شناسهٔ خبر: 28871059 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

نهادینه شدن فرهنگ صنعتی باوجود صنایع بزرگ و پیشران امکان پذیر است

سنندج - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در هیچ منطقه ای از کشور فرهنگ صنعتی ایجاد نشده مگر اینکه صنایع پیشران و بزرگ در آن منطقه را ه اندازی شده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در جلسه ای که با حضور نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برای شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری استان گفت: هدف از سفر هیات اعزامی سازمان ایدرو به کردستان بررسی وضعیت صنعت و ظرفیت های سرمایه گذاری در استان برای سرمایه گذاری و ورود سازمان ایدرو به سرمایه گذاری صنعت در کردستان است.

محمد دره وزمی با گله از عدم سرمایه گذاری سازمان ایدرو در کردستان، خواست تا سازمان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یک سازمان توسعه ایی و سرمایه گذار در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان گام های بزرگی را بردارند.

وی به وضعیت صنعت در کردستان اشاره کرد و افزود: حدود 52 درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان با اشتغال زایی 10 نفر به پائین، 42 درصد ما بین 10 تا 50 درصد و مابقی بالای 100 نفر اشتغال زایی دارند. که این میزان واحد صنعتی هیچ سنخیتی با ظرفیت ها و پتانسیل های کردستان ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: بیکاری به عنوان یک درد بزرگ در کردستان باعث ایجاد بحران در خانواده می شود و باید با تلاش و برنامه ریزی درست و همچنین شناسایی ظرفیت ها ی استان مشکل بیکاری در کردستان را مرتفع نمود.

دره وزمی گفت: در هیچ نقطه از کشور با واحدهای تولیدی زیر 10 نفر اشتغال، فرهنگ صنعتی حاکم نخواهد شد. لذا باید برای نهادینه کردن فرهنگ صنعتی، باید در راه اندازی و ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ و پیشران ورود کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در 5 سال گذشته به افتتاح واحدهای بزرگ با حضور رئیس جمهور و هیات همراه در کردستان اشاره کرد و افزود: کلنگ زنی زنجیره فولاد کردستان هم در سفر اخیر مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان به عنوان یک واحد صنعتی مادر به زمین زده شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان با اشاره به وجود دو خط 46 و 56 اینچ خط لوله گاز در کردستان خواستار ورود سازمان ایدرو در زمینه صنایع پتروشیمی بعنوان یک مزیت نسبی و سرمایه گذاری سوده و کم ریسک شد.

دره وزمی سایر مزایا و پتانسیل کردستان را وجود سدهای زیاد با ذخیره مناسب و قابل توجه آب، وجود 23 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و مرزهای رسمی کردستان، بزرگترین تولید کننده توت فرنگی کشور، تولید بیش از 300هزار تن سیب زمینی درسال، گیاهان دارویی با تنوع قابل توجه، نیروی انسانی تحصیل کرده، آب و هوای مناسب و... عنوان کرد.

وی گفت در هیچ کجای این کشور فرهنگ صنعتی ایجاد نشده است مگر اینکه صنایع بزرگ و پیشران در منطقه راه اندازی شده باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: در کردستان واحدهای تولیدی وجود دارد که فی نفسه واحدهای خوبی هستند که به دلیل سوء مدیریت، این واحدها در حال حاظر تعطیل است که با همت و حمایت سازمان ایدرو، این واحدها را می توان به چرخه تولید باز گرداند.

دره وزمی خاطر نشان ساخت: درد ما در کردستان درد بیکاری و اشتغال است که انتظار ما از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ورود در سرمایه گذاری واحدهای صنعتی بزرگ و پیشران در استان است تا علاوه بر نهادینه کردن فرهنگ صنعتی در زمینه ایجاد اشتغال، مشکلات بیکاری در کردستان مرتفع شود.

اصغر حق پناه سرپرست هیات اعزامی سازمان ایدرو هم بر تصمیم این سازمان در زمینه سرمایه گذاری در کردستان خبر داد و افزود: هدف از سفر به کردستان شناسیایی ظرفیت های صنعتی برای سرمایه گذاری و ورود ایدرو برای سرمایه گذاری در کردستان است.

در ادامه جلسه سایر اعضا به ارائه ظرفیت ها و پتانسیل های استان و نظرات خود در راستای چگونگی ورود سرمایه گذاران به استان پرداختند .

نظر شما