت خوابگاه های این دانشگاه گفت که این دانشگاه بطور کلی دارای 10 خوابگاه و 2060 دانشجوی شهرستانی بوده که خوابگاه تهران پارس شامل 800 نفر، قیطریه 150 نفر، اندیشه 240 نفر، خوابگاه حکمت 100 نفر، خواجه عبدالله 180 نفر، رسالت 112 نفر، سیمرغ 138 نفر و خوابگاه متاهلان جمهوری و پردیس به ترتیب شامل 8 و 12 خانواده است .
لبافی در باره شرایط واگذاری این خوابگاه ها اظهار می کند: طبق مقررات ابلاغی سازمان صندوق رفاه دانشجویان، این خوابگاه ها در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
وی در زمینه شهریه خوابگاه های دولتی اظهار کرد: اجاره بها با توجه به نوع و ظرفیت اتاق ها متفاوت است. دانشجویان برای هر نیم سال با در نظر گرفتن نوع اتاق مبالغی معادل 140 تا 250 هزار تومان پرداخت می کنند. از این شهریه ها جهت اعطای وام به دانشجویان نیز استفاده می شود.
لبافی می افزاید: بودجه ای که برای این خوابگاه ها صرف می شود نیز در هر سال متغیر است. گاه در برخی از سال ها این هزینه به 2 میلیارد تومان نیز رسیده است.
وی ادامه داد : دانشگاه خواجه نصیر دارای دو خوابگاه خودگردان نیز هست که در اختیار دانشجویان نوبت دوم و یا شبانه قرار می گیرد و سایر خوابگاه ها ، به دانشجویان روزانه تمامی مقاطع تعلق می گیرد.
معاون امور دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر در باره خوابگاه های خودگردان توضیح داد: بنابر قوانین صندوق رفاه ، خوابگاه های خودگردان به صورت استیجاری در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. دانشگاه مالک این خوابگاه ها نیست و آن ها را از بخش خصوصی اجاره کرده است. شهریه این خوابگاه ها براساس نرخ دریافتی صندوق رفاه تعیین می شود. دانشگاه بخشی و دانشجو بخشی دیگر از شهریه را پرداخت می کند. لبافی این توضیح را نیز داد که تمامی امکانات در اختیار خوابگاه های دولتی بنابر درجه بندی ها در اختیار خوابگاه های خود گردان هم قرار می گیرد.
وی می گوید: در حال حاضر خوابگاه خودگردان سرافراز این دانشگاه واقع در خیابان شهید بهشتی به ازای هر نفر در ماه، 430 هزار تومان پرداخت می کند و از دانشجو 50 تا 60 درصد این مبلغ گرفته می شود.
معاون مدیر امور دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به عدم سازگاری برخی دانشجویان با هم اتاقی های خود گفت: در ابتدای سال تحصیلی جدید دانشجویان عمدتا با روحیات یکدیگر آشنا نیستند و به همین سبب در اوایل مهرماه معمولا با جابجایی هایی همراه هستیم.
وی ادامه می دهد: با وجود تلاش بسیار دانشگاه جهت بازسازی خوابگاه ها در دو سه سال اخیر، هنوز عمر ساختمان و تاسیسات برخی از خوابگاه ها بسیار بالاست.
مقام مسئول در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: یک ساختمان مسکونی که گنجایش 50 نفر جمعیت را دارد، 250 دانشجو در آن اسکان یافته اند و وقتی از یک ساختمان به عنوان خوابگاه یعنی بیش از ظرفیت استفاده می شود، تخریب آن نیز بیشتر و هرساله نیازمند یک بازسازی عمده است.
**9489**1601**

نظر شما