شناسهٔ خبر: 28866629 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در سالگرد تاسيس موسسه اسلامي تعليم و تربيت؛

در بهترين شرايط قرار داريم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- دبيرکل حزب الله لبنان: بدون شک حاکمان سعودي و آمريکا به علت ماجراي خاشقجي در وضع دشواري قرار گرفته اند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از تلويزيون الميادين ، سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان در سخنراني خود در بيست و پنجمين سالگرد تاسيس موسسه اسلامي تعليم و تربيت گفت: ما در همه سطوح سياسي، امنيتي، معنوي، مالي، مردمي، اجتماعي، محلي و منطقه اي در بهترين شرايط قرار داريم.
دبيرکل حزب الله لبنان گفت فلسطيني ها در نوار غزه، راهي جز استقامت، رويارويي و مقاومت ندارند. تحولات نوار غزه براي همه منطقه بسيار اهميت دارد.
سيد حسن نصرالله افزود: محور آمريکايي- سعودي مناقشه در منطقه را با هدف عملي کردن برنامه هايش، هدايت مي کند.
دبيرکل حزب الله لبنان افزود: حزب الله اصرار داشت در ماجراي ناپديد شدن جمال خاشقجي به عنوان ناظر باقي بماند، در حالي که مي توانست از اين ماجرا استفاده کند. بدون شک حاکمان سعودي و آمريکا به علت ماجراي خاشقجي در وضع دشواري قرار گرفته اند. به حاکمان سعودي مي گويم شرايط مناسبي است تا تصميم شجاعانه اي براي توقف جنگ در يمن اتخاذ کنند. بايد به يمني ها اجازه بدهيد تا در مسير راهکار سياسي حرکت کنند. حاکمان سعودي بدانند که حمايت هاي بين المللي از جنگ آنها در يمن در پي ماجراي خاشقجي در حال فروپاشي است.
سيد حسن نصرالله  در سخنراني خود در بيست و پنجمين سالگرد تاسيس موسسه اسلامي تعليم و تربيت گفت: ايران در امور دولتي در لبنان هيچ نوع دخالتي ندارد. آنچه درباره شکل دولت لبنان در رسانه ها مطرح مي شود به ويژه مرتبط کردن مسئله لبنان به عراق، همراه با مغالطه هاي زيادي است.
دبيرکل حزب الله لبنان تاکيد کرد: اراده عراقيها و نه تفاهم ايران و آمريکا بود که به تشکيل دولت در اين کشور کمک کرد. آنچه در عراق رخ مي دهد شکستي براي سياست هاي آمريکاست. کساني که از تفاهم ايران و آمريکا (در عراق) سخن مي گويند نادان هستند و از واقعيت مسايل آگاهي ندارند.
سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان در اشاره به آخرين اوضاع تشکيل کابينه گفت : پيشرفت مهم و زيادي در مسئله تشکيل دولت به دست آمده است، اما هنوز موانعي وجود دارد که مربوط به بعضي وزارتخانه هاست. تعيين مهلت زماني براي اعلام تشکيل کابينه در لبنان اشتباه است. خوشبيني و پيشرفت زيادي در مسئله تشکيل کابينه لبنان وجود دارد. هر کسي از دخالت حزب الله در تقسيم وزارتخانه ها سخن مي گويد، اشتباه مي کند. ما اراده خود را درباره ترکيب کابينه به گروه هاي سياسي در لبنان تحميل نمي کنيم.
سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان در ادامه اظهارات خود گفت: علم و دانش مانند سلاح و موشک دو رو دارد. مي توان از اين سلاح و موشک و تانک براي تجاوز به مردم و اشغال سرزمينهاي ديگران و هتک حرمت به مقدساتشان و سلطه گري استفاده کرد، مانند اتفاقي که در فلسطين و نقاط ديگر جهان افتاد. اما مي توان از همان سلاحها و موشکها براي دفاع از مظلومان و ستم ديدگان و آنهايي که سرزمينشان اشغال شده است يا براي دفاع از خاک و مردم و ثروتهايمان، بهره برد. همان سلاح ممکن است بر اساس نيت عامل خير و شر باشد. پول و ثروت نيز همينگونه است و مي توان آن را براي ساخت مدرسه و ايجاد زيرساختهاي اقتصادي در کشور استفاده کرد يا اينکه از اين پول براي فتنه انگيزي و جنگهاي داخلي و ويرانگري و براي راضي کردن دشمنان به منظور بدست آوردن پست و مقامي در اينجا و آنجا به کار برد. علم نيز همين گونه است و امروز مي توان در خدمت انسانيت يا براي نابودي انسانيت استفاده کرد يا اينکه در خدمت عدالت و در خدمت ظلم از آن بهره برد. امروز آمريکا و اسرائيل از علم و تکنولوژي و پيشرفت علمي براي سلطه گري و استکبار و تسلط بر ديگران و غارت ثروتهاي ملتها و خوار کردن ملتها و حاکمان استفاده مي کنند. از اين رو همواره بر طلب علم و دانش و همچنين اهميت پرورش قبل از آموزش تاکيد مي کنم.
وي افزود: امروز در برخي اماکن شاهد اين هستيم که گرايش به سمت بي ديني است. حال از طرف مي پرسي چرا اينطور مي خواهي؟ پاسخ مي دهد که من کافر به اسلام شده ام، زيرا وقتي به جهان عرب و اسلام نگاه مي کنم، چيزي جز بي سوادي و عقب ماندگي نمي بينم. حال اين به آن چه ربطي دارد؟ اين مظلوميت اسلام است. من تاکيد مي کنم که هيچ دين و تمدن و فرهنگي در طول تاريخ به اندازه اسلام بر موضوع علم و دانش و معرفت تاکيد نکرده است. به طور مثال هنگامي که پيامبر از بت پرستان قريش اسير گرفت، با وجود آنکه پيامبر و صحابه در آن زمان به شدت به پول نياز داشتند، زيرا قريش هرآنچه که داشتند مصادره کرده بود، اما با اين حال پيامبر از قريشي ها پولي را براي آزادي اسرايشان درخواست نکرد، بلکه به اسرا گفت هر يک از شما به ده نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بياموزد، آزاد خواهد شد. حال آيا هيچ فرمانده اي در طول تاريخ اين کار را کرده است؟ بنابراين کسي حق ندارد که بيايد و اسلام را مسئول بي سوادي و عقب ماندگي امروز جهان عربي و اسلامي بداند. همچنين مي گويد من به اسلام کافر شدم زيرا وقتي به جهان عربي و اسلامي نگاه مي کنم، چيزي جز فقر و بدبختي و بيماري و گرسنگي و فلاکت و بيکاري نمي بينم. حال اسلام چه ربطي به اينها دارد؟ در حالي که اسلام در قرآن همواره بر توجه ويژه به فقرا و صدقه دادن و زکات و اينها تاکيد کرده است و اگر همه اينها به طور کامل اجرا مي شد، هيچ فقير و نيازمند و بدهکاري باقي نمي ماند. همچنين در چهره اي که در سالهاي اخير از اسلام به نمايش درآمد، شاهد تصاويري چون وحشيگري و بريدن سر و دست و پا و بيرون آوردن جگرها و سوزاندن اشخاص بوديم، اما اينها چه ارتباطي به اسلام دارد؟ پيامبر مي گويد: مثله نکنيد، حتي با سگ هار. حال اگر امروز کسي آمد و با شمشير و اره شروع به بريدن کرد، به اسلام چه ربطي دارد؟ حال اگر از صبح تا شب شهادتين بر زبانش جاري باشد؟ متاسفانه امروز ميلياردها پول در کشورهاي عربي و اسلامي بر جنگهاي بيهوده و از بين بردن جامعه ها در خدمت اسرائيل هزينه مي شود و صدها ميليارد دلار براي راضي و خشنود کردن آقاي آمريکايي يا غربي پرداخت مي شود، به خاطر اينکه فلاني به قدرت و تخت پادشاهي برسد يا اينکه فلاني بر مسند قدرت بماند. اينها کساني هستند که مردم بايد آنها را تکفير کنند، نه اينکه اديان و انبيا را تکفير کنند و کار به آنجايي برسد که حتي خدا را نيز تکفير کنند.
دبيرکل حزب الله در ادامه وارد مبحث سياسي شد و گفت: در اين بخش از صحبتهايم به سه موضوع اشاره خواهم کرد. موضوع اول اين است که امروز همه جهان در انتظار اتفاقاتي است که در نوار غزه مي افتد، زيرا اکنون فضاي چالشي و پرخطر و آماده سازي متقابل و تشديد لحن اسرائيل و تدابير وجود دارد و در مقابل آن عزم و اراده فلسطينيان بر ادامه راهپيمايي هاي بازگشت تا تحقيق اهدافش وجود دارد، با وجود همه شهدا و زخمي ها و فداکاري هايي که اين راهپيمايي ها هر روز جمعه ارائه مي کنند. همه گروه هاي مقاومت فلسطيني در غزه اعلام کردند که هرگز عقب نشيني نمي کنند و آماده رويارويي هستند. حال کارها ممکن است تا کجا پيش رود؟ اين چيزي است که بايد منتظر آن باشيم. فلسطينيان در نوار غزه قطعا هيچ گزينه ديگري ندارند جز ايستادگي و رويارويي. دشمن اسرائيلي آنها را بين دو گزينه قرار داده است، يا جنگ و يا مردن از گرسنگي از طريق محاصره اعمال شده. فلسطينيان در غزه نيز گزينه خود را انتخاب کرده اند، آنها نمي پذيرند که از گرسنگي بميرند و مي خواهند روي پايشان بايستند و اين بدان معنا نيست که حتما خواهند مرد. شايد برخي شهيد شوند اما ممکن است بتوانند گزينه هاي خود را تحميل کنند و محاصره را بشکنند. اتفاقاتي که در ساعات و روزهاي آتي مي افتد براي نوار غزه و همچنين منطقه بسيار مهم است، زيرا اينگونه حوادث در نوار غزه ممکن است پيامدهاي بزرگ و خطرناکي در سطح منطقه داشته باشد.
سيد حسن نصر الله در ادامه به موضوع دوم اشاره کرد و گفت: اتفاق مهمي که به رويداد اول روزهاي اخير در جهان تبديل شد، اتفاقي بود که در کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه رخ داد، يعني ناپديد شدن جمال خاشقجي، روزنامه نگار سعودي. و بر اساس آنچه به نظر مي رسد ترامپ نيز آن را تاييد کرد و البته کسي روي سناريو ديگري نيز کار نمي کند، وي در کنسولگري ربوده شد و سپس شکنجه و کشته شد و فرضيه ديگري نيز مي گويد که بدنش را با اره تکه تکه کردند. اين رويداد در رسانه ها و افکار عمومي به تدريج بزرگ و بزرگتر شد، البته در آمريکا اين موضوع بسيار بزرگ شد بويژه اينکه با انتخابات مياندوره اي همراه شد و موضوعي را براي رقابت بين دو حزب دموکرات و جمهوري خواه بوجود آورد. حتي غرب نيز که در هفته اول سکوت کرده بود اکنون شروع به حرف زدن کرده است، فرانسه، انگليس، آلمان، هلند و غيره. البته من نمي خواهم درباره چند و چون اين اتفاق و پشت پرده ها و پيامدهاي آن صحبت و آن را ارزيابي کنم، بلکه خواستم به آن اشاره اي کنم و مطلبي را بگويم. ما عقيده داريم محور آمريکايي-سعودي، نزاع موجود در منطقه را هدايت مي کند و پروژه اي که در منطقه بويژه در لبنان و سوريه و يمن و بحرين و عراق در حال پياده سازي بود، پروژه اي آمريکايي سعودي بود و ديگران چه کشورها چه گروه ها چه احزاب با احترامي که برايشان قائل هستم، براي خدمت به اين طرح بکار گرفته شدند. با وجود ناراحتي مان از نظام عربستان و حاکمانش بويژه در رابطه با جنگ يمن و اتفاقات منطقه، اما محور مقاومت از همان اول (که موضوع خاشقجي پيش آمد) با وجود اينکه مي توانستيم از اين اتفاق نهايت استفاده را ببريم، تلاش کرديم در موقعيت ناظر قرار بگيريم. بسيار روشن است که اين اتفاق بزرگتر مي شود و دولت ترامپ نيز به دردسر افتاده است و همچنين حاکمان سعودي در موقعيت بسيار بدي قرار دارند و بحران بين المللي بوجود آمده است و جوي وجود دارد که به دنبال قطع روابط ديپلماتيک و سياسي است و شايد به شکلي از قطع روابط اقتصادي و تحريم نيز بينجامد. حال مي توان بعدا اينها را بررسي کرد اما مهم اين است که اين پرونده چگونه پايان مي يابد و پيامدهايش چيست؟ قطعا امروز در عربستان نشسته اند و فکر مي کنند که چه بايد بکنيم؟ زيرا اين داستان عناصر نامنظم و اينها قابل باور نيست. البته از لطيفه هايي که در اين روزها شنيدم اين بود که در برخي از شبکه هاي عربي که تحليلگران سعودي در آنها صحبت مي کنند، يکي از اين سعوديها حزب الله را متهم کرد، يعني کنسولگري عربستان در استانبول و خاشقجي و ... . سپس آن مجري برنامه که فکر نمي کنم از دوست داران ما باشد، به او گفت لطفا چيزي بگو که در ذهن من بگنجد، يعني حزب الله به داخل شما و دستگاه امنيتي تان و کنسولگري و پليس و ارتش و کالبد شکافي و نگهباني و دوربينها نفوذ کرده اند و وارد کنسولگري شدند. حال يکي ديگر از اين هم بهتر بود و گفت ايران و حزب الله و بشار اسد مسئول اين قتل هستند و گفت دليلش اين است که يک سرگرد سوري جدا شده از نظام در ترکيه بود که او را ربودند و به سوريه بردند، بنا بر اين کسي که سرگرد سوري جدا شده از نظام را بدزدد مي تواند وارد کنسولگري شود و اين عمليات را انجام دهد تا روابط بين عربستان و ترکيه و همچنين بين عربستان و آمريکا و بين عربستان و کشورهاي جهان را تخريب کند. حال نمي خواهم وقتمان را بيشتر براي اين چيزها تلف کنم، فقط خواستم بگم ساده لوحي هايي تا اين حد وجود دارد.

نظر شما