شناسهٔ خبر: 28867353 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

یادداشت/ عطیه کریمی

پیاده روی اربعین، میعادگاه وحدت جهان اسلام

​از همان سالیان نخست پس از واقعه عاشورا، گرامیداشت و زنده نگه داشتن اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) در میان محبان اهل بیت از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار بوده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری تقریب، مراسم پیاده روی اربعین بزرگترین گردهمایی در دنیا محسوب می‌شود که تنها محدود به جهان اسلام نبوده وزائرینی از سراسر دنیا با ادیان و مکاتب مختلف در آن گرد هم جمع می شوند.

از همان سالیان نخست پس از واقعه عاشورا، گرامیداشت و زنده نگه داشتن اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) در میان محبان اهل بیت از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار بوده است.

از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی (سال 61 هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین (ع) در کنار ابدان مطهر آن بزرگواران است. پیاده روی اربعین نیز ،که در سالیان اخیر شور و وسعت بیشتری یافته ،یکی از جلوه های ابراز ارادت شیعیان حسینی، مسلمانان و حتی پیروان ادیان و مکاتب دیگر به بیرق برافراشته امام حسین علیه السلام است که در این 1400 سال هر انسان آزاده و حق جویی را به سمت عدل و حقیقت رهنمون می سازد تا آنجا که اکنون میلیون ها انسان از نقاط مختلف دنیا برای تعظیم شعائر حسینی به این حرکت عظیم پیوسته  و وحدت مسلمانان را به نمایش می گذارند.

درباره اهمیت و عظمت زیارت اربعین به عنوان یکی از ریشه ای ترین آئین مذهبی شیعیان،از ائمه معصوم احادیث زیادی نقل شده است. از جمله امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرمایند: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمى دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏ برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.(کامل الزیارات ص  134)

اربعین را می توان میعادگاه وحدت جهان اسلام دانست زیرا یکی از این نمادهای وحدت، مساله محبت اهل بیت(ع) است یعنی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عنوان ابناء الرسول و ذریه پیامبر، برای همه مسلمانان  با هر مذهبی در دنیا مورد احترام هستند.چنان که این حرکت عظیم را که حول محبت به امام حسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت رسول اکرم (ص) شکل گرفته است می توان تفسیر عملی آیات قران دانست .آنجا که در سوره شوري خداوند به پيامبر امر می کند بگو من مزدي براي رسالت نمي‌خواهم جز مودت با خويشان؛ و شرکت مسلمانان از مذاهب مختلف در این پیاده روی صحه گذاشتن بر محبت قلبی آنان به خاندان آل الله است.

این حرکت عظیم، با حضور گسترده زائران از سراسر دنیا به ویژه ایران و عراق  تاثیر زیادی در اتحاد مسلمانان داشته و بستر نزدیک شدن کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه ای را در حوزه اعتمادسازی فراهم کرده است.

رعب و وحشتی که جریان های ضد اسلام در این ارتباط دارند از همین مساله سرچشمه می گیرد که اربعین حسینی یک تحول منطقه ای و حتی فرامنطقه ای در تاریخ و جغرافیای اسلام را به وجود آورده و زمینه مناسبی را برای تضعیف مستکبران جهانی و صهیونیزم فراهم می‌کند زیرا که این خیل عظیم راهپیمایان  تنها به قصد زیارت و عزت و کرامت اسلام به این اجتماع پیوسته‌اند وهیچ انگیزه دنیوی و نفسانی در شکل گیری این راهپیمایی دخیل نبوده است. در حقیقت اربعین نقطه عطفی برای همدلی و همراهی و اتحاد تمام جهان اسلام به حساب می آید و مسلمانان با همین اتحاد می توانند مسیر تعالی و پیشرفت را بدون وابستگی به دیگران و با تکیه بر ظرفیت های درونی خود، بپیمایند و اینها پیام های اربعین حسینی است که به جهان و به خصوص به دنیای اسلام انتقال می یابد.

پس از سقوط حکومت صدام و رفع محدودیت های حاکم بر شیعیان ، زمینه برای گسترش راهپیمایی اربعین به میزبانی شایسته مردم عراق از زائران ایرانی و همچنین مسلمانان و آزادگان سایر نقاط جهان فراهم شد. امروزه مردم ، بیش از دولت ها در بزرگداشت اربعین، نقش کلیدی و محوری دارند. این حد از همدلی و همراهی میان دو ملت ایران و عراق که به دلیل سیاست های مستکبرانه خصم، خاطره تلخ جنگ را یدک می کشند از دیگر دستاوردهای راهپیمایی باشکوه اربعین است که روحیه وحدت و انسجام زایدالوصف مسلمان جهان از شیعه تا سنی را نشان داده و توطئه های تفرقه انگیزانه دشمنان را نقش بر آب می کند.امروزه شاید در هیچ نقطه ای از جهان چنین همدلی و دوستی میان دو کشور وجود نداشته باشد که این راهپیمایی مردمی به نوبه خود یک نمایش قدرت در ابعاد منطقه ای و جهانی محسوب میشود.
امروزه پیاده روی اربعین با تمام ابعاد خود این پیام را به دنیا مخابره می کند که آزادی خواهی و حق خواهی آرمان مشترک تمام مسلمین است و از همین رو نه تنها مسلمانان ازمذاهب مختلف بلکه انسان هایی با گرایش های دینی و مکتبی متفاوت برای بیعت با سالار شهیدان که او را تجلی  بارز حق خواهی و ظلم ستیزی می دانند، با پای پیاده راهی زیارت قبر مطهر آن بزرگوار می شوند. آین آئین دینی مثل دیگر مناسک مهم دنیای اسلام از جمله حج مبین این نکته است که شاید مسلمانان در فروع دین با هم تفاوت نظر داشته باشند اما آن ها در اصول مشترکند. همه مسلمانان خدای واحد را عبادت می کنند، پیامبر همه مسلمانان وجود مقدس رسول الله(ص) است، کتاب مقدس همه مسلمانان قرآن است، کعبه، قبله همه مسلمین است و در مسلمانان در این عرصه هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند.

*یادداشت از عطیه کریمی 

انتهای پیام/ 
 

نظر شما