شناسهٔ خبر: 28870664 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

بازطراحی مبادی واردات محصولات اساسی ضروری است

وابستگی به واردات غذا نقطه ضعف آشکار ایران در مواجهه با تحریم‌ها

مهدی سروی

درحال حاضر ایران بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی خود را از طریق واردات تأمین می کند. علاوه بر این، ایران در تعیین کشورهای مبدأ وارداتی اولویت بندی مشخصی ندارد و بخش قابل توجهی از نیاز وارداتی به گندم و سویا در سال های اخیر از دشمن اصلی این کشور یعنی آمریکا وارد شده است. در آستانه آغاز دور جدید تحریم های آمریکا، تغییر مبادی وارداتی متناسب با اولویت های استراتژیک، اقدامی حیاتی از سوی ایران است که می تواند مانع از اثرگذاری قابل توجه این تحریم ها در تأمین محصولات غذایی وارداتی گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز بررسی ها نشان می دهد کمبود ناگهانی رب گوجه فرنگی در بازار ایران می تواند نگرانی مقامات ایرانی از بابت تامین غذای اساسی مردم خود پس از تحریم های آمریکا را دوچندان نماید.

مرحله دوم تحریم های آمریکا از ماه آینده آغاز خواهد شد، اما اتفاقات ناشی از دور اول تحریم ها درکنار سوء مدیریت مسئولین داخلی ایرانی نشانگر اثرات زیاد این تحریم ها بر تامین مواد غذایی مردم ایران است.

مسلما با آغاز دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران به دلیل موانع تحریمی در تامین محصولات اساسی، این موضوع منجر به افزایش قیمت محصولات غذایی وارداتی ایران در سال جاری خواهد شد.

وابستگی به واردات غذا نقطه ضعف آشکار ایران در مواجهه با تحریم‌ها

بررسی آمار واردات محصولات غذایی ایران نشان می دهد علیرغم پیش بینی کارشناسان از آغاز تحریم های یکجانبه  آمریکا علیه ایران، همچنان بخش زیادی از مصرف مواد غذایی این کشور وابسته به واردات است.

بر اساس پیش بینی وزارت کشاورزی آمریکا، ایران در سال آینده حدود ۱۲.۴ میلیون تن غلات از کشورهای دیگر وارد خواهد کرد و جالب تر آنکه ایران طی دو دهه گذشته همواره بخشی از نیاز وارداتی خود به غلات و سایر مواد غذایی را از آمریکا خریداری کرده است و در حال حاضر نیز علیرغم شروع تحریم های جدید به این امر مبادرت ورزیده است.

به عنوان مثال در سال های گذشته و در بحبوحه تحریم های هسته ای آمریکا و کاهش تولید گندم در ایران، ایرانی ها حدود ۱۲۰ هزار تن گندم از تجار آمریکایی خریداری کردند. یا اخیرا و در زمانی که ترامپ در حال تصمیم گیری برای چگونگی خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم های جدید علیه ایران بود، ایرانی ها ۴۱۴ هزار تن سویا از این کشور خریداری کردند.

تکرار تجربه تاریخی استفاده از ابزار تحریم ها برای آمریکا

در حالی که مقامات اتحادیه اروپا به منظور بهبود روابط تجاری دوسویه ایران با سایر کشورها به تغییر تصمیم دولت آمریکا اصرار دارند، اما ترامپ مصمم است با استفاده از شرایط کنونی ایران، که یکی از آن ها وابستگی در واردات محصولات غذایی است، این کشور را دوباره به میز مذاکره برگرداند.

به عبارت دیگر نقشه آمریکایی ها برای مخالفت با ایرانی ها در جهت اصلاح توافق برجام، تورم بالای محصولات غذایی با از دست رفتن ارزش پولی ملی ایران و کاهش قدرت خرید مردم برای تهیه محصولات اساسی است.

با بررسی تاریخ اقتصادی آمریکا می توان دریافت نقشه فعلی آمریکا، الهام گرفته از تجربه جنگ تجاری با شوروی سابق است، چرا که در آن زمان آمریکا برای کاهش قدرت سیاسی این کشور اقدام به تحریم شوروی کرد و صادرات گندم به این کشور را ممنوع اعلام کرد.

گرچه پس از شروع ریاست جمهوری ریگان، این تصمیم دولت آمریکا به دلیل اثرات منفی تحریم ها بر اقتصاد آمریکا نظیر زیان کشاورزان آمریکایی و عدم همراهی کشورهایی نظیر کانادا و آرژانتین، کنار گذاشته شد.

در حال حاضر نیز نمی توان انتظار داشت دیگر کشورهای جهان با آمریکا در تحریم ایران همراه شوند؛ چرا که همکاری بین المللی برای اجرای چنین تحریم هایی وجود ندارد و حتی اتحادیه اروپا به دنبال مسیرهای جایگزین برای تجارت ایران با دولت های اروپایی، چین، هند و روسیه است.

از سویی دیگر دیوان دادگستری بین المللی آمریکا را از ایجاد محدودیت در تجارت برخی کالاها نظیر مواد غذایی کشاورزی منع کرده است، این در حالی است که کشاورزان آمریکایی به دلیل آغاز جنگ تجاری با چین دچار آسیب های جدی شده اند و دولت مجبور به پرداخت یارانه ۱۲ میلیارد دلاری به آنان شد و همین آغاز جنگ تجاری نیز دلیل اصلی افزایش صادرات آمریکا به ایران بوده است.

لزوم بازطراحی تعیین مبادی وارداتی محصولات غذایی از سوی ایران

اما نکته مهم در این میان وابستگی بسیار زیاد ایرانی ها به واردات محصولات غذایی نظیر غلات است. این موضوع می تواند طی سال های آتی زندگی عادی مردم ایران را به دلیل افزایش قیمت ها مختل نماید.

هرچند مقامات آمریکایی معتقدند تحریم های جدید دولت این کشور با هدف تضعیف دولت و نظام فعلی ایران است و ارتباطی با مردم این کشور ندارد اما نتایج حاصل از این تحریم ها کاملا برعکس بوده است.

به همین دلیل ضروری است تا دولت ایران به منظور کاهش اثرات تحریم های آمریکا، بازطراحی مناسبی در روابط تجاری خود نماید و مبادی وارداتی خود را متناسب با شاخص های استراتژیک تغییر دهد.

منبع: بلومبرگ yon.ir/Z08o4

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما