شناسهٔ خبر: 28866833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

گزارش آناج از آنچه در گلزار شهدای شنب‌غازان تبریز رخ می‌دهد؛

انتشار تصاویری از فعل و انفعال در کفِ قبرستان شهدا/ پاسخِ یک مسئول به انتقادات: مسقف‌سازی می‌کنیم نه یکسان‌سازی

فعالان فرهنگی شهر معتقدند در گلزار شهدای شنب‌غازان مشغولِ تخریب نمادهای شهدا هستند اما مدیرعامل سازمان آرامستان‌ها و مجری طرح می‌گوید کاری با کف‌سازی ندارند و مشغول مسقف‌ سازی‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگی آناج: یکسان‌سازی مزار شهدا منتقدانی دارد و از فعالان فرهنگی شهر گرفته تا خانواده‌های شهیدان به حذفِ نمادهای شهدا و ویترین‌هایی که صندوقچه‌ی اسرار یک شهید و عقاید اوست، معترضند.

بعد از اجرای فاز یک طرح یکسان‌سازی مزار شهدا در وادی رحمت تبریز، منتقدان چنین رویه‌ای را مدیریت بولدوزری خواندند و در نهایت قرار بر این شد در اجرای فاز دو به نکته‌نظرات مخالفان توجه و خواسته‌هایشان مدنظر قرار گیرد. حال پروژه‌ی فاز دو به حال خود رها شده است و در این میان اخباری مبنی بر یکسان‌سازی قبور شهدا در محلات تبریز به‌گوش می‌رسد.

روح‌الله رشیدی از فعالان فرهنگی تبریز در این‌باره می‌نویسد: "یکسان‌سازان همچنان می‌تازند! تیغِ تخریبگران همچنان می‌بُرد. گوششان به هیچ حرف و حدیثی بدهکار نیست. حتی اگر برایشان از ناراحتی و گلایۂ رهبر گواهی بیاوری، باز هم سوار بر لودر، می‌کوبند و جلو می‌روند! با سماجت و یکدندگی، آخرین نشانه‌های دفاع مقدس مردمی را برمی‌چینند. آنچه بر ذهن و دلشان سیطره دارد، مُشتی بخشنامۂ پوچِ خودساخته است که پُشتش پنهان شده‌اند و به استناد همین‌ها، خود را از هرگونه پاسخگویی معاف می‌دانند!

پس از تخریب پرهزینۂ گلزار شهدای وادی رحمت، حالا افتاده‌اند به جان مزارهای محلات تبریز. اینجا گلزار شهدای شنبغازان است که به بهانۂ مسقف‌سازی، حجله‌ها و درختهایش را سربریده‌اند. یقین داریم که در واکنش به هر اعتراضی، پولی را که می‌خواهند خرجِ مزار شهدا کنند به رخ خواهند کشید و اینکه می‌خواهیم مزارها را در شأن شهدا بازسازی کنیم و از این حرف‌ها. حرف‌هایی که در خرابکاری‌های قبلی هم می‌زدند..."

برای پیگیری موضوع سراغِ مسئول این اقدامات را می‌گیریم اما او منکر یکسان‌سازی است. احد فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در پاسخ به این سوال که علت برش صندوقچه‌های بالای قبور شهدا در مزار شنب‌غازان تبریز چیست، عنوان می‌کند: در اطراف قبور شهدای تدفین شده در این محل تابلویی نیست و ما نیز چیزی را برش نداده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر یکسان‌سازی نمی‌کنید، علت قطع درختان گلزار شهدای شنب‌غازان چیست، تاکید می‌کند: ما اصلا درختی قطع نکرده‌ایم و تکذیب می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز خاطرنشان می‌سازد: قرار بود شهرداری منطقه 6 تبریز وضعیت این قبرستان را ساماندهی کند اما از آنجایی که در ردیف بودجه عمرانی‌شان لحاظ نشده بود، سازمان آرامستان‌ها با اعتبار 180 میلیون تومانی مسئولیت مسقف‌سازی را برعهده گرفت و ما به کف‌سازی ورود نکرده‌ایم.

اظهارات این مقام مسئول موضوع را پیچیده می‌کند. در یک طرفِ ماجرا تصاویری است که حکایت از اقداماتی در کفِ گلزار شهدای شنب‌غازان دارد و در آن سوی ماجرا سخنان مقام مسئولی است که می‌گوید یکسان‌سازی نمی‌کنیم.

بنیادِ شهید و امور ایثارگران نیز تازه از تغییراتِ مدیریتی رها شده است و باید منتظر ماند و دید در کجایِ این "یکسان‌سازی" یا "مسقف‌سازی" قرار دارد و چه نقشی را در قبال این ماجرا ایفا می‌کند. قطعاً نقش آنان به‌عنوان مسئول اصلی امور شهدا و سیاست‌گذار، سکوت نیست.

گزارش کوتاه از: مجید قنبرزاده

انتهای پیام/

نظر شما