شناسهٔ خبر: 28868015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

کلیات نظام جامع رسانه ای آماده تصویب دولت

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سید عباس صالحی در نخستین اجلاسیه سراسری خانه‌های مطبوعات و رسانه‌های کشور در شهرستان ساری گفت: در این قانون سعی شده تا مقررات مورد نیاز مطبوعات به طور کامل بررسی شود و نگاه حاکم بر آن نیز پیش برنده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کلیات نظام جامع رسانه‌ای در کمیسیون مجلس شورای اسلامی پایان یافته و آماده ارجاع به دولت برای تصویب است افزود: اعتمادسازی و پیگیری سوژه‌های خاص باید در اولویت اقدامات رسانه‌ها قرار گیرد.

صالحی، توجه به زیرساخت‌های محلی، پرداخت یارانه، ارتقا سواد رسانه‌ای خبرنگاران و نیز بیمه آنان را از جمله اقدامات برای افزایش کیفیت مطبوعات محلی برشمرد و گفت: تدوین نظام دسترسی آزاد به اطلاعات از برنامه‌های دولت برای پاسخگو بودن دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برای ایجاد استقلال مالی در مطبوعات نوبنیاد، تا سه سال نخست فعالیت خود از دریافت یارانه دولتی محروم هستند افزود: این کار نیز در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شود.
سید عباس صالحی گفت: هماهنگی میان خانه‌های مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب تعلق گرفتن ارز دولتی برای کاغذ شده و دولت تامین کاغذ مطبوعات با ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را قبول کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاهش سرانه روزنامه خوانی در کشور خبر داد و افزود: بر اساس طرح پیمایش ملی رسانه‌ای در قالب ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان سال ۹۴، میزان گرایش مردم به اینترنت، شبکه‌های مجازی و ماهواره در مقایسه با روزنامه‌ها رو به افزایش است.
صالحی با بیان اینکه براساس نتایج این پیمایش میانگین تماشای تلویزیون در روز ۱۹۴ دقیقه و شبکه‌های ماهواری به ۴۸ دقیقه رسیده و کرمانی‌ها بیشترین زمانشان را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند گفت: مردم استان کردستان با ۴۸ دقیقه، بیشترین زمان را در طول شبانه روز به تماشای شبکه‌های ماهواری می‌گذرانند و کمترین میزان نفوذ این شبکه‌ها نیز در خراسان جنوبی با ۸ دقیقه ثبت شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استفاده ۱۶۹ دقیقه‌ای اینترنت در کشور افزود: استان هرمزگان با ۲۱۵ دقیقه بیشترین استفاده از اینترنت در کشور را به خود اختصاص داده و این در حالی است که میانگین روزنامه خوانی در کشور حدود ۲۸ دقیقه در روز بوده و استان تهران با ۴۳ دقیقه، رتبه نخست روزنامه خوانی را میان استان‌ها کسب کرده است.
سید عباس صالحی به نتایج پیمایش سال ۹۵ و رو به افزایش بودن تماشای تلویزیون، شبکه‌های ماهواره و استفاده از اینترنت در کشور اشاره کرد و گفت: نتایج طرح پیمایشی شهریور امسال نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم علاقه‌مند به چاپ روزنامه کاغذی هستند.
همچنین مهم‌ترین کارکرد مطبوعات اطلاع رسانی، پرکردن اوقات فراغت، تهیه آگهی و تامین اقتصادی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مجازی را تهدیدی برای فضای حقیقی رسانه‌ای اعلام کرد و افزود: در شرایط فعلی فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال تولید انبوه خبر با سرعت زیاد بوده و اعتماد مردم به رسانه‌های جدید و سنتی افزایش خواهد یافت.
صالحی با بیان اینکه خانه‌های مطبوعات می‌توانند با بهره گیری از مزیت‌های اعتماد آفرینی رسانه‌های کلاسیک نقش اصلی را به این مطبوعات برگردانند به اصحاب رسانه‌های مکتوب در کشور توصیه کرد: با شناسایی نقاط قوت خود و نیز مخاطب پذیری، جایگاه خود پیدا را کنند.

نظر شما