شناسهٔ خبر: 28869125 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نماینده آمریکایی: فهرستی که کوشنر در اختیار بن سلمان قرار داد منجر به قتل خاشقجی شد

بنابر گفته یک نماینده دموکرات، داماد رئیس‌جمهور آمریکا فهرستی را در اختیار ولیعهد عربستان قرار داده است که در نهایت به مرگ جمال خاشقجی منجر شد.

صاحب‌خبر -

فهرستی که کوشنر در اختیار بن سلمان قرار داد منجر به سربه نیست شدن خاشقجی شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یواکین کاسترو، عضو کمیته اطلاعاتی و روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد جارد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا احتمالا فهرست افرادی که به دلایل سیاسی باید کشته شوند را در اختیار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قرار داده است و همین مسئله منجر به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی شد.

این عضو کمیته‌ اطلاعاتی و روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه به شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد اگرچه این ایده ممکن است به نظر نگران‌کننده برسد، اما این احتمال وجود دارد که کوشنر با پشتیبانی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا فهرستی از دشمنان را به محمد بن سلمان ارائه کرده است.

آنچه از نظر کاسترو جای نگرانی داشت مسئله گزارش‌هایی است که براساس آن ممکن است داماد رئیس جمهور آمریکا لیست نام کسانیکه باید به دلایل سیاسی کشته شوند را در اختیار ولیعهد عربستان قرار داده و او نیز براساس آن عمل کرده و یکی از افراد این لیست جمال خاشقجی بوده است.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا به گزارش‌هایی اشاره کرد که در ماه مارس منتشر شد و از جمله آن داستان منتشره در دی  اینترسپت به نقل از چند منبع ناشناس است. در آن گزارش محمد بن سلمان به برخی نزدیکانش گفته بود که کوشنر اسامی افراد مخالف با آل‌سعود را در اختیار او قرار داده است و بنابر ادعایی، بدون اجازه ترامپ اینکار صورت گرفته است. با این حال سخنگوی کوشنر کل داستان منتشر شده در دی اینترسپت را نادرست خواند.

طبق گزارش منتشره در بازفید، داماد ترامپ که روابط نزدیکی با ولیعهد عربستان دارد، از زمان ناپدید شدن جمال خاشقجی در انظار عمومی دیده نشده است. با این حال جزئیات بسیار اندکی درباره روابط کوشنر و محمد بن سلمان در دست است و علیرغم آنکه مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در سال 2017 به ریاض سفر کرده است با این حال هنوز گزارش مشخصی درباره دست داشتن او در ماجرای ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد عربستانی منتشر نشده است.

کاسترو در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت قصد ندارد کوشنر را به دست داشتن در این ماجرا متهم کند اما داستان‌های زیادی درباره روابط نزدیک داماد رئیس جمهور و ولیعهد عربستان وجود دارد. عضو مجلس نماینده آمریکا به بازفید اعلام کرد روابط نزدیک کوشنر و بن سلمان یک منبع نگرانی برای جامعه اطلاعاتی آمریکا و آنهایی است که خواستار سیاست خارجی شفاف از سوی واشنگتن هستند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در پیامی توئیتری اتهامات مطرح شده از سوی کاسترو علیه داماد رئیس جمهور را دروغ‌های افتراآمیز  و بدون مدرک خواند.

چند روز پیش نیز مقامات دولت آمریکا نسبت به روابط نزدیک کوشنر با ولیعهد عربستان  ابراز نگرانی کردند. این نگرانی پس از آن تشدید شد که شبکه سی ان ان همزمان با ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی گزارشی را در خصوص گفتگوی کوشنر و بن سلمان در پیام‌رسان واتس آپ منتشر کرد.

خاشقجی از نویسندگان روزنامه واشنگتن پست و از منتقدان برجسته دولت عربستان آخرین بار در دوم اکتبر هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد. بنابر گفته مقامات ترکیه، آنها فایل صوتی را در اختیار دارند که نشان می‌دهد یک تیم 15 نفره از عربستان خاشقجی را در کنسولگری  پس از شکنجه به قتل رساندند. عربستان پس از دو هفته تکذیب، بالاخره به مرگ خاشقجی اعتراف کرد.

انتهای پیام/

نظر شما