شناسهٔ خبر: 28872543 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

افزایش کم‌سابقه اجرای عموم برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی

دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: تعداد زیادی از نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی امسال توانستند اجرای عموم در تئاتر شهر، تالار مولوی و خانه هنرمندان کسب کنند.

صاحب‌خبر -

حسین عبداللهی دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی که امسال برگزار شد، از پرداخت بودجه‌های گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره و جوایز برگزیدگان خبر داد و به خبرنگار خبرگزاری تئاتر فارس گفت:‌ تنها بخشی از بودجه‌ای که قرار بود به دبیرخانه اختصاص یابد هنوز پرداخت نشده و به آبان ماه موکول شده است.

وی در ادامه یادآور شد: تقریباً در این چند سال شاهد نبودیم که این میزان نمایش اجرا شده در جشنواره و نمایش‌های برگزیده به اجرای عموم در تالارهای نمایشی برسند. بخشی از نمایش‌های ما در تالار مولوی،‌ خانه هنرمندان و تئاتر شهر به اجرای عموم رسید.

عبداللهی افزود: دربخش صحنه‌ای ما ۸ نمایش برگزیده داشتیم که از این تعداد چهار تای آنها به تالار مولوی و چهار تا به تئاتر شهر پیشنهاد شد که از این تعداد آنهایی به تئاتر شهر پیشنهاد شد، کار حسام لک «در انتظار گودو» بود که خوشبختانه با مساعدت تئاترشهر به زودی به اجرا در می‌آید. سه نمایش دیگر باقی مانده نیز پیشنهاد شد تا در یک تماشاخانه خصوصی با حمایت مرکز هنرهای نمایشی اجرا شوند.

وی در ادامه یادآور شد: بنابراین نمایش‌های معرفی شده به تالار مولوی شامل: برگزیدگان بخش تئاتر صحنه‌ای، نمایش‌های «هار» کاری از حسین پوریانی‌فر از دانشگاه سوره (سالن اصلی)، «آنشرلی با مو‌های خیلی قرمز» به کارگردانی امیربهاور اکبرپور دهکردی از دانشگاه شهرکرد (سالن اصلی)، «مقدس» اثری از سعدی محمدی از دانشگاه تربیت مدرس (سالن اصلی) و «فرآیند» کاری از علی کرسی زر از دانشگاه سوره (سالن اصلی) اجرا شده است.

وی اظهار داشت: برگزیده بخش تجربه‌های اجرا، نمایش «کوهستان» به کارگردانی آرش پروین از دانشگاه تهران (سالن کوچک) و برگزیده بخش مرور تئاتر دانشجویی، نمایش «ال اس دی» اثری از پویا عربگری از دانشگاه هنر (سالن کوچک) اجرا شده است. همچنین نمایش‌های «از خط زرد فاصله بگیرید» کاری از رضا رشادت از دانشگاه تربیت مدرس (سالن اصلی) اجرا شده است، «ویتسک» به کارگردانی حجت حسینی اثری از دانشگاه تهران (سالن اصلی) و «برف» اثری از محمد ظهرابی از دانشگاه تهران (سالن کوچک) و نمایش «مائو بودن» به کارگردانی حامد سلیمان زاده از آثار حاضر در بخش میهمان بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی اجرا شده است.

دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی با اشاره به نمایش‌هایی که با مساعدت و حسن توجه مرکز تئاتر مولوی برای اجرا در نوبت‌های افزوده شده (به سختی سانس و نوبت اجراها افزوده شده است) پذیرفته شده‌اند، گفت: این نمایش‌ها شامل نمایش «لوله» به کارگردانی علیرضا اجلی از دانشگاه آزاد هنر و معماری حاضر در بخش خارج از مسابقه تئاتر صحنه خ (سالن اصلی) در حال اجرا است. نمایش «پوبلیکومس بیشمبوفونگ» به کارگردانی امیر اخوان از دانشگاه آزاد هنر و معماری (سالن اصلی) هستند.

عبداللهی درباره نمایش‌های قطعی شده برای اجرا در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان گفت: این سه نمایش هر سه از آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر صحنه جشنواره هستند، نمایش «ایست...گاه بعدی» به کارگردانی احمد صمیمی از دانشگاه جامع علمی کاربردی (سالن استاد انتظامی) در حال اجرا است، نمایش «لغزش آنی کلام» به کارگردانی امید مشهدی از دانشگاه تربیت مدرس (سالن استاد انتظامی) و نمایش «چشمش به دشت باز» به کارگردانی سعید رسولی از دانشگاه هنر دامغان (سالن استاد انتظامی) و نمایش «ورود اضطراری» به کارگردانی آرمین یاری از دانشگاه سوره (سالن استاد انتظامی) است.

وی همچنین افزود: پیش از این نمایش پرتی به کارگردانی بهاره رضی‌زاده از نمایش‌های حاضر در بخش مسابقه تئاتر صحنه در سالن پلاتو اجرای تئاتر شهر اجرا رفته است. نمایش «کمانگیر» به کارگردانی عرفان ابراهیمی از دانشگاه تهران از آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر صحنه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی هم در سالن استاد سمندریان دانشگاه تهران در حال اجرا است و نمایش «دلقک‌های غمگین» به کارگردانی مانلی حسین‌پور از دانشگاه آزاد تنکابن از آثار حاضر در بخش مناطق و مسابقه تئاتر صحنه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی هم در سالن مهرگان در حال اجرا است.

دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی با اشاره به استقبال خوب از نمایش‌های دانشجویی در تئاتر مولوی گفت: با توجه به لطف و حمایت مدیریت مولوی و خانه هنرمندان اجراهای ما این دوره خیلی زیاد شد و استقبال از آنها هم خیلی خوب است.امیدوارم بتوانیم چند نمایش نیز در پلاتو اجرای تئاتر شهر بگیریم.

عبداللهی درباره وضعیت بودجه جشنواره در دوره آتی گفت: قطعا با شرایط اقتصادی که وجود دارد امسال هزینه‌ها بیشتر خواهد بود اما همین که دبیر جشنواره به موقع انتخاب شد، می‌تواند مشارکت مراکز دولتیو خصوصی بیشتری را جذب کند، ما در دوره گذشته مشکلات زیادی در زمینه کسری بودجه داشتیم.

وی در پایان با ابراز خرسندی از تبدیل شدن تالار مولوی مجددا به یک پایگاه تئاتر دانشگاهی پویا و فعال گفت: خوشبختانه دیگر دانشجویان ما مجبور نیستند در سالن‌هایی اجرا بروند و تن به مناسبات مالی و دغدغه گیشه و تماشاگر بدهند.

به گزارش فارس، امین مختاری چندی پیش به عنوان دبیر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی منصوب شد و اکنون فراخوان این دوره نیز منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما