شناسهٔ خبر: 28870793 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

کشته شدن ۱۱ کارشناس خارجی و کلاه‌ سفیدها در انفجار کارگاه تولید مواد شیمیایی در ادلب

منابعی در سوریه از کشته شدن ۱۱ تن از کارشناسان انگلیسی، چچنی و ترک در نتیجه انفجار کارگاه حاوی مواد منفجره، بشکه‌های حاوی کلر مایع در شهرک "ترمانین" واقع در حومه شمالی ادلب خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، منابعی در ادلب سوریه اعلام کردند که ۱۱ تن از کارشناسانان انگلیسی، چچنی و ترک در نتیجه انفجار کارگاه حاوی مقادیر زیادی کود، مواد منفجره و بشکه‌های حاوی کلر مایع در شهرک "ترمانین" واقع در حومه شمالی ادلب در ۱۵ کیلومتری مرز با ترکیه کشته شده‌اند.

 

طبق گزارش این منابع، در جریان این انفجار ۹ کارشناس خارجی و دو تن از عناصر موسوم به "کلاه‌سفیدها" کشته شدند و به طور دقیق شمار کشته‌ها به خاطر سوختن کامل اجساد در نتیجه انفجار و تاثیر مواد شیمیایی مشتعل مشخص نشده است.

 

منابع مذکور همچنین اعلام کردند: یکی از بخش‌های کارگاه به عنوان آزمایشگاه تولید مواد منفجره و مواد شیمیایی زیر نظر کارشناسان خارجی با تابعیت‌های انگلیسی، چچنی و ترکیه‌ای استفاده می‌شد و برخی از  این کارشناسان هنگام انفجار داخل این کارگاه بودند.

 

منابع سوری همچنین اعلام کردند: علت انفجار هنوز مشخص نشده است و احتمال دارد دلیل این انفجار ناشی ازاشتباه فنی انسانی در جریان برخی از آزمایش‌ها بوده باشد.

 

طبق گفته این منابع، عناصر "هیئت تحریرالشام" (النصره سابق) با مشارکت سازمان کلاه سفید طی دوره گذشته محموله‌هایی را از این کارگاه به مکان‌های نامعلومی منتقل می‌کردند.

 

عناصر "هیئت تحریرالشام" هنگام انفجار، یک حصار امنیتی در اطراف مکان حادثه ایجاد کردند و مانع نزدیک شدن غیرنظامیان به این منطقه شدند.

 

"هیئت تحریرالشام" در ۱۴ اکتبر سال جاری میلادی در بیانیه‌ای از مخالفت خود با توافقنامه سوچی درباره ادلب خبر داد و اعلام کرد تنها گزینه آن‌ها برای تحقق اهدافشان جنگ است.

 

هیئت تحریرالشام با گروه‌های همپیمانش بر حدود ۷۰ درصد از مساحت استان ادلب که صفوف آن شامل ده‌ها هزار نیروی مبارز عرب و خارجی است، سیطره یافتند.

 

مسکو و آنکارا ۱۷ سپتامبر در سوچی به توافقی دست یافتند که شامل ایجاد منطقه امن یا عاری از سلاح در ادلب و برخی استان‌های هم‌جوار آن می‌شد و گروه‌های مسلح باید تا ۱۵ اکتبر این منطقه را تخلیه کنند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما