شناسهٔ خبر: 28869764 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دی‌میستورا موقعیت نه چندان ساده‌ای را برای استعفا انتخاب کرد

R1445/P36446/S8,89,90,1128,1414/CT10

در حال حاضر چند نامزد برای جانشینی "استفان دی‌میستورا" مطرح هستند، البته نماینده ویژه جدید دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه باید شخصیتی مستقل باشد و بتواند با همه طرفین تاثیرگذار در این مناقشه همکاری سازندهی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت» در تحلیلی نوشته است: در سازمان ملل متحد رایزنی‌ها برای انتخاب نماینده ویژه جدید دبیر کل در امور سوریه از هم اکنون آغاز شده است. این فرد جایگزین "استفان دی‌میستورا" خواهد شد که در اواخر ماه نوامبر (اوایل آذر ماه) از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. این دیپلمات ایتالیایی (دی‌میستورا) در شرایطی چنین تصمیمی گرفت که مذاکرات درباره شکل گیری کمیته قانون اساسی سوریه که وی بر آن نظارت دارد، عملا به بن‌بست رسیده است. این روزنامه از اسامی نامزدهای احتمالی برای این پست آگاه شده است.

استفان دی‌میستورا چهارشنبه گذشته در نشست علنی شورای امنیت که به بررسی اوضاع سیاسی در سوریه اختصاص داشت از تصمیم خود برای کناره گیری از سمت نمایندگی ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه خبر داد. سه هفته قبل «گروه کوچک» درباره سوریه متشکل از کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، مصر اردن، عربستان سعودی و انگلیس از او خواسته بودند که تا پایان ماه اکتبر گزارشی درباره روند کار تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه که تصمیم گیری درباره تشکیل آن در پایان کنگره گفت‌گوهای ملی بین سوری‌ها در ماه ژانویه سال جاری در بندر سوچی گرفته شد، ارائه دهد. دی‌میستورا وعده داده بود که این کمیته کار خود را در ماه نوامبر آغاز کند، ولی بلافاصله پس از آن تصمیم گرفت که به دلایل خانوادگی از سمت خود کناره گیری کند.

به نوشته این روزنامه، مسئله این است که استفان دی‌میستورا شرایط نه چندان ساده‌ای قرار گرفته و روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در واقع در بن‌بست قرار گرفته است. دولت سوریه از موافقت با نامزدهای کمیته قانون اساسی از سوی «جامعه شهروندی» سوریه خودداری کرده است. ضمن اینکه دمشق مایل نیست که کشورهای غربی در روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه نقش اصلی را بازی کنند.

دی‌میستورا سعی داشت با همه نقش‌آفرینان در مناقشه سوریه مشارکت داشته باشد

استفان دی‌میستورا که در ماه جولای سال 2014 به این سمت منصوب شده بود تاکنون توانسته بود با همه طرفین مناقشه در سوریه، از جمله بانقش‌آفرینان اصلی در حل و فصل اوضاع سوریه، از یک سو با کشورهای غربی به رهبری آمریکا و از سوی دیگر با سه کشور حامی صلح در سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه، یعنی روسیه، ایران و ترکیه زبان مشترک پیدا کند.

به عقیده منابع خبری این روزنامه، مشکل اینجاست که دی‌میستورا سعی داشت همه نقطه نظرات مختلف را با هم در نظر گرفته و با همه دیدگاه‌های مطرح شده که گاهی در تناقض با یکدیگر قرار داشتند، موافقت می‌کرد.

تصادفی نیست که "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به خبرنگاران در تفسیر برکناری دی‌میستورا گفت: «مسلما نمی‌توان تمامی اقدامات وی در حل و فصل بحران سوریه را موثر دانست.» "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شد که مقامات مسکو برای اقدامات حرفه‌ای آقای دی‌میستورا، بعنوان میانجی‌گر بین المللی در حل و فصل مسائل سوریه، ارزش زیادی قائل هستند، ولی تایید همه اقدامات وی در چنین مناقشه پیچیده‌ای غیرممکن است.

رایزنی‌ها برای یافتن جانشین مناسبی برای استفان دی‌میستورا، بلافاصله پس از اعلام تصمیم وی برای برکناری از سمت خود در سازمان ملل آغاز شد. در حال حاضر چند نامزد برای این سمت در نظر گرفته شده که در میان آنها: "یان کوبیش" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، "نیکلای ملادنوف" هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه و "رمضان لعمامره" وزیر امور خارجه سابق الجزایر هستند. بعید نیست که اسامی تازه‌ای نیز به این فهرست اضافه شود.

یک مقام دیپلماتیک در مسکو به این روزنامه گفته است، "یان کوبیش" می‌تواند جانشین مناسبی برای دی‌میستورا باشد، ولی بعید است کشورهای غربی با نامزدی وی در این سمت موافقت کنند. وی تأکید کرد که نماینده ویژه جدید دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه باید دارای شخصیتی مستقل بوده و آمادگی آن را داشته باشد تا با همه طرفین تاثیرگذار در مناقشه همکاری سازنده‌ای برقرار کند.

انتهای پیام/

نظر شما