شناسهٔ خبر: 28872144 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

تفاهم برسر FATF

خطیب جمعه تهران: نباید موافقان FATF را خائن دانست

صاحب‌خبر -

مساله FATF به مهمترین موضوع آخر هفته گذشته تبدیل شده بود. در همان روزی که گروه ویژه اقدام مالی وضعیت ایران در به این گروه را بررسی می‌کرد در ایران اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درباره اهمیت این مساله تاکید کرد که در جلسه سران سه قوه، هماهنگی و تفاهم خوبی درباره این موضوع شکل گرفته است.

 در عین حال در نشست احزاب هم این موضوع  محور سخنرانی‌های چهره‌های حزبی بود. در کنار این موضوع عباس آخوندی و حمید ابوطالبی نسبت به رویه جدیدی که در قانونگذاری شکل گرفته و مصوبات مجلس پس از تایید در شورای نگهبان باید در مجمع هم تصویب شود اعتراض  کردند.

  دستاورد  قوا

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفته است: با تدبیر مقام معظم رهبری، جلسات هماهنگی قوای سه‌گانه شکل گرفت و در این جلسات سران قوا و اعضای جلسات در موضوعات روز به تفاهم‌های خوبی دست می‌یابند که یکی از مهم‌ترین آنها لوایح چهارگانه FATF است. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری در نشست مجمع نمایندگان ادوار مجلس مهم‌ترین ویژگی شرایط امروز کشور را کاهش سرمایه اجتماعی و امید به آینده دانست و تأکید کرد: بارها گفته‌ام و تکرار می‌کنم مسئله اصلی امروز کشور فرسایش سرمایه‌های اجتماعی است که می‌تواند از نابودی سرمایه‌های مادی خسارت‌بارتر و زیان‌آورتر باشد. معاون اول رئیس‌جمهور لازمه هماهنگی برای غلبه بر مشکلات را شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی دانست و گفت: این گفت‌وگو باید با هدف دستیابی به درک مشترک برای شناخت مشکلات و رسیدن به راهکارهای یکسان باشد؛ بنابراین باید از همه ظرفیت‌های مغفول و چهره‌های خدوم و سرمایه‌های نمادین که از تجربه و اطلاعات خوبی برخوردارند، استفاده شود. او نقش نهادهای واسط و میانجیگر برای وصل حلقه‌های پاره شده که گاهی خانه‌نشین شده  یا خانه‌نشین‌شان کرده‌اند را پراهمیت خواند و گفت: نهادهای مدنی، شخصیت‌ها و سرمایه‌های نمادین حلقه‌هایی هستند که می‌توانند به ما در تقویت سرمایه اجتماعی و شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی کمک کنند.معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای مختلف جلسات هماهنگی قوای سه‌گانه گفت: یکی از این دستاوردها لایحه مبارزه با پولشویی بود. ایران حتما باید برای مبارزه با پولشویی اقدام کند.جهانگیری افزود: لوایح چهارگانه FATF، 2بار در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه به تصویب رسید؛ چراکه از ضرورت‌های اصلی کشور بوده و خوشبختانه هماهنگی قابل‌قبولی در این مقوله وجود داشته است.

   هشدار به وزیر احمدی نژاد

موضوع تصویب FATF این روزها از چنان اهمیتی برخوردار شده که در کنگره سراسری 2حزب شناسنامه‌دار جایی برای خود باز کرده است. در کنگره حزب اراده ملت که محمود صادقی، نماینده مردم تهران سخنران آن بود به سابقه پیوستن ایران به FATF اشاره کرد و گفت: قانون مبارزه با پولشویی در سال 86تصویب شده است و در سال 87به کنوانسیون مبارزه با فساد معروف به «مریدا» پیوستیم. این کنوانسیون بسیار خطرناک‌تر از CFT (لایحه پیوستن به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم) است و ما را ملزم به تبادل اطلاعات بانکی می‌کرد. به گزارش ایرنا، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد که شورای نگهبان در همان زمان ایرادهایی به لایحه مبارزه با پولشویی گرفت و مجمع تشخیص مصلحت نیز آن را تأیید کرد و هیچ‌کس سروصدایی نکرد. آن موقع دولت وقت از جانب قوه قضاییه و دادستانی متهم بودکه در پیوستن به FATF و نوع اجرای استانداردهای آن تعلل می‌کند.وی افزود: حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه به سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد وقت هشدار داده بود چرا در اجرای این استانداردها تعلل می‌کند؟

نماینده مردم تهران گفت: ما مسائل عدیده‌ای در سیستم بین‌المللی داریم؛ طوری که رئیس دومای روسیه به رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود:اگر این استانداردها اجرا نشود،  نمی‌توانیم با شما تبادل بانکی داشته باشیم.

 همین هشدار را چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ما داده است. شهاب الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز هم در این کنگره گفت: مجلس FATF را تصویب کرده که خیلی برای ما مفید است. ما با این قانون جلوی پولشویی را گرفتیم. این استانداردسازی سیستم نظام بانکی است؛ چرا نوحه‌‌‌خوان‌ها ما را یزید خطاب می‌کنند؟ مگر مسئولیت دارند؟

  نامه آخوندی به لاریجانی

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار ورود مجلس به شکل‌گیری ساختاری که به ادعای او فراتر از قانون اساسی است شده است. عباس آخوندی و حمید ابوطالبی به رویه بررسی مصوبات مجلس انتقاد کرده‌اند.

چهارشنبه دو هفته پیش سخنگوی شورای نگهبان از بررسی دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF خبر داد که ایرادات مدنظر شورای نگهبان را رفع کرده اما با نظر هیأت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام به مجلس بر می‌گردد . آخوندی با اشاره به این نظر مجمع تشخیص، در نامه خود به علی لاریجانی نوشته است: «اخیرا در جریان رسیدگی به لوایح مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، سخنگوی شورای محترم نگهبان مطلبی را اعلام داشت که جای تأمل فراوان دارد.»

وی درادامه یادداشت نوشته است: «نحوه بیان سخنگوی این شورا اینگونه بود که گویا هیأت نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام جانشین مقام رهبری است، اختیارات ایشان را داراست و اقتدار لازم را برای توقف لوایح مصوب با وجود نظر دولت و مجلس و پس از اعلام عدم‌مغایرت آنها با شرع و قانون اساسی از شورای نگهبان را دارد.» حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری هم از اعاده 2لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و الحاق دولت ایران به کنوانسیون موسوم به پالرمو از شورای‌نگهبان به مجلس انتقاد کرد و گفت: آیا این نظر شورا بدین معنا نیست که «سیاست‌های کلی» هم سطح ‌و یا فوق قانون اساسی قرار دارد؟ موضع پیوستن ایران به سوژه سخنان خطیب جمعه تهران تبدیل شده بود. حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌های دیروز تهران گفته است: موافقین و مخالفین FATF با عصبانیت با این لایحه برخورد نکنند. او گفته است: تقاضا می‌کنم دو طرف عصبانی برخورد نکنند. یک طرف به موافقان نگوید از دم خائن هستند؛ این نادرست است.

برچسب‌ها:

نظر شما